• helene306

**Den stora feta LCHF-tråden**

JAndersson skrev 2011-04-10 12:25:38 följande:
    Nej nej, jag menade inte att det va ett problem för mig. Men undrade lite eftersom jag är hungrig en del och äter en hel del. Och det verkar som att många håller sig mätta och mer nöjda längre Så, det va mest jag undrade hur det va för andra. Sen vill jag ju inte gå upp i vikt av detta, utan hålla mig på samma vikt men mindre svullen om du förstår hur jag menar. Så, jag är alltså nöjd o kanske om det fanns nån mer som va som jag...
    Är du hungrig behöver du få i dig mer fett. Cf och grädde i all ära men det är 34 och 40% fett. Smör har mer och kokosfett ännu mer. Mer det håller du dig mätt. Har du kokta grönsaker till maten kan man med fördel hyvla lite smör över, eller på köttbiten, kycklingen, laxfilén osv. Dricker du kaffe/te är det ypperligt att slänga i en klick kokosfett
    (¯`°?.¸ ღ F+H=D&A ღ ¸.?°´¯)
  • helene306
    Snowsee skrev 2011-04-10 13:09:09 följande:
    Fler som upplever att ni är törstigare än innan LCHF? Jag dricker mycket mer men kissar mindre... Kanske är en orsak till stillaståendet på vikten...
    Jag upplevde det 2009 när jag började. Jag drack MASSOR och var enormt sugen på vatten men så mycket extra sprang jag inte på toa. Med kolhydrater får man i sig vätska och de drar åt sig vätska i kroppen. Iom att du inte äter så mycket kolhydrater längre måste kroppen ha vätskan från annat håll än kolhydraterna och man blir törstigare
    JAndersson skrev 2011-04-10 13:10:46 följande:
    Hmm, ja kanske det kan va så. Jag har svårt för just smörsmak. Gillar egentligen inte gräddigt heller. Men har börjat vänja mig vid cf och lite gräddsmak ibland. Men smörsmak det går nog inte... Kanske ska prova kokosfett i teet. Jag har börjat med en skvätt grädde i mitt morgon-chaitea och det gillar jag nu. Innan tyckte jag det blev för mastigt. Tackar för tips
    Kroppen behöver ju fettet för att bränna fett och få energi eftersom den inet får det av kolhydraterna längre. Testa kokosfettet om du har svårt för grädde/smörsmak. Kokosfett smakar ingenting men ger bra smörj på läpparna (sen får man röra om i koppen eftersom fettet lägger sig som ett lock så det finns risk att man bränner sig)
  • helene306

missypissy och Linda: Jag blir också glad i hjärtat att ni har så bra relation med era ex! Det är kul att höra att det trots allt finns bra relationer efter ett uppbrott. Jag tycker man mest hör det motsatta, irritation, gräl, snacka skit osv. Det hjälper inte. Ni bevisar att det finns lycka även efteråt

Nu har jag, med rinnande, nysande näsa trots allt rensat i trädgården, lyft plattor och rensat ogräs, planterat gräslöken i landet där den ska vara och inte mellan plattorna, lagt tillbaka plattor och fixat till. Jag blev genomsvett men oj så mycket bättre i själ och sinne jag mår!

• helene306
    JAndersson skrev 2011-04-10 18:28:14 följande:
    Vanligt kokosfett man köper i matbutik? Det silvriga paketet? Får nog ta och testa det om jag håller mig mer mätt
    Jag kör med den silvriga nu eftersom jag inte beställt Cocosa. Den silvriga är sämre, härdad och mer processerad än Cocosa. Kolla efter Kung Markattas annars men den har kokossmak och det gillade jag inte riktigt.
  • helene306
    missypissy skrev 2011-04-10 20:45:07 följande:
    Angående ex och barn och sånt där:

Skönt att det finns fler med samma tankar som jag! Det gör mig väldigt ledsen att läsa om barn som hamnar i kläm för att föräldrarna inte kan hålla sams. Nu är min exsambo inte pappa till Tilda, men de har levt tillsammans under lång tid och de älskar varandra. Och vi är fortfarande en familj, om än en lite ovanlig sådan. Även Tildas pappa och hans flickvän är förstås vår familj, och vi har alla väldigt bra relation och tycker mycket om varandra. Med tanke på de många trådar jag läst om styvmammor som inte tycker om sina barn är jag innerligt tacksam över Tildas bonusmamma, som älskar henne och gör allt för henne. Hon är fantastisk! Och min exsambo likaså!

Tilda brukar säga till mig: "Tänk mamma, så MÅNGA jag har som älskar mig!" Och det gör mig så glad att höra, för hon ser inte vår familj som trasig eller förstörd, hon mår inte dåligt över att hennes mamma och pappa inte lever tillsammans. Hon känner tvärtom- hon har massa bonusar (extrafarmor, extrakusiner, extramostrar o.s.v.) som ger henne kärlek, och hon är trygg med dem alla. Hade vi däremot bråkat eller pratat skit om varandra hade hon så klart påverkats och säkert mått jättedåligt. Det FINNS faktiskt lyckliga separationer, men det är föräldarnas ansvar att det blir så!

(Sen är det så klart lätt för mig, ingen av mina två separationer har berott på svek, otrohet eller liknande, så det finns inga öppna, blödande sår. Jag är medveten om att det inte är lika lätt för andra, men för barnens skull måste man försöka läka och gå vidare tror jag.)

Oj vad jag skriver, och oj vad OT det här är, sorry.

OnT igen då:
    Jag är så jäkla illamående idag, har inte klarat att äta middag än... Antar att jag har druckit lite för mycket kaffe, har suttit och skrivit hela dagen och då hinkar jag ofta i mig. Ska försöka fixa till lite mat, är inte alls särskilt sugen men nåt måste jag nog ha i mig. Men vad? Lite ost kanske, det är ju alltid gott....
    Känner bara så här: Hjärta

yena: Tråkigt att läsa om din mammas man och din bror ... Fy vad jobbigt. Maken och jag var på väg att separera ett tag. Eller jag var på väg för jag mådde inte bra och trodde jag behövde vara själv. Jag kom ur svackan tack och lov innan jag bestämt mig för att separera. Vi diskuterade en del hur vi skulle göra med sonen och hur som haver kom vi fram till att han aldrig ska behöva lida för att vi separerat. Jag skulle t.ex inte haft råd att ha bil och den skulle maken betala då isf (lånet). Nu blev det aldrig så som tur var OM vi nu separerat och jag skulle träffat en ny och han inte skulle gått ihop med min son hade jag avslutat. Min son är den viktigaste i mitt liv och han prioriteras högt. Alla ska må bra och trivas är min tanke.
  • helene306

Har spårat ur totalt, tappat motivation och lust ... Fatta, jag har käkat någon jädra bakblockchoklad! Nu slänger jag skiten innan jag stoppar i mig mer ...

• helene306
    Lyckligamamman skrev 2011-04-11 20:26:16 följande:
    Men alltså, börjar ALLA spåra ut??

Jag hade världens melt down i helgen, det började i fredags och...hum pågår fortfarande :-S (betyder att jag skäms för de som kanske undrar  )

Nu kommer det en fullständig bekännelse, läs och våndas:

Detta har jag stoppat i mig sedan i fredags:

1 hel påse Polly
    1 hel påse Gott & Blandat
    1 dubbel Japp
    ca 1/3 påse Ostbågar
    ca 1/4 påse Chips
    2 pinnglassar
    nästan 1 pizza
    1 korv med bröd
    100 g Naturgodis
    1 hönökaka med ost o smör

Japp, jag inser att det ser ut som att jag har nån slags ätstörning *blä*.

Och grejen är att detta var helt naturligt för mig innan jag började med LCHF....

Nu känns det dock som att jag "fått det ur systemet", och kan inte FÖR MITt LIV fatta att jag ätit PIZZA, jag gillar ju inte ens pizza...?!
    Mitt fel är att jag äter något varje dag. Typ skorpor, Kelloggs ... Jag blir så less på mig själv. Magen blir paj, jag svullnar.Gillar inte vad jag ser. Nu har jag kommit tillden punkten att jag skiter i allt. Jag sa till maken att han får stå ut med en fet fru. Jag bryr mig inte just nu. I vanliga fall brukar jag rycka upp mig när jag sjunkit så här lågt eftersom jag är så LESS på mig själv. Nu ser jag ingen anledning till att göra det. blä.
  • helene306
    Linda1976 skrev 2011-04-11 21:42:43 följande:
    Så tänkte jag i helgen när jag var svullen och jävlig. Nä, jag accepterar att jag är lite halvfet och inte kan ha jeans. Jag ser ok ut i kläder, med håll in-strumpbyxor och det får räcka. Sen tänkte jag om! (lite kluven personlighet). Nä minsjäl - jag har RÄTT till att bli smal! Jag KAN om jag vill... Och snart fyller jag 35 - (1 juni) då ska jag vara mitt bästa jag även om jag inte nåt målet - men kanske en liten bit.

Och i helgen rensade jag ut skit från skafferiet. Lite finns kvar, jag har en mager sexåring som skulle bli rätt ledsen utan Falu rågrut och Frebaco fullkornshjärtan.... 
    Jag hade ju tänkt nå -10 kg till jag fyllde 35 i mars. Eftersom jag började i somras kändes det inet omöjligt. I januar insåg jag att det var kört med att hinna med typ 8 kg så jag satsade på att komma ner i ogravidvikten. Jag hade 3 hg dit men sen var det stopp! Tvärstopp och sen gick jag upp och efter det har jag inte kommit ner igen. Jag vet att jag kan om jag vill men just nu känns det skit så jag låter det vara för ett tag. Förhoppningsvis blåser motiavationen åt mitt håll igen
  • helene306
    yena89 skrev 2011-04-12 13:47:00 följande:
    Denebola, Linda la till mig på fb och i hennes logg ser man ingenstans att hon gått med i gruppen. Enda sättet för dina vänner på fb att få reda på att du är med i gruppen är alltså om dom söker på den och ser att du är medlem.

När man gör den hemlig vet jag inte hur man gör så folk kan bli medlemmar :/
    Är gruppen hemlig måste man bjudas in, då kan man inte söka. Du kan bjuda in vänner på din vänlista men som du och jag tex som inte är vänner måste bli vänner först, sen kan du bjuda in mig.
  • helene306
    Snowsee skrev 2011-04-12 13:42:32 följande:
    Jag har en undran till er som ätit lchf ett tag. Jag är nu inne på vecka fyra. De första två veckorna upplevde jag att magen blev mycket bättre och jag gick oftare på toaletten för att göra nr två. Nu har jag inte gjort det sen i lördags... Någon som känner igen sig? Vad beror det på?
    Du äter inte så mycket kolhydrater längre så det är inte så konstigt att du inte behöver gå på toa så ofta. Du har inte så mycket som fyller upp buken Själv tycker jag kokosfett är bra för magen. Dricker du ordentligt med vatten?
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**