• helene306

**Den stora feta LCHF-tråden**

Maddisen80 skrev 2011-04-20 17:10:39 följande:
    Hej jag är så sugen på kycklingfile de var så länge jag åt de men min sambo sa att de är fördyrt 89 kr för 2 kg är väl inte dyrt?
    Nä, det är billigt! Jag brukar köpa Kronfågel och de kostar väl typ 80:- för 1 kg? Köp det du vill ha och skit i sambon
    (¯`°?.¸ ღ F+H=D&A ღ ¸.?°´¯)
  • helene306
    Maddisen80 skrev 2011-04-20 17:18:53 följande:
    Jo men vi har gemensam ekonomi och han kolla alltid vad jag tar ut :(
    Men det är inte dyrt med 89 kr och kycklingfilé är bra mat. Han köper säkert onyttigt så då kan du bidra med något bra

Vi har också gemensam ekonomi (eller ja, jag lever ju på maken ) men jag köper det jag vill ha och maken får glatt äta det som jag lagar annars får han fixa eget. Hittills har han inte klagat.
  • helene306
    Maddisen80 skrev 2011-04-20 17:19:27 följande:
    Har ni netto inärheten så köp kycklingfile märket heter finess de är väldigt gott och billigt.
    Jag har testat så många olika märken men den enda jag gillar är Kronfågel. Maken köpte något parti, billigt och den smakade skit rent ut sagt. Jag är känslig gällande mat, maken åt glatt och undrade vad jag rynkade på näsan åt. Men han känner å andra sidan inte om man steker köttfärs från en galt trots att det osar i halva huset. Jag tror inte han har några smaklökar ibland
  • helene306

Jag har jobbat på hönseri och var en gång med vid utplock (när hönorna ska till slakt) Fy fan vad jag mådde dåligt efter det! Hönorna fick inte foder 2-3 dagar innan slakt (varför mata något som ska slängas typ, jävla ägare!) och den behandling de fick när de plockades ut ur buren, bars till slaktbur och behandlades ... Djurplågeri helt klart.

• helene306
    Martina 76 skrev 2011-04-20 18:52:54 följande:
    Ingen mer än jag som är nyfiken på att testa?

Jag fixar inte att följa strikt, att "begränsa" mig  nej tack

Läste det här nyss och sa åt maken att han ska sluta ta erbjudanden från den här apdåliga tidningen!

Dagens dummaste ur Aktiv träning där de jämför vad man ska steka kött i.

Smör "Kaloriinnehållet är högt och det mättade fettet, som är så farligt för cirkulationsorganen, dominerar. Det är alltås inte alls bra för hälsan."
  • helene306
    jeng skrev 2011-04-20 20:26:51 följande:
    funderade på det ni som gör ägglatte eller på andra vis använder olagade ägg (även om dom lagas väl lite pga varmvatten,men inte till hög temp väl?) är ni noga med att köpa svenska ägg? alla ägg kanske är svenska förresten, nu när jag tänker på det? 
    Våra ägg kommer från Tjällmo men om de frigående hönorna invandrat är en annan 5:a
  • helene306
    jeng skrev 2011-04-20 20:40:28 följande:
    Jamen precis... Om hönan är från tyskland ursprungligen, då lider äggen samma risk som köttet eller? det var det där jag satt och funderade på. att ägg skickar man väl knappast från tyskland, men just att man kan ju skicka kycklingen eller ja hönan, och vad blir det då? samma sak, eller är äggen svenska ändå?
    Nu blev du avancerad

Det skulle inte förvåna mig om man importerar ägg. Inget förvånar mig längre.

Fasiken, vi åt för typ 1½ timme sen (bacon och ägg) och jag är hungrig igen.
  • helene306
    Kaya skrev 2011-04-20 20:56:35 följande:
    KVACK! Var bodde du sa du??? *nyfiken*
    Jag bor i Motala
  • helene306
    Kaya skrev 2011-04-20 21:27:58 följande:
    OK, jag undrar bara eftersom jag har torpet i närheten av där dina ägg kommer ifrån...
    Ska jag vara ärlig vet jag knappt vart Tjällmo ligger (förlåt!). Jag har varit där på en fest där vi tackade av en jobbarkompis men det är i stort allt. Jag har aldrig vägarna dit. Ska nämna att jag är apdålig på geografi också (tacka vet jag GPS ) Men äggen är goda och fina
  • helene306
    jeng skrev 2011-04-21 09:46:15 följande:
    Har ringt till VC och sagt att jag måste få bättre allergimedicin akut. Plus ett besök till allergicentrum för utredning eftersom jag börjat få allergier mot mat och allt möjligt som jag inte har haft förut. Dom skrev ner vad jag tar för mediciner nu och skulle ringa tillbaka! Hoppas nu fasen att dom ger mig nåt bra, eller säger att jag kan dubbla dosen eller nåt. Trist på att vakna varje morgon och känna mig influensasjuk. :-/

Idag blir det att försöka vila. Imorrn är ju ungarna hemma och sen på lördag så far maken iväg 1.5 vecka!

Jag satt igår kväll och skulle skriva handlalista för att få storhandlat idag, men beslutade att jag klarar mig på det jag har hemma. Förutom att jag måste köpa grönsaker, lite CF och såna saker då. Men kött och grundprodukter har jag så det räcker - speciellt som det bara är JAG hemma nu! Det innebär att jag klarar mitt mål på att halvera matkostnaderna den här månaden! Ja, jag hamnar några hundralappar över kan jag erkänna, men då brände jag ju mer än halva budgeten på första helgen i månaden då vi hade besök. Hade jag antagit utmaningen innan den helgen så hade jag kunnat spara absolut minst 500 kr på den shoppingturen, så jag anser att jag har klarat målet! Helt fantastiskt, halvera matkostnaderna från 10 000 till kanske 5500 kr i slutändan (är på 5100 nu). Det trodde jag absolut inte!
    Jag slår ett slag för Depo-Medrol. Men har du troligen andra allergier ska det nog kollas upp. På allergicentrum fick jag Singulair, Acura och Prednisolon. Singulair ihop med Acura funkade bra första året. Tog enbart några Prednisolon. Andra året 2009 funkade medicinerna inte alls och jag käkade Prednisolon konstant. Då fick jag sprutan och blev bra ganska omgående. Nu löste jag ut Cetrizin att ta utifall jag skulle behöva komplettera. Kliandet i mun och ögon är helt borta nu.
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**