• helene306

**Den stora feta LCHF-tråden**

Nallebjörnis skrev 2011-04-13 11:32:29 följande:
    ja vet inte heller.. ja vet inte ens hur man räknar *skäms'
    Jag brukar räkna lite lätt, när jag kommer ihåg och orkar dvs

Ta t.ex. ett glas mjölk. 1 dl är 5 g kolhydrater.
    Grädde, 1 dl är 3 g kolhydrat.
    Jag räknar så.
    Min frukost räknar jag som 1 g (stekta ägg med bacon), min lunch har jag ingen aning om så jag drar till med typ 7-10 g (fiskgratäng med sparris), fm och em-kaffe blir 0-3 g (beroende på om jag har grädde i kaffet), min middag kan bli allt från 1-10 g (jag drar till med något om jag inte vet).

Kolla innehållsförteckningen, där står kolhydratmängden. Äter du sedan 100 g av en vara med 3,4 g kolhydrat har du fått i dig 3,4 g kolhydrat. Om det är rätt vet jag inte men så räknar jag

Annars kan du som ovanstående tipsar om lägga in din mat i matdagboken så räknar datorn ut ditt intag.
    (¯`°?.¸ ღ F+H=D&A ღ ¸.?°´¯)
  • helene306
    Nallebjörnis skrev 2011-04-13 11:40:28 följande:
    men kostar väl pengar el?
    Bordeaux skrev 2011-04-13 11:35:58 följande:
    Gå med i matdagboken eller en liknande sida och skriv in allt du äter och hur mycket så får du koll. Jag har just börjat med det och hamnar lägre än jag trott
    finns det andra sidor som inte kostar pengar??bläääää jordnötter
    Nej den kostar väl inte pengar? Om man vill kunna se andras sidor och menyer/recept kostar det men inte om man bara har en egen sida?

Jag sa villigt erkänna att jag inte varit inne där sen de gjorde om men jag valde att inte bli någon plusmedlem eller vad de nu kallade det.
  • helene306
    Denebola skrev 2011-04-13 14:53:26 följande:
    Hehe, jag tar tillbaka det där Du har ju till och med skrivit vikten, det blir ca 2 pkt bacon ju...
    Jag hoppas du inte tog 4-6 paket
  • helene306
    Denebola skrev 2011-04-13 19:35:07 följande:
    Jag har inte gjort den än, tänkte göra den till helgen. Men planerar matinköpet nu
    På så vis Gör en stor laddning, den blir godare dagen efter (enligt maken).

Jag tror jag är sjuk! Jag nyser och nyser, munnen kliar och näsan rinner. Allergi. Så idag började jag känna mig hängig, halsen ömmade men inte så farligt. Nu i eftermiddags hjälpte inte ens tabletter för att dämpa! Så skulle jag ge mig på nässköljning för att rensa rent. Det sved så förbannat bara vattnet kom in i näsan så mina ögon blev klotröda och tårades. Maken tyckte jag såg ut som värsta fyllot. Skitkul. Inte alls. Någon som vet vad det beror på? Att det sved så förbannat i näsan menar jag. Tog sen lite allerginässpray och nu är det fria luftvägar. I morgon ska jag kontakta vc och be om allergispruta. Mår jag så här piss nu undrar jag hur fanken jag kommer må när björken drar igång på riktigt?
    Och så bad jag karlsloken att röja i hemmet. Hans röja innefattade att ställa tallrikarna på matbordet på bänken i köket. Sen satte han sig framför datorn.. Allt annat då? Jag är sjuk. Jag skiter i detta. *muttrar*
  • helene306
    jeng skrev 2011-04-13 19:57:07 följande:
    Och jag sitter med nån form av allergi. kliar överallt... måste ha varit nåt i maten som korsreagerar med pollenallergin, för det är bara mat som jag ofta äter... andra alternativet är att jag har blivit biten av en myra och reagerar på det. löjligt va, men jag har ett bett på handen...

Du har säkert reagerat på någon mat. Man blir ju så mycket känsligare när allergin spökar.
  • helene306
    Madelen skrev 2011-04-13 20:36:22 följande:
    Hejhej! Jag funderar på om LCHF kan vara något för mig och hoppades på att alla kunniga härinne kunde svara på det Flört

Jag har 20 i bmi och är väl smal förutom magen som inte är heelt återställd från graviditeten, men ok. Mitt problem är att jag är så sjukt ohälsosam. Jag kan äta bra och nyttigt en hel dag och sen kan jag utan att vara hungrig, äta kanske 100-200 gr choklad, chips, glass VARJE kväll. Oftast blir jag så sugen att jag inte kan tänka på något annat men jag kan itne sluta när suget går över. Jag tror att antingen har jag någon ätstörning typ hetsätning eller så är det kolhydraterna som triggar igång det.

Vad tror ni?
    Du är sockerberoende. Kolhydrater ger ett sug. Med lchf slipper du det, jag lovar Du måste bara stå ut i början. Efter 2-3 dagar har du inget sug längre.

Jag var precis som du innan lchf. Käkade godis var och varannan dag. Bara för att jag var sugen, jag var aldrig hungrig.
  • helene306
    sininen skrev 2011-04-13 20:15:42 följande:
    Jag kunde inte hålla mig tills lördag så jag började mitt nya liv idag höhö. Och visst mår jag illa, men det gör inget. Jag testade att dricka kaffe med grädde istället för mjölk men det smakade inte gott så jag kör med helmjölk istället.

Dessutom har jag eeen fråga igen. Vad har ni märkt för "bieffekter". Alltså typ finare hy? Tjockare hår? Nåt i den stilen? 
    Jag är bättre i hyn men några finnar vill envist inte släppa från min rygg Fast jag är bättre än vad jag var innan. Tjockt hår har jag alltid haft men nu är det extremt tjockt. Jag har aldrig kopplat det med lchf utan mer att det blivit så efter barn. (som visserligen kom för 1 år sen). Håret växer däremot så det knakar!
  • helene306

Men tjena vad här skrivs!

Jag orkar inet läsa igenom allt nu, dessutom tjurar en bebis här.

Grattis till er som gått ner! Och grattis jucea för nya siffror!

Jag har mått skit i min allergi så jag ringde vc idag och åter igen tjatade till mig en spruta. "Nja, de har ju nya riktlinjer nu ..." Det lustiga är att andra vc ger sprutan utan att blinka men min får man argumentera med. Varför ska jag knapra svindyr medicin utan effekt när sprutan funkar? Jaja, i morgon får jag den

Vågen visar fö ner, det går åt rätt håll

• helene306
    jeng skrev 2011-04-14 17:03:01 följande:
    Helene, rätta takter! Visst är det konstigt hur olika vårdcentraler och mottagningar kan bete sig... Vad är det för spruta du får? Jag ringde allergicentrum idag för att be om en utredning på mig själv, och så i samma stund som jag slog numret s insåg jag att man måste remitteras dit... skit... ännu ett samtal till min vc alltså...
    Jag får Depo-Medrol. Sen bad jag om att förnya de recept jag har. Sist funkade Singulair och Cetrizin bra (tror det var 2008) men Singulair är svindyrt! Sen måste jag ta dessa dagligen och komplettera med Prednisolon vb. 2009 knaprade jag Prednisolon hela tiden. Då var det för djävligt och det slutade med en spruta ändå. Nu känner jag som så: varför öht testa med alla tabletter? Det är dyrt och sprutan funkar allra bäst. På sin höjd har jag innan behövt komplettera med någon allergimedicin annars tar sprutan bort det mesta. Ok, ligger jag och solar på gräsmattan eller är ute och jagar maken när han klipper gräset kan jag bli rätt snorig men annars funkar den kanon! Vet din vc att du har allergi ska du inte behöva träffa läkare för att få remiss skickad. Det behövde inte jag iaf när jag fick remiss till allergicentrum.
  • helene306

joller: Bara du kan hitta ett sätt som passar dig! Det ligger mycket i det du skriver, att älska och acceptera sin kropp. Du har trots allt gjort det mäktigaste man kan göra: du har burit ett älskat barn! Trots foglossning kom det något fint efteråt och ja, det är inte lätt alla gånger men du har trots allt gått igenom en graviditet. Se på dig själv och beundra det du har. Gilla det du ser och tänk att du ändå har producerat ett fint mirakel. Jag gillar inte min sladdriga mage, den har liksom kanat ner lite men ändå, när jag tänker efter ser den inte så tokig ut. Den har innehållit mina underbara barn och det är inte tvi skit

Testa GI och se om det passar dig bättre. Det märker du ju ganska omgående. Sen hänger hjärna och hjärta ihop. Mår du bra i huvudet så mår du bra i kroppen och jag tror personligen att viktnedgången går betydligt mycket lättare om man kan älska sig själv.

Lycka till!

Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**