• yena89

**Den stora feta LCHF-tråden**

Nån som vet hur man ska räkna makrill med tomatsås om man tar bort tomatsåsen? Makrill har ju 0g kolhydrater så det är ju såsen som är 7g/100g och det är ju inte 100g sås utan kanske 20-30g, om jag då tar bort den kan jag räkna en burk som 0,5-1g kolhydrater kanske?

Enligt SLV har makrill i tomatsås bara 0,5g/100g

• yena89
    Linda1976 skrev 2011-04-16 12:43:40 följande:
    Hm. På ICAs egna står det 4 gram/100 gram. Jag tar bort hälften av tomatsåsen, dvs det som är kvar i burken slänger jag, men fisken i sig är ju täckt m sås. Så jag räknar 2 gram/100 gram ca och i en burk är det 125 gram. Så på en burk räknar jag 3 gram så är det högt räknat. 
    Ja 4g kanske det var :P
    Men alltså 125g är ju FISKEN mestadels, iaf 90g minst (får väga nångång).
    Så när jag tar ut fisken kan det inte vara mer än 10g sås på den och eftersom det är den som är kolhydraterna bglir det ju för icas burkar 0,4g kolhydrater? :s
  • yena89
    Linda1976 skrev 2011-04-16 12:52:33 följande:
    Hm, men hur fanken resonerar ICA dårå? *funderar*
    Hur menar du? :P Hur dom kan skriva 4g/100g när den mesta vikten kommer från fisken utan kolhydrater? :P
  • yena89
    jeng skrev 2011-04-16 13:11:16 följande:
    ALltså tomatsåsen har ju betydligt mer än 4 eller 7 per 100 gram! gissningsvis låt säga att det är 90 gram fisk (det brukar ju stå) och 35 gram sås.

då är det ju på 100 gram kanske 75 gram fisk och 25 gram sås. 25 gram sås innehåller alltså 4 alt 7 gram kolhydrater....

O.o
    Ajdå, får skrapa bort tomatsåsen då så det kanske bara är 5g sås då kan jag räkna på 1g per burk :o

Men varför skriver då livsmedelverket 0,5g?
  • yena89
    jeng skrev 2011-04-16 13:41:39 följande:
    jag har icas här hemma, och den siffran tycker jag verkar stämma rätt så bra. 5 på en burk alltså. det står ju att det är 14% tomatpure, dom lär nog inte ha använt den snålaste... 

men GUD så illa att det står 125 gram vara 80 gram makrill, och sen står det klart och tydligt i innehållet att det är 64% makrill... är det 16% annat då eller? 64% file och resten bara fiskrester? 
    Ja man kan ju undra hur dom tänker :s
    Kanske 64% makrill och resten sås? Kanske som du säger?
    Men kanske ska räkna med 3g om jag verkligen snålar med såsen.
    Fan jag som trodde jag var nyttig och stoppa i mig två burkar hahah xD
  • yena89
    vita stenen skrev 2011-04-16 13:47:05 följande:
    Är så glad. Minus 10kg visade vågen imorse :). Då har jag ätit lchf sen mitten av december med ett uppehåll mellan februari och april. Nu satsar jag på att få bort 5kg till innan semestern.
    Vad kul!

Min våg börjar med gå neråt igen. 95kg trots 2 dagars rejält fuks med kakor och annat, vägde 97 innan.
    Ne, till juni vill jag komma under 90!! >.<

Det får bli ännu fler veckor med kött, ägg och beasås nu. Har dessutom köpt sparris så 3-4 stycken kan jag ta ochräkna på 1g, just dom jag köpte :) Dom gröna hade bara 1,1g och dom vita 2,1 g, inlagda alltså, så där kan jag äta mer och ändå ligga lågt. Köpte även frysta men dom låg också på 2-3g tror jag :)
  • yena89
    jeng skrev 2011-04-16 14:09:42 följande:
    Grattis till alla er där vågen går neråt!

Inte för att jag inbillar mig några mirakel, men OM jag skulle kunna gå ner ca 0.5 i veckan nu, så är jag i mål till midsommar. Inte för att det lär ske tror jag, men det slog mig nu när jag var inne i min "tabell" att jag är ju ganska nära! istället för att det står 77 eller 87 och räknar ner så står det 67 och räknar ner mot 60-nånting!!! det känns stort

Däremot så vill jag säga till alla er som äter bra LCHF och som går ner typ 0.5-1 kg i veckan och inte är nöjda med det. VAR DET!!!! Jag är van att äta så som jag gör nu, och jag trivs med själva maten och iden och mina friheter och allt sånt. MEN det är ett rejält sug, hunger som jag aldrig har knt med lchf, och när man tillåter sig själv det minsta lilla extra så är det sååå mycket lättare att tillåta sig själv ännu lite! Att gå ner 0.5 kg i veckan och samtidigt äta supergod, mättande mat och dessutom få stora hälsofördelar av kosten - det är något helt fantastiskt tycker jag! UPPSKATTA DET så länge det varar!
    Så du har bytt diet nu? Eller ? :o kan säkert vara bra för att få kroppen att komma över den där platån.

Tycker också att 0,5-1kg i veckan är bra. det blir ju 2-4 kg i månaden och det är ju en normal hälsosam nedgång.
    Bara det att många tror LCHF är quick-fix, men det är ju mer easy-fix ;P
  • yena89
    jeng skrev 2011-04-16 14:31:00 följande:
    Bytt och bytt. Det beror på hur strikt man är i sitt tänk! Det är ju absolut inte en normal LCHF om vi säger så. Mer GI, med ganska kraftig kaloribegränsning. Dvs lite mer grönsaker (försöker satsa på 30 gram nu) snåla in lite mer på annat, köra medelfett istället för fullfett och kanske mer kyckling än entrecote lixom. Men det är ju fortfarande lågkolhydratkost, och jag håller GI fördelning på ca 60 E% fett, så det är ju absolut ingen lågfettsvariant heller!

Men just nu kör jag ju extra strikt för att försöka chocka loss kroppen från platån, så nu märker jag ju av hunger eller sug och så extra mycket. Plus att jag inte har handlat sen omläggningen, så jag har lite fel produkter hemma vilket innebär att man får ta rätt små mängder just nu för att göra av med det och ändå hamna rätt! Men jag stortrivs! Jag känner mig hemma, och det gjorde jag aldrig riktigt på strikt LCHF (även om jag vet att det är en riktigt bra diet, rätt sätt at äta) troligtvis pga att jag har varit kalorijagare och fettjagare i hela livet :-P

Jättebra uttalat "inte quick-fix med easy-fix!" Går man ner i vikt av det (vilket ju jag också gjorde i början tills jag nådde en viss nivå! så jag vet ju att det funkar!) så är det ju absolut så. Vilken bonus!  
    Men det låter ju bra, vi får hoppas att kroppen ger med sig nu! :D Den är nog bara lite ensvis ^^
    Men jag erkänner, hade det itne vart för den goda mten och för man aldrig går hungrig hade jag sökt mig till soppdiet :P snabbt och bra resultat, men inget man orkar eller kan hålla, och jag vet ju hur soppdieter slutar. Skulle ju sitta där med 120kg sen och då tar jag det hellre sakta och säkert med LCHF :P
  • yena89
    Linda1976 skrev 2011-04-16 16:48:20 följande:
    Från Aftonbladet, vad säger ni? Tanten är igång igen...

Experten: Så lätt minskar du risken för hjärtsjukdom

Egentligen är det skrämmande enkelt: De flesta av oss som läser den här artikeln kommer att dö i en hjärtsjukdom. Många till följd av höga blodfetter.

Men du kan snabbt förbättra dina odds:

– Om du ändrar kosten radikalt sjunker kolesterolet på några dagar, säger professor Mai-Lis Hellenius.

Om ett par veckor är den här: påsken, med ägget i centrum på middagsbordet. Men livsmedlet som så länge fått symbolisera högt kolesterol är inte längre det huvudsakliga skälet till att våra blodkärl täpps till. Enligt Mai-Lis Hellenius, professor vid Karolinska institutet, är det snarare den flottiga chokladen som vi fyller pappersäggen med.

– Fett i sig är inte farligt, men det gäller att välja rätt sort, säger hon.

Undvik kakor

I Sverige har LCHF-trenden vuxit sig ovanligt stark. Det har blivit okej att frossa i grädde, smör och andra animaliska produkter. Men två färska studier, varav en från USA, visar att det kan vara förenat med livsfara.

– Om jag säger så här: Om alla i landet åt enligt LCHF, skulle hjärtinfarkterna skjuta i höjden. Det förkortar livet, säger Mai-Lis Hellenius.

– Vi ser patienter som går på lågkolhydratkost som kommer in med skyhöga blodfetter.

Skiljelinjen, anser hon, går fortfarande mellan mättade fetter – som kommer från nöt och svin – och fleromättade, som kommer från fiskar och växter. De första täpper till kärlen, de andra skyddar. Värst alla kategorier är dock transfetterna, som finns i bland annat kakor och kex. Du känner igen dem på innehållsförteckningen som ”härdat fett”.

”Börja röra på dig”

Förhöjda nivåer av LDL, det onda kolesterolet, är en mycket stark riskfaktor för hjärtinfarkt. Ibland är orsaken ärftlig, men i de flesta fall ligger en kombination av gener och livsstil bakom. Den goda nyheten är att problemet snabbt kan rättas till.

– Om man ändrar allt i sin livsstil över natt – enbart väljer vegetabiliska fetter i stället för animaliska, ökar fiberintaget och börjar röra på sig – sjunker blodfetterna på bara några dagar. Men oftast tar det längre tid att lägga om vanorna, så vi brukar säga att det tar några veckor, säger Mai-Lis.

Jag vill knappt ens kommentera för dom skulle nog bannlysa mig från FL pga av mina ordval..

Men hennes efternamn säger ju allt...HELLenius...kolhydratsdemonen från helvetet....

Att hon inte kan läsa på?? Hon är professor men ***** kan inte ens skilja på LDL-A och LDL-B.
    Och henns ***** studier! Dom visar inte ett SKIT! En studie från USA??? HALLÅÅ?? I alla hennes studier som "bevisar" att mättad fett är dåligt så har personerna ätit kolhydrater samtidigt!! Eller så har dom ätit dåliga fetter men endå säger man det är de mättade fetters fel!

GAAHH jag vill bara ***** och **** och ******* henne! >.<

Skäms
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**