• rednose

**Den stora feta LCHF-tråden**

Teskedsmamman skrev 2012-01-08 16:22:06 följande:
    Ja, det tror jag.... tomaterna, avokadon och chokladen drar upp det men jag tror inte du kommer över 20 gram...
    TACK! 
    Vart har du hållt hus förresten? har inte sett dig här på ett tag? Eller har jag bara missat dig kanske. :) kloka kvinna.  
  • rednose
    Teskedsmamman skrev 2012-01-08 16:27:06 följande:
    Jag är inte så frekvent på att skriva men jag finns här i bakgrunden...

Jag har kört en nystart på lchf:andet och maken har hakat på lite han med... Det sista halvåret har varit inte så bra som det skulle kunna vara och de sista 2 månaderna har jag varit konstant förkyld dessutom, apjobbigt!

Jag var nere på 68.0 och vände i juli och idag vägde jag 70.1, men det är på väg ner nu, har tagit 1 kg den här veckan bara.

Jag fick ett inlägg i bloggen imorse, hur sjukt det är att lchf:are får ta så mycket av jordens resurser osv...
    Sedan var det dåligt att äta ister! Jag menar, äter någon här ister? Jag kan inte komma på om jag har sett någon äta ister under de 10 mån jag har varit i tråden och lchfvärlden...

Här är inlägget bit.ly/uNk0Qn om någon vill se

(var inte blyga att kommentera om ni vill, men gör det snyggt i så fall, tack )
    Njae jag kan inte påstå att jag äter ister. Alls faktiskt. Möjligen på sommaren när vi grillar men inte sen jag började med LCHF i juni.

Jag är oxå i färd med nystart. inte lika motiverad att räkna osv eftersom jag helst vill slippa krångla och bara leva liksom. :)
    Jag har 4 kilo kvar till 69 som är mitt nya mål (tänkte mig 66 förut men vi tar 69 först tror jag ). Meeen, försöker ju bli gravid oxå så jag vet inte riktigt hur jag ska tänka. Vill ju kanske inte köra alltför liberalt innan jag vet dock.

Tycker jag får dumma kommentarer av folk titt som tätt. Det är som att de inte vill lyssna för de redan har bestämt sig i frågan. Om man däremot säger att man äter LCHF för att MÅ BRA, då lyssnar de bättre. Håller man sig dessutom ifrån att bli alltför uppeldad och inte framstår som en fanatisk diettoka så lyssnar de även bättre av den anledningen. hehe. (jag har en tendens att övertyga världen...helt idiotiskt för det går ju inte)
  • rednose
    Teskedsmamman skrev 2012-01-08 16:43:41 följande:
    Det blir nåt sådant varje dag, nu krånglar mitt konto på bodystore, kan inte köpa kokosfett, så nu blir det smör i kaffet, skit samma just nu för smaken i alla fall för jag är gruvligt förkyld med bihålsinflammation så jag har inte känt någon smak på någon vecka nu...

Hur var det nu, det vita härdade kokosfettet i affärerna... duger i krig eller är det bättre med smör/ghee? Har glömt helt...
    det duger i krig enligt mig i alla fall.
    Jag visste inte att jag skulle ha typ cocosa i början så vi körde med silverpaketet i 10 dagar och det funkade då på oss. :)  
  • rednose

ok, jag har en karréstek i ungen som jag som vanligt späckat proppfull med vitlök och sen smort in med salt, vitpeppar, vitlökspulver och massor av ingefära. 

Funderar på vad jag ska ha till och tänkte se om någon har nåt gott tips.
    vi har vitkål, blomkål och broccolli hemma.
    brukar köra kålen i ugnen eller bara steka den och äta med smör men kanske har någon bättre förslag eller bara nåt som är nytt för oss!

Förresten, idag åt vi en dudnerfrulle så det blir LÄTT att hålla sig under 20 idag skulle jag tro.

frukost:
    en karreskiva stekt med tre skivor ost på
    äggröra på 2 ägg

2 koppar kaffe med 3 msk grädde

karréstek med hemgjord bea och stekt kål med smör.

• rednose
    standby skrev 2012-01-08 18:51:03 följande:
    Jag tyckte inte Cocoa i kaffe/te funkade bra... Kändes som ett lock av fett på ytan varje gång man drack.
    jo men man får bara röra till lite varje gång man dricker så blandas det bättre. När man sen druckit ett par munnar har man oftast fått i sig det mesta så då blir det inte lika märkbart.

Jag kör igång imorgon igen med kokosfett. :) 
  • rednose
    standby skrev 2012-01-08 19:50:24 följande:
    Aaah, smart hörru Cool. Jag får ta och testa det då!
    eller hur!
    och, om inte annat så är det mindre risk att bränna överläppen.  
  • rednose

Jag funderar lite.
    Jag och sambon fuskade ju en hel del över jul men har nu kommit tillbaka på rätt spår igen och mår toppen igen. (usch å illa vi mådde av all skit vi åt)
    Det jag funderar över är att sambon tappat så mycket vikt bara den senaste veckan? Kan det ha kanonstartat så för honom? Han är nästan 2 m lång och väger ca 80 kilo och är egentligen bara muskler nu. Kan man tappa för mycket eller stämmer det att kroppen hittar sin idealvikt?

Jag kämpar på men verkar inte ha lika snabba resultat som honom. Jag är 178 lång och väger ca 73. skulle gärna vilja ner till 69 men misstänker att jag antingen är gravid eller så kommer jag vara det snart och då kommer jag ju knappast minska. Men, HUR ska jag äta då? Räcker det att jag äter som nu (hamnar per automatik på ca 20 g om dagen) och lägger till en frukt och kanske lite mer grönsaker eller hur ska jag tänka?
    Jag gick i förra graviditeten upp minst 23 kilo (slutade väga mig när jag närmade mig tresiffrigt) och nu väger jag ca 5 kilo mindre än innan graviditeten...
    Får jag i mig allt bebisen behöver för att växa optimalt om jag äter som jag gör? Spontant känns det ju inte som att någon MÅSTE äta bröd, pasta eller ris så varför skulle man bara för att man ör gravid liksom? Eller tänker jag fel? 

• rednose
    astro skrev 2012-01-09 10:34:07 följande:
    När jag har varit gravid har det periodvis varit knepigt med LCHF - har inte tålt kött, eller fett.

Förra graviditeten levde jag på fullkornsbröd, smör och ost i typ två månader.

jag tror att kroppen säger ifrån. Man klarar sig fint utan kolhydraterna - men tydligen inte alltid. Enkelt uttryckt, mår du inte pyton så mår både du och barnet bra.

Just nu äter jag LCHF under dagtid, men på kvällen mår jag ruskigt illa om jag inte dricker juice eller äter ett par salta kex. Det är dock i avtagande så jag hoppas på att vara tillbaka på en mer sansad diet inom kort.

Ser man till den lilla forskning som finns så blir bebisen inte lika stor om mamman varit i ketos under graviditeten. Men detta är ju knappast ett minus, att bebin inte växer över fyakilosstrecket. 

Man måste också se upp lite med järnvärdet eftersom den vanligaste källan till järn är bröd. 
    OK!
    När jag väntade min dotter hade jag sug efter två saker. Ärtsoppa och apelsiner. :) Men jag kunde äta allt annat och åt ganska slaviskt GI enligt Paulun.
    Hon vägde 3200g så får jag mindre barn än så blir jag nästan orolig. haha! :) Men du har ju helt rätt i att det kan vara skönt att slippa föda en kolloss. :))
    Järn borde väl kunna hamna på en bra nivå med broccolli, spenat och kött? Jag är en riktig sucker för fläskkött så jag hoppas jag inte får några konstiga nojjor där. :)
    Loreena skrev 2012-01-09 12:16:25 följande:
    ShvS
    Jag tycker att du äter hur bra som helst! Vad duktig du är som äter lax och ägg till frukost. Jag tror det är därför som du står dig så himla bra.

Rednose
    Jag klarade inte LCHF de första graviditesveckorna pga. plågsamt och konstant illamående som jag bara kunde lindra genom att småäta kolhydrater hela tiden... När illamåendet klingade av i v. 13 så började jag göra en successiv övergång till LCHF igen. Jag ville göra en successiv övergång för att inte chocka bebisen. Jag har läst någonstans att bebisen inte kan ta upp ketoner, utan behöver glukos, och därför så ville jag ge kroppen en chans att låta glucagon omvandla aminosyror i proteiner till glukos, så att blodsockret hålls på en normal nivå. Jag har inte haft några omställningsbesvär den här gången så jag kan verkligen rekommendera en successiv övergång till LCHF. :)

Jag försöker att lyssna på min kropp och tillåter mig lite frukt och så ibland. Som gravid kan man ju ibland behöva äta något snabbt - och då kanske en frukt är det bästa man kan få tag på om man springer in på Pressbyrån en snabbis tex. I övrigt så tror jag att LCHF är toppen både för barnet och mamman, men man behöver ju absolut inte äta strikt om man inte har diabetes eller så utan kan ligga på omkring 50 kolhydrater/dag.

Jag är på väg in i vecka 16 nu och väger ca 63. Förre gången jag var gravid så vägde jag 69 i v. 20, så jag tror att jag tack vare LCHF slipper gå upp lika mycket den här gången. :) Förra graviditeten fick jag lägga en hel massa pengar på Losec och Samarin, men jag hoppas att jag kommer att slippa halsbrännan i slutet av graviditeten med LCHF, men det återstår att se.
    Jag hade halsbränna förra graviditen från vecka 8 till vecka 37 då hon föddes och gick igenom 13 flaskor gaviscon vilket helt klart borde subventioneras för gravida. :) hatade verkligen den där förbannade halsbrännan.
    Jag har börjat göra en supergod fänkålssoppa på LCHF recept nu och har fått för mig att jag hört nånstans att fänkål är bra mot halsbränna det oxå?
    Samtidigt är det ju det man gör te på för att få bra bröstmjölksproduktion så det kanske inte är jättebra i mängder heller innan typ vecka 33 eller vad tror du/ni?

Sura uppstötningar idag. Hoppas det är ett symptom på graviditet på g! :)
  • rednose
    kokos skrev 2012-01-09 13:37:01 följande:
    Vad ska man ha för cocosfett? Det silvriga paketet funkar det?
    helst ska du ha icke-processat kokosfett. Ett märke är Cocosa som är från Norge och säljs i hälsokostaffärer i sverige. Jag ska testa ett nytt, lite billigare, från biofoods nu som enligt vänner ska vara lika bra.

Jag körde dock med silverpaketet i början eftersom jag itne visste om det andra och det funkade oxå så... egentligen vet jag itne skillnaden mer än att det är processat. :) 
  • rednose
    kokos skrev 2012-01-09 14:29:21 följande:
    Vad ska man ha för majonäs?? Många frågor här men jag försöker förbereda mig inför nästa vecka då jag ska börja med LCHF
    äkta, dvs den som är fetast. :)
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**