• rednose

**Den stora feta LCHF-tråden**

"klart hon ska ha godis som alla andra"
    "klart hon måste få ris ju"
    "nu slutar ni med era dumheter, klart hon oxå ska få kakor"

Dottern är 18 MÅNADER!!

Blir man galen på svärmor eller va? Ghaaaa!

• rednose

Jag fick ta godiset ifrån henne just som hon trots allt skulle stoppa det i munnen på min dotter?!? Stört orespektfull svärmor!
    Jag sa, sluta nu ----, du får
    Faktiskt respektera det vi säger! Argt. Fan, att man ska behöva säga ifrån så till en vuxen människa?
    Behöver jag berätta att jag stör mig på det mesta hos henne? "god jävla jul"... Örk!

• rednose

Samma här Bebben! Fy Fabian så skönt det ska bli att må finfint igen!

• rednose
    mamman i skogen skrev 2011-12-29 08:44:52 följande:
    Ja  Keys studie är ett av vår morderna historias största forskningskatastrofer....Han brydde sig mer om att visa sin tes än att ha rätt så därför fskade han bort de länder som inte passade i hans mall och simsalabim var naturligt fett farligt...mycket ekonomoska intressen i detta oerhört intressant och skrämmande...

Tyvärr tror folk att LCHF är enorma mängder smör och protein vilket inte är fallet...men man kan inte ens försöka att förklara för de som redan från start har bestämt sig att det är så. LCHF är en folkrörelse numer som baserar sig på mordern forskning och ifrågasättande. Det blir större och större för varje år med lågkolhydratskost och det är inte ngn fluga utan det är här för att stanna oavsett om det är LCHF eller paleo så finns det inget hokus pokus bakom att människor blir friska och normalviktiga av detta det börjar däremot bli ordentligt svårt att bortförklara att det inte längre handlar om anekdotiska bevis utan mängder av människor som återfår hälsa av naturlig mat utan processerade produkter som oljor, margariner och tillsatser....

Tror fler av föresrpåkarna har rätt om att det är ett paradigmskifte på gång men det kommer ta ytterligare några år innan det hårdnackade motstådet börjar ge vika.

Jag välkomnar verkligen fler studier på ren lågkolhydratskost och LCHF. Samtidigt så händer det ju ngt inom landstinget fler och fler läkare förstår detta och det har gått från att det är farligt till jag kan inte rekomendera detta men fortsätt som du gör..Dessutom är ju landstinget numer skyldiga att informera om LCHF som ett alternativ till diabetiker och det är stort sen gör de ju inte alltid detta pga bristande kunskap.

LCHF är inget nytt påfund heller detta har man behandlat diabetiker med sedan länge innan insulinet kom in i bilden och Herr banting själv är väl vår första LCHF förespråkare och han levde och verkade under 1800 och åt sig frisk         
    Men du, det verkar faktiskt vara ganska olika beroede på vem man frågar, eller har jag fel?
    Jag har i denna tråden tex fått veta flera ggr att för att bli mätt ska jag äta mer fett. Ibland ska jag tex ta en skiva ost med en hyvlad skiva smör på som mellis om jag känner att jag behöver lite energi?

Grönsaker ska jag se som "krydda".
    Jag förstår helt ärligt inte riktigt hur jag ska äta.
    Jag vet ju att för att vara "strikt" och för att gå ned i vikt, ska jag hålla mig under ca 20 g kolhydrater om dagen.

Jag äter till frukost oftast äggröra på 3 ägg med kanske 3-4 msk grädde i och ca 40g smör. Till det en kopp kaffe med ett par msk grädde i. Detta står jag mig på från ca kl 7 till 14. Då äter jag antingen samma sak igen eller nån omelett med lite philadelphia och bacon i plus lite paprika.
    till middag brukar vi göra typ tacopaj (med philadelphiabotten) eller kycklinggryta med jordnötssmör som smaksättare, creme fraiche och grädde och till det en sallad med fetaost, kapris och oliver.

Är jag för liberal? Jag räknar inte alls längre och går ju då inte heller ner. Har 3 kilo jag vill bli av med men vad ska jag ändra?
    Jag har förstått det som att jag ska äta kött och fett. Är det då fel? 
  • rednose

Men va?
    Strikt LCHF har ju enligt väldigt många i denna tråden hela tiden varit under 20g???

Var är alla förresten? Inte många namn man känner igen längre????

• rednose

Dessutom, vid stenhård träning ökar hungern och det blir stört omöjligt att hålla några 10g.

• rednose

Ok.
    Kan inte du tänka på meningsbyggnad lite mer? Det är skitsvårt att få sammanhang i mycket av det du skrivet och eftersom du ju vet vad du pratar om så blir det ännu mer frustrerande att tolka. :)

Jag tränar som ni vet mycket och har alltid gjort. ;)

• rednose
    linelullan skrev 2011-12-30 08:34:44 följande:
    Jag är väldigt glad över att diskussionen om lchf är bra eller dåligt kom upp. Känner att jag blivit så påverkad av min omgivning att jag funderade på att ge upp lchf. Jag har varit väldigt rädd för att det inte är bra att äta så i längden. Jag har inte haft så stor koll på vad forskning och läkare säger om lchf. Har hört båda delarna. Om det blir ju inte bättre av att vissa vänner och familj inte tror på lchf och ger mig det stöd jag behöver.
    Jag brukar låna LCHF magasinet från min mamma som prenumererar.
    Det är en riktigt bra tidning om LCHF faktiskt och skrivs av Skaldeman bla. Kanske något för dig.
    Det är sjukt lätt att få en massa dålig feedback från vänner som inte vet så mycket om hur vi äter men som tror sig veta.
    Jag fick i julas höra att jag "applicerar en diet" på min 18 månaders dotter.
    Det stämmer ju egentligen inte alls.
    Vi lagar hennes mat med fullfeta ingredienser, det stämmer, men hon får ibland även potatis, pasta och bröd. Kanske inte lika ofta som de som inte äter LCHF men hon får det.

Hon har en riktig kul på magen men det tror jag mer är för att hon är ett småbarn som ännu inte börjat springa än LCHFs fel.

• rednose

Nån som har ett bra tillbehör till oxfilén imorgon?
    Verkar bli bea i alla fall men vad mer? 

• rednose
    Mandel skrev 2011-12-30 21:28:50 följande:
    Inte bea till oxfilé! Vitlökssmör!
    smöret blir det oxå. Dock en egen blandning. Det är mor och far min som gillar bea. Själv kommer jag nog mest smöra på den stackars köttabiten. :))
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**