• rednose

**Den stora feta LCHF-tråden**

astro skrev 2012-01-13 09:12:38 följande:
    Det är ju inte det att det är jättemycket grädde (0.9 dl + soppan får jag det till, i energi räknat alltså 350 kanske 400 kal, i fett räknat kanske 40 gram?) utan att det var lite lite fett i övrigt. Soppan är ju mest protein. Fläskfile ligger oftast på 2-3% fett och 20% protein så det är inte heller någon enorm fettkälla. Fast smöret och osten däremot är ju till god hjälp. Smöret borde lägga till en 560 kal eller så. Plus då fettet i grytan (kunde dock inte öppna länken så jag vet inte hur fet den var).

Jag gissar att du åt runt 1500-1800 kal den här dagen (chansar lite); det kanske helt enkelt var lite lite just den här dagen?

En annan möjlighet är ju att det blev för mycket protein och att det gav dig en liten blodsockerhöjning och därmed hunger.
    aha!

I mina grytor brukar jag dock lassa i en del smör. Gör oftast storkok eftersom sambon och dotter tar med lunch till jobb och dagis så kanske ca 8-10 portioner. Står det stek i smör så har jag lätt i 50 g smör.
    Kanske kan jag lägga i lite kokosfett oxå eller blir det äckligt för lillan? 
  • rednose
    Faile skrev 2012-01-13 11:36:55 följande:
    Det är ju vinter och kallare, så kroppen kanske behöver mer bränsle just nu?
    Fast här i Göteborg är det ju inte speciellt kallt... börjar misstänka nåt annat...
  • rednose
    Loreena skrev 2012-01-13 11:46:08 följande:
    Gravid? :)
    Schhh!  Det är lite det jag hoppas på men mina tester kom inte igår så jag får snällt vänta att testa. BIM på söndag eller måndag... vore ju toppen och även skönt med en logisk förklaring. :))
  • rednose
    PumpkinQueen skrev 2012-01-13 13:05:47 följande:
    Fast din kropp kanske tycker att du ska behålla de där kilona. Skrattande

Man brukar säga att LCHF är in viktreglerande diet, inte en bantning...så om du redan ligger "bra" till i vikt kommer du troligtvis inte att gå ner så mycket mer med LCHF. Då kanske det är läge att börja räkna kalorier eller köra en pulverdiet?
    Nja nån pulverdiet blir det nog inte tal om. Been there done that. Och så länge jag inte går upp mer än ett par hekto så finns det ingen anledning att ta till extremiteter.
  • rednose
    Teskedsmamman skrev 2012-01-14 19:51:29 följande:
    Jag skulle tipsa dig om kokosfett/-olja, får igång magen perfekt!

Min 17-mån är ganska trög och jag ska börja med kokosfett i hans välling och hoppas att han blir bättre, jag blir alltid bättre av kokosfett...
    Min 19 månaders var så hård i magen imorse att hon grät. jättejobbigt för henne så jag hade i linfröolja i hennes välling. funkade bra. :)

Gör du oxå egen välling så vore det kul att höra hur du gör?

jag gör en redning på siktat dinkel och smör, späder den med mjölk och en äggula. Det är i alla fall poppis. :)) 
  • rednose
    Loreena skrev 2012-01-14 20:30:26 följande:
    rednose
    Vilket bra recept! :) Hemlagad välling verkar toppen. Det kanske skulle vara något för nästa knoddis...:)
    ja jag hoppas det är bra för henne men hon är i alla fall grymt mycket bättre i magen sen jag började göra egen välling. Av sempers blir hos jättelös, ser typ ut som hummus. hoppas dock sluta med välling snart men vi har testat gröt och hon vill bara sitta i sin soffa ch mysa med vällingen... :( vällingfälla... :))
  • rednose

Nu har jag ändrat min frulle lite. Vad tror ni om detta:

Äggröra på 3 ägg, 25 g smör, 3 msk grädde, 3 skivor 37%ig ost, 1/4 rödlök, 1 liten tomat, 1,5 skiva stekfläsk med steksky, tabasco. :)
    Sjukt gott och igår stod jag mig jättelänge.

Någon trodde ju att jag åt för lite. Är detta i så fall bättre hellre än bara äggröra på 2 ägg, 25 g smör och lite grädde?

Ska köpa koksfett igen och ha i en msk tänkte jag.

• rednose

Kolla på Rapport nu. Inslag om fet mat.

• rednose

Hur kan Rapport ens med att sända ett reportage där reporten är så dåligt insatt att hon 2 GGR kallar dieten LHCF? Pinsamt dumt.

Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**