• Denebola

**Den stora feta LCHF-tråden**

helene306 skrev 2011-03-30 19:06:55 följande:
    Och jag som körde stora
    Förvånad Cool
  • Denebola
    juzze skrev 2011-03-30 20:10:09 följande:
    vilken är THE kladdkaka?
    Den man INTE får göra annat än HEL sats av - se tidigare tjafs i tråden

Fast det blev ingen kladdkaka för mig i kväll, jag är helt tidsförvirrad sedan bytet till sommartid. Känns som om det försvunnit fler timmar än en från mitt dygn, så först nu har jag en panna med shirataki och köttfärssås på spisen som jag ska äta - precis innan läggdags
  • Denebola
    Uncovered skrev 2011-03-30 21:43:24 följande:
    Åh. Det här är så svårt för mig. Jag vet helt enkelt inte vad jag ska ha till köttet, kycklingen eller vad det nu är jag äter! Har alltid haft svårt för grönsaker så blomkålsmos lockar inte, tips..? 
    Funderar på att beställa gi-pasta men är det verkligen ok att äta? 
    Nej. Kan tipsa om shiratakinudlar däremot.
  • Denebola
    danishdynamite skrev 2011-03-31 12:20:53 följande:
    jaha ingen frukt och fullkornsprodukter alls??? Vad äter man då istället för bröd? Trodde också bär var frukt...
    Ziggystardust skrev 2011-03-31 09:59:59 följande:
    @danishdynamite: kolla kostdoktorn.se det är en jättebra sida att börja på!
    Tack ska kolla den.Vad är 5/100 regeln?
    Bär är bär och frukt är frukt och grönsaker är grönsaker. Det är olika saker helt enkelt.
    Man kan baka LCHF-bröd, av t.ex. ägg och frön, det finns massor av recept att googla fram.

För att en matvara ska vara "godkänd" för LCHF kan man ha som tumregel att den får innehålla max 5 g kolhydrater per 100 g, men man får även tänka på hur mycket av varan man äter så man inte får i sig hela dagsbehovet på en gång (vilket kan ske med exempelvis ett par glas mjölk).

Hur mycket har du läst på innan och vad har du läst? Jag kan rekommendera följande böcker:
    Ät fet mat - Bli frisk och smal med LCHF - Lars-Erik Litsfeldt
    Fettskrämd - Lars-Erik Litsfeldt
    Matrevolutionen - Andreas Eenfeldt

Du måste ha egen kunskap, för vet du inte vad du gör och varför du ska göra på ett visst sätt finns risken att det blir helt fel och istället får negativa konsekvenser. Var inte rädd för att fråga om detaljer, men du måste ha en egen och stabil kunskapsgrund att stå på.
  • Denebola

Ziggy, jag håller med tidigare talare om att jackan inte passar så jättebra. Den är visserligen snygg, men jag tror du kanske skulle behöva satsa på en annan modell, om storleken mindre inte funkar.

• Denebola
    Oregano skrev 2011-03-31 13:29:40 följande:
    Tack för ett bra svar! Jag fööstår att jag har ätit alldeles för mycket mat.. Jag har trott att jag kan vräka i mig mat bara för att jag har slopat pasta potatis ris och mjöl mm.

Jag har tom gått upp 1,2kg =(

Jag tror dessvärre inte att jag blir mätt och kan stå mig till första mellanmålet ca 10 på nån msk creme fraiche och 1 dl hallon...

Hmm verkar lite krångligare med LCHF än vad jag trodde...
    Jag säger samma till dig som jag sa till danishdynamite:

Hur mycket har du läst på innan och vad har du läst? Jag kan rekommendera följande böcker:
    Ät fet mat - Bli frisk och smal med LCHF - Lars-Erik Litsfeldt
    Fettskrämd - Lars-Erik Litsfeldt
    Matrevolutionen - Andreas Eenfeldt

Du måste ha egen kunskap, för vet du inte vad du gör och varför du ska göra på ett visst sätt finns risken att det blir helt fel och istället får negativa konsekvenser. Var inte rädd för att fråga om detaljer, men du måste ha en egen och stabil kunskapsgrund att stå på.
  • Denebola

Jucea, jag köpte Marabou 86% idag för att testa, men jag måste säga att i jämförelse med Lindt 90% tyckte jag inte alls det var särskilt god chokladsmak på den. Lindt har mycket fylligare smak, Marabou hade någon bismak som fick mig att tänka på modellera Så jag kommer nog använda Maraboun till att baka upp (tills den tar slut) i stället för att äta bit för bit. Men nu har jag testat den i alla fall

• Denebola
    jeng skrev 2011-03-31 18:29:33 följande:
    haha modellera
    ja, det var så länge sen jag åt lindts 90% nu, eftersom jag har såna mängder marabous hemma, så jag får nog se till att det kommer hem en sån snart så jag får testa själv!  
    Modellera ja, det kan vara mitt smaksinne som är lite lustigt, jämför med då jag tyckte att kokosfettet smakade traktor

Gör det Ska inte försöka göra ner marabou för dig om det är din favorit men jag tyckte verkligen det var stor skillnad. Sen kan jag även tala om att jag inte gillar Lindt 85 %, den var syrlig på något sätt. Så det spelar stor roll vilka bönor de görs på också. Men du kanske ska köpa en Lindt i "slutet" av chokladen du har hemma, ifall du skulle bli omvänd

Men efter att ha smakat av marabou, och sen stoppat lindt i munnen så fick jag liksom känslan av att "det är så här choklad ska smaka"

För övrigt kan jag verkligen rekommendera att man gör en chokladprovning och testar flera sorter på en gång, om man är chokladmänniska. Jag hade en sån med ett gäng kompisar en gång och en upptäckte att favoriten inte var särskilt god alls i jämförelse med andra sorter Då testade vi bara "mörk" choklad, 47 % och uppåt.
  • Denebola
    Bordeaux skrev 2011-03-31 18:53:41 följande:
    Finns 35% choklad som är vit, % anger hur mycket av chokladkakan som kommer från kakaobönan, både kakofett och kakaon(kakaomassa)
    Var på riktigt chokladprovning och fick veta massor som jag just nu inte kommer ihåg för jag fyllt hjärnan med tyska glosor istället.
    Men det gör att man inte ska stirra sig blind på % för en 90% kan vara ljusare i färgen än en 70% typ.
    Vad man borde göra är att prova vilka man tycker om och sen äta dem och snarare hålla koll på vilkan böna de är.
    Det skulle vara kul att gå på en sådan seriös provning, min var verkligen på hobbynivå

Det står inte på Lindt 90 vad det är för bönor Skrikandes Men jag upptäckte i alla fall att jag inte var helt fel ute som tycker att den har en hint av vanilj, den innehåller vaniljstång Funderade på om jag inbillade mig.
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**