• Denebola

**Den stora feta LCHF-tråden**

En snabb fråga, visst kan gelatinpulver röras ner direkt i vätska utan att behöva blötläggas först? Funkar det även i grädde?

• Denebola
    MrsMurphy skrev 2011-03-31 20:39:09 följande:
    *ömk, ömk*

Suger bara så förbaskat. Det gick så bra, jag mådde så bra, allt var bra. En vecka utan kontroll och allt blir total härdsmälta. Det var verkligen inte så smärtfritt att återgå till riktig LCHF, när jag började så märkte jag inte alls av några problem utan enbart bra saker direkt.  Och ärligt så blir jag så fundersam hur allt kunde vara så bra förut, och nu när jag äter "halvnormalt" så har jag ramlat ner i träsket med trötthet, depp etc.

På söndag så blir det åter till riktig, då är proven avklarade. Men med mitt depp/trötthet så måste jag få en rejäl kick det feta arslet så jag inte blir sittandes med samma surläpp då. Tungan ute
    Men du, nu är du en erfarenhet rikare. Och nu är det framåt som gäller!
  • Denebola
    Vilka är det som är med på bikiniutmaningen?

Dvs ett foto i morgon 1 april (eller, ja i dagarna för de som redan fotat) och ett foto till midsommar.
    Kan ju vara lite kul att ha koll på vilka som är med.

Mitt personliga mål är att bli lite mer tränad, och inte att vikten per se ska förändras (rätt nöjd nu).
  • Denebola

Jucea har ju inlett i underkläder, så kör på det ni som vill Och Lättja, du kan ju hänga på när/om du känner att du har lust. I mina ögon är det inte tvång på exakta datum eller klädkod bikini. Det är ingen kladdkaka vi pratar om liksom

• Denebola
    Annanym skrev 2011-03-31 22:01:15 följande:
    Ingår det i paketet att man ska lägga ut bilder i sitt offentliga album?
    Nej, det tror jag inte. Själv kan jag kanske tänka mig att lägga ut bilder och samtidigt spärra min presentation så att bara inbjudna kan se. Så det är ju ett alternativ om man inte vill bli helt publik, men ändå vill visa för andra i tråden.
  • Denebola
    Annanym skrev 2011-03-31 22:04:19 följande:
    Mmm. Eller bara dra en påse över huvudet...
    Tomte
  • Denebola
    Minikatt skrev 2011-03-31 22:16:48 följande:
    VI tänkte testa det här med LCHF med start på söndag. Måste frossa järnet i morron och på lördag först Men några saker undrar jag.
    - Om en produkt innehåller mer än 5% kolhydrater, är den bara att dissa då? Trots att det blir mindre kolh. om man tillagar och späder ut med något annat?
    - Hur många mål per dag ska man äta? Hur många gram kolhydrater?
    - Samma fråga som någon ovan, är det ok att kvällsmysa med lite vispad grädde och hallon?
    - Frukt ska man väl inte äta? Hur är det med bär, typ jordgubbar och hallon?

Hoppas någon vill svara
    - Det är totalmängden kolhydrater som är det viktiga, alltså kan 1 msk tomatpuré med 16 g kolhydrater per 100 g vara mer ok än två glas mjölk med 5 g/100g. För att ha koll på hur man ligger i dagligt intag kan man exempelvis registrera sin mat på matdagboken.se

- Man äter när man är hungrig och tills man blir mätt (ej proppmätt utan behagligt mätt). Glöm strikta matscheman och lyssna på din kropp. I början kan man känna att man äter en himla massa, men det går över efter hand. En del LCHFare äter till exempel bara två gånger om dagen, eftersom det räcker för dem. Blodsockernivån hålls stabil med den här maten.

En vanlig nivå att börja på är 20 g kolhydrater per dag, sedan får man justera upp eller ner om man känner att det behövs.

- Kvällsmys med hallon och grädde/mörk choklad/nötter kan vara okej, men det beror på vilken totalnivå man vill ligga på. Sådant kanske är bättre att spara till helgmys och inte vara vardagsmys. Bättre alternativ till tilltugg är ölkorv, ostar, oliver (kolla kolhydratinnehållet noga, det kan variera mellan 0 och 8 g/100g hos olika märken!!)

- Frukt är att betrakta som godis. När man ligger på "hållaviktennivå" kan man äta en frukt om dagen som efterrätt, men det innehåller mycket socker och reativt lite vitaminer (grönsaker och ägg är mycket bättre vitaminkällor!). Bär är okej med måtta, men ha lite koll på näringsvärdet. Hallon har lägre kolhydrathalt än jordgubbar, till exempel.
  • Denebola

Gjorde pannacotta innan, en del av gelatinpulvret verkar ha stannat i grytan... Och först nu kom jag på att googla, och läste att det ska svälla i lite vatten innan man använder det, vilket inte jag gjorde, utan hällde det i grädden direkt. Så vi får väl se hur det blir, de verkar vara trögflytande nu men har bara stått en dryg timme.

• Denebola

Meh, kamerabatteriet var urladdat... Får se om jag orkar vänta på det eller om jag ska fota i morgon (vill ta bilderna före frukost).

• Denebola

Angående joggning så kan jag inte springa, så näe, det hänger jag inte med på Däremot tänkte jag komma igång med crosstrainer och träna kondition på så vis.

Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**