• Trolla75

**Den stora feta LCHF-tråden**

Flisis skrev 2012-02-13 08:35:17 följande:
    Trolla: tack! Då ska jag göra ett nytt försök idag. Vill verkligen klara det ett par veckor till. Men har riktigt svårt att se detta som en livsstil
    Jag var själv lite rädd i början, men det övergick ganska snabbt i ren glädje! Det jag älskar med LCHF är att jag bara behöver äta det bästa, det godaste! Tycker du det är svårt att se det som en livsstil? ge det lite tid...

Min favorit ryggbiff och Lallerstedts Bea, ugnsbakad broccoli med Västerbottensost.
     &
    Ryggbiff med ugnsrostade grönsaker med tzatziki - det kan jag äta ett par gånger i veckan utan problem... det gäller bara att hitta sina favoriter... och med mig är jag själv för mätt på morgonen efter gårdagens middag att jag sällan äter frukost, hoppar direkt på lunchen i stället och då är det gott med varm lagad mat.

Äter jag rätt, så får jag i mig max två mål /dag, jag går med en skön mättnadskänsla som håller i sig väldigt länge...

Så håll ut, det blir bara bättre!!!
    ღ ♥ Wilma 2000 - Vanna 2007 - syskon nr 3 i juli 2012♥ღ
  • Trolla75
    Ellaria skrev 2012-02-13 11:22:24 följande:
    Om man ska dra ner på mjölkprodukter, räknas ost då? Jag får massa fett genom ost...
    Kan inte svara på din fråga tyvärr, men osten skulle jag inte klara mig utan! Den är för bra för att man ska vara utan Flört
  • Trolla75
    IngentingAlls skrev 2012-02-14 15:48:47 följande:
    Jag bakade pones förra veckan. Då använde jag bara pofiber. men har sett att en del använt en del fiberhusk i också. Undrar om det blir någon skillnad på brödet för att man använder en del fiberhusk?
    Fiberhusken ger ett luftigare och saftigare bröd... men det behövs bara lite gran.
  • Trolla75
    IngentingAlls skrev 2012-02-14 21:54:38 följande:
    Verkar vara ganska dyrt. Kanske ska testa det där stevia istället :)
    Men man använder inte alls lika stor mängd sukrin som socker... Men visst är det dyrare!
    Sedan jag började med LCHF har matkontot fördubblats...
  • Trolla75
    HappyHippo skrev 2012-02-14 21:03:27 följande:
    Hej allihopa!
    Ni som är gamla i gamet... När började det hända grejer för er?? Jag har nu ätit LCHF i tre dagar och jag har nog snarare gått upp... Nu misstänkte jag ju att jag skulle göra det, iom Cambridge-dieten jag gått på... Men snart måste det ju börja hända nåt! Flört Otålig... Men jag har inga problem alls med att äta enligt LCHF så det är väl bara att ge sig till tåls men det hade varit kul att höra hur det varit för er... Glad

Jag har inte varit sugen på nåt sött sen jag började och jag håller mig så mätt efter måltiderna! Härligt! Skrattande
    För mig tog det över 3 veckor innan det hände något på vågen, men jag mätte mig i stället och där såg jag resultat ganska omgående...
    Ge det lite tid!
  • Trolla75

Det som jag tror har dragit iväg mitt matkonto är att vi äter väldigt mycket kött och då är det fint kött som gäller, ryggbiff, entrecote och då är det ekologiskt i första hand... Jag köper också kokosnötsmjöl, mandelmjöl, sukrin och sukrin mellis, gammeldags ekologisk mjölk, äkta smör & vispgrädde... Men köttet är nog det som drar i väg mest.

IngentingAlls skrev 2012-02-14 22:15:02 följande:
    Mitt matkonto har faktiskt inte blivit något större. Äter så mycket mindre nu och när man inte köper hem "godsaker" så försvinner mycket av pengarna jag annars skulle lagt :) Ska fundera på sukrin. Men vad är egentligen skillnad på det och typ stevia? Är det liksom som riktigt socker?
    Sukrin ser ut som strösocker och är en sockeralkohol som kallas Erythritol. Nackdelen om man tar för mycket är att man får en hemsk metallisk och kall bismak.

Sukrin mellis ser ut som florsocker.

Sedan finns Sötin, samma egenskaper som sukrin... men till ett billigare pris! (har själv inte testat det än)

Stevia är också naturligt gjort på glykosider som finns i steviaväxterna och som är upp till 400 gånger sötare än socker och därför ska man vara mycket försiktig med doseringen...

När jag bakar så använder jag dem tillsammans och då endast en knivsudd med stevia...
  • Trolla75

Jag dricker mitt te med gammaldags ekologisk mjölk & oftast brukar jag ha i en rejäl klick smör... Tycker det är jättegott!
     Testade för några dagar sedan att ha i kokosoljan, men uj usch fy och nä! Det blir att fortsätta med mitt älskade smör.
    Kokosoljan har jag o steka i i stället, där är det gott.

• Trolla75
    mimsan01 skrev 2012-02-16 15:28:32 följande:
    Fick en bok som heter "Gå ner i vikt med LCHF" av Ulrika Davidsson (ICA förlag).
    Satt och bläddrade i den, och det är trevliga recept och fina bilder... MEN!!!! Shit pommes frites vad det är kolisar i recepten! Det är bovete, honung, agavesirap, apelsin, blodapelsin, ananas, torkade aprikoser(!) mm mm mm

Är det hon eller jag som inte riktigt fattat grejen?

(Visst kan man väl vara mer eller mindre strikt - absolut, men när boken dessutom är skrivet för ett viktminskningssyfte??)       
    Agavesirap är väl det enda som jag i så fall skulle välja då det sägs att den har liten påverkan på blodsockret, vet också att den är sötare än socker. Så man behöver alltså använda betydligt mindre, tror kanske det räcker med en tredjedel...
  • Trolla75
    The Kittycats skrev 2012-02-17 08:53:58 följande:
    Såg du, var då - början, mitten, slutet? Var det tillsammans med något recept?

Vårt ICA har tagit in LC-bröd och (dyyyyrt) mandelmjöl. Men det är ju bra att det händer något iaf.
    Långt bak... sid 36
  • Trolla75
    IngentingAlls skrev 2012-02-17 14:02:05 följande:
    Någon som testat att baka med hermesetas lättströ?
    Nej nej nej... Sötningsmedel som hermesetas lättströ är bannlyst!
    Aspartam mm. Nej tack!
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**