• Trolla75

**Den stora feta LCHF-tråden**

IngentingAlls skrev 2012-02-17 16:40:37 följande:
    För att?
    Aspartam är ett nervgift, konstgjort kemiskt sötningsmedel är inte på något sätt LCHF-vänligt!
    Det kommer att trigga ditt sockerberoende... Men framför allt är det ohälsosamt!

Gå in och läs på kolhydrater.ifokus.se/ Där finner du svar på alla dina frågor.
    ღ ♥ Wilma 2000 - Vanna 2007 - syskon nr 3 i juli 2012♥ღ
  • Trolla75

LCHF står står för naturliga rena ekologiska produkter... Ja, det kostar lite mer! Men hälsan är värd det!

Tycker du att Aspartam är humbug borde du nog läsa på lite bättre...

• Trolla75
    Juliec skrev 2012-02-17 17:11:02 följande:
    Idag var min första dag, och jag åt typ 4 ost skivor med lite smör till frukost ca kl 8.30 sen till lunch kl 11.30 en sallad med feta ost, tomat, gurka, kyckling, sallad, majs och en vitlöks dressing. Sen dess har jag inte ätit någonting, och nu känner jag mig jätte hungrig!! Men middagen är om ca 1 ½ timme, ska jag vänta tills middagen då? eller ska jag ta typ en ost skiva ? Det är väl inte så bra med mellanmål? 
    Stilla du hungern med lite fet ost, det är ju ett bra mellanmål...
  • Trolla75

Ja dippa ovanjordgrönsaker, blomkål, broccoli är jättegott.

Du kan göra ostchips, gott med något krispigt (riv en fet ost på bakplåtspapper och kör in i ugnen tills det får gyllene färg)

• Trolla75
    Linda5 skrev 2012-02-17 17:46:03 följande:
    Ost bricka utan kex muuuuuums
    Nu gav du mig en idé, mina ostchips skulle ju funka utmärkt som "kex" på ostbrickan Flört Gôtt i gôtt!
  • Trolla75
    Juliec skrev 2012-02-21 18:33:44 följande:
    Skulle ni kalla det här för LCHF ?

-Frukost: Mosad avokado med hackat ägg och kalkon skiva

-Lunch: Grillat Kyckling lår med lite keso, feta ost, gurka och tomat

-Middag:  2 paprika halvor med köttfärssås och ost

Dryck: Vatten  
    Den viktigaste frågan är; Känner du dig mätt?
    Skulle väl kunna kallas LCHF, men kalkon och kyckling är mager kött, gurka o tomat mättar i stort sett ingenting.
    Känner du dig det minsta hungrig så tillför mer fett.
    ღ ♥ Wilma 2000 - Vanna 2007 - BF 20e juli 2012♥ღ
  • Trolla75
    Juliec skrev 2012-02-21 19:08:38 följande:
    Jag känner mig ganska mätt .. Men inte i över 3 timmar.
    Om jag inte skulle tillföra mer fett, blir det motsatta hållet då? dvs att jag går upp i vikt i stället för ner??

Vad är bättre kött än kalkon och kyckling ? Är räkor, kräftskärtar och tonfisk bättre?? :)  
    Att du håller dig mätt mindre än 3 timmar är ett tecken att du behöver tillsätta mer fett som mättar bättre under längre tid.
     Äter du inte vanligt kött? om du gillar kyckling är väl att föredra att man äter den med skinnet (själv har jag väldigt svårt för skinnet) skulle föreslå rökt eller kokt skinka i stället för kalkon men gillar du kalkon, tillför en fet ost osv.
    och lax, Makrill i tomatsås (titta så det är en sort med lågt kolhydratinnehåll)  är bra i fiskväg...
    -Jag käkar räkor, men då med massor med ägg och majonnäs till... ;)
  • Trolla75
    Juliec skrev 2012-02-21 21:14:25 följande:
    Okej tack så jätte mycket för informationen :) !! 

Men som sagt, om jag går runt lite hungrig och så ibland och kanske inte äter jätte mycket fett, kommer jag att gå upp i vikt då, med tanke på det fett som jag äter?  
    Det är fettet du äter som ska omvandlas till energi, kroppen ställer om sig på nytt bränsle (innan var det ju kolhydraterna som var bränsle för kropp o hjärna) nu är det fettet som är jätteviktigt!

Troligtvis kommer du inte gå upp i vikt, men jag tror inte heller att du kommer gå ner i vikt om du inte äter tillräckligt med fett. (men det kanske inte var ditt mål?) I slutändan är det fettet vi stoppar i oss som bränner fettet på kroppen...

Lycka till!
  • Trolla75
    Martina 76 skrev 2012-02-21 21:33:20 följande:
    Haha! Jag äter en slev med fett till frukost varje morgon - en matsked kokosolja på fastande mage. Ska vara bra för förbränningen ju! Men kokosoljan är rätt snubbig - Bregott däremot är mums!!!!
    Haha... försöker mig på en msk kokosolja emellanåt men det är ju som att käka handkräm och jag ulkar som tusan... Har du något tips?

Kokosoljan ärverkligen jättebra och välgörande för oss.
    Bregott & Smör är mums, det håller jag med om!
    Jag kör med Smör i mitt te och det är superdupergott!
  • Trolla75
    Martina 76 skrev 2012-02-22 06:30:25 följande:
    Tycker själv att det är riktigt äckligt med kokosolja. Det enda tips jag har är att inga köpa den som ha neutral smak för den är ännu värre att få i sig. Jag rynkar på näsan varje morgon, men försöker tänka på hur det bränner i ridbyxlåren!!!
    Nej, jag kör med den med smak, det är ju lite Bounty-smak över det hela Flört men konsistensen... det är det jobbiga!

Ja, det är så man ska tänka! att det bränner! bra...
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**