Inlägg från: mamman i skogen |Visa alla inlägg
  • mamman i skogen

**Den stora feta LCHF-tråden**

sarsparis skrev 2011-08-08 12:27:10 följande:
    Tänkte börja äta enligt lchf. Jag är föräldraledig vilket kan komma innebära många fikor med andra föräldralediga. Har ni tips på vad man kan äta istället för smörgås om man är på cafe? Finns det överhuvudtaget nåt, är det bara inse att man inte kan äta något och se till att man är mätt innan?

Du kanske som mig inte blir hungrig eller sugen alls så medans de andra mammorna sitter och moffar i sig biskvier och salamibrie mackor så småler du och smyger ner en skvätt grädde eller äggmjölk i kaffet möjligtvis en skärva choklad...De kommer undra varför du blir smalare och smalare trots fika varje dag medans deras gravidkilon sitter som berget och gärna ökar på sig

Annars funkar en ostbit i handväskan som nödproviant   
    Jag hatar dina åsikter men jag är beredd att gå i döden för din rätt att utrycka dem/Voltaire.
  • mamman i skogen
    Allrona skrev 2011-08-09 16:29:50 följande:
    La in min mat i två olika kostdagböcker som fanns till iphone. Det skiljde ganska mycket i deras beräkning av kolhydrater. Enligt den ena har jag ätit 17 gram kolhydrater och enligt den andra 12 gram kolhydrater. Det skiljer dessutom 10 gram fett och nästan 100 kalorier mellan dem.

Nu får jag nog lov att lägga in i båda dagböckerna några dagar för att se vilken jag ska välja i framtiden

Tycker jag har ätit ganska mycket idag, är mätt och belåten. Men den som visar mest visar att jag har fått i mig 895 kalorier. NU förstår jag varför man går ner i vikt av den här dieten. Jag ska ju äta typ 1000 kalorier till kvällsmat för att komma upp i normalt intag av kalorier
    Eller så leker man med tanken att kaloriberäkningar är skit rent ut sagt och man bara äter tills man är mätt och belåten och oftast är det under "dagsintaget"  Somliga måste ju tyvärr även med lchf räkna kalorier men för de allra flesta av oss så återställer vi våra kroppar till att förstå vad vi behöver...

Jag ska enligt matdagboken äta ungefär 2000 per dag men i ärlighetens namn skulle jag vara kräkfördig av detta men hade det varit kolhydratsrik kost skulle jag kunna äta 2000 och fortfarande vara hungrig och sugen  
    Jag hatar dina åsikter men jag är beredd att gå i döden för din rätt att utrycka dem/Voltaire.
  • mamman i skogen
    memba skrev 2011-08-09 22:02:55 följande:
    Här är en som kommer att börja med LCHF efter semestern! Måste kämpa mot sockerberoende samt cola light som jag ÄLSKAR !!!!!

En fråga... Jag älskar frukt i alla dess former, och känns som den största utmaningen! Hur hård bör man vara när det gäller frukt?!

Tack!!!

Ärdu sockerberoende så är det stenhård tycker jag och läs på om sockerberoende som är en sjukdom man får kämpa mot. En alkoholist kan inte bara dricka en öl.Är du riktigt sockerberoende så är det nolltolerans och läs på om det tex vitt begär är en bra blogg.

Cola light skippa skiten Jag använder på kostdoktorns inrådan aspartam till att döda myror och uppenbarligen tar det mördarsniglar med för jag gillrar snigelfällan med med en blandning av fun light och canderel och en skvätt öl och det håller beståndet nere.

Läs på om LCHF och ställ frågor tex här så kommer det gå strålande..     
  • mamman i skogen
    memba skrev 2011-08-10 03:41:30 följande:
    Tack!

Jag har läst att inte alla klarar av att träna, hur har det gått för er?
    De flesta får övergångsbesvär och fixar kanske inte att träna fullt ut under den perioden. Jag tror oventenskapligt att de besvären blir värre om man är fast i sockerberoendet detta är helt min egen åsikt efter att ha följt kompisar och andra på forum som är sockerberoende.

Själv är jag kolhydratskänslig och skulle nog för två år sedan kunnat göra mycket för att få sista biten bröd på fatet jag var lite trött vid övergång till lchf men inget mer det släppte på några dagar

Så mao är det individuellt jag har kunnat träna hela tiden och när kroppen ställt in sig på fettdrift så kommer du kunna träna för fullt och förmodligen känna precis som många av oss att du orkar mer är starkare uthålligare och återhämtar dig snabbare. Jag kan idag köra ett hårt pass sen vilar jag lite och fyller på med lite energi och är återställd medans jag på kolhydratsdrift behövde fylla på ordentligt men ändå kände mig färdig i kroppen..    
  • mamman i skogen
    Då så har jag ställt mig på vågen och är nu under 60 närmare 59.9...hade som mål att gå ner till ngnstans mellan 60-65 och har sen ett tag tillbaks ökat lite på kolhydraterna men det verkar som om kroppen vill lite annorlunda. En bit kvar till min innan gravid vikt på 54 så vi får se vart det slutar. Hur som mår jag fantastiskt och vikten är irrelevant just nu det är måendet som är de primära. Ingen migrän, ingen värk, magen är kolugn, har inte haft en herpesblåsa sen i vintras då jag hade ett uppehåll från lchf(brukar få ordentliga utblommningar varje månad) har överhuvudtaget inte reagerat på pollen och sluppit varenda allergimedicin. Två år med lchf och kan bara dra possitiva slutsatser av det känns fantastiskt bra helt enkelt...
  • mamman i skogen

Tar ni d-vitamintillskott?

Finns massor med läsning om d-vitaminets possitiva egenskaper och lika mycket om hur vi på norra och södra delarna av kloten har brist på deta under vinterhalvåret...

här är läsning om d-vitmain och cancer.... http://www.kostdemokrati.se/links/2011/08/07/d-vitamin-solvitaminet-som-kan-forebygga-cancer/   

• mamman i skogen
    Pokergirl skrev 2011-08-10 08:20:54 följande:
    Jag har fortfarande "övergångsbesvär" men idag känns det som att jag kommer fixa en powerwalk. Efter några veckor med LCHF brukar besvären vara över och träningen gå riktigt bra.
    adams family skrev 2011-08-10 06:33:42 följande:
    Då så har jag ställt mig på vågen och är nu under 60 närmare 59.9...hade som mål att gå ner till ngnstans mellan 60-65 och har sen ett tag tillbaks ökat lite på kolhydraterna men det verkar som om kroppen vill lite annorlunda. En bit kvar till min innan gravid vikt på 54 så vi får se vart det slutar. Hur som mår jag fantastiskt och vikten är irrelevant just nu det är måendet som är de primära. Ingen migrän, ingen värk, magen är kolugn, har inte haft en herpesblåsa sen i vintras då jag hade ett uppehåll från lchf(brukar få ordentliga utblommningar varje månad) har överhuvudtaget inte reagerat på pollen och sluppit varenda allergimedicin. Två år med lchf och kan bara dra possitiva slutsatser av det känns fantastiskt bra helt enkelt...
    Bra jobbat, härligt att du nått målet med råge! Skål Bra att lyssna på hur kroppen vill ha det, du kanske tappar något kilo till på köpet, men det viktigaste är ju att du mår så bra som du gör nu, det är den största vinsten!

Jag äter inte D-vitamintillskott, tänker att jag får i mig en ok dagsdos genom ägg, rapsolja, smör och fisk men det kanske man borde räkna på.

Jag behöver lite tips!  På lördag ska vi har kräftskiva, vad kan man hitta på för tillbehör som är LCHF? Vi brukar ha ett ganska matigt bord med pajer, krustader och sånt. Men vad ska jag äta? Obestämd
    Tack tack..

Läs lite om d-vitamin på kostdoktorn finns mycket intressant där... Jag äter ett ordentligt tillskott och ska öka det lite till under vintern..

Kräftskivan gör en västerbottenpaj på mandelmjöl istället...Ett hett tips är att då göra en ordentligt tunn botten på pajen för mandelmjölet blir lite "torrt"     
  • mamman i skogen
    Duntoffla skrev 2011-08-10 10:28:57 följande:
    Jag äter jättenattljuskapslar och Omega3. Vet inte om det kan vara ngt tillskott i dem. 

Inser att jag nog måste beställa matrevolutionen och läsa ännu mer hos Kostdoktorn 

Man kan via kostdoktorns sida klicka sig vidare och beställa vitamin d-3 från holistics allt annat man köper i handeln (apoteket) innehåller för mycket kalk. Praktiska kapslar som hela familjen får ungarna i morgonyoghurten . Delar dem och rör ner i lite grädde som jag toppar med...

Bara att läsa på burken du har  vad de innehåller  
  • mamman i skogen
    Duntoffla skrev 2011-08-10 10:43:50 följande:
    Ja, jag är bara lite lat just nu  Sippar kaffe med kokosfett och njuter av att lillasyster sover efter vår morgonpromenad. Ska göra det sen. Apropå vitaminer och sånt så är sonen så nöjd med sina Omega3-kapslar. Tjatar om dem och sväljer utan vatten. Trodde jag skulle få truga järnet.Skrattande
    Samma med dottern hon får kapslar med eyeQ och jordgubbssmak går defenitivt hem.. Sen funderar jag på just eyeQ för kollar man innehållsförtäckningen så innehåller den inte speciellt mycket fiskolja och själva oljan smakar linföolja...Ska undersöka saken närmare men just nu är de de kapslar hon köper läget på... 
  • mamman i skogen
    Allrona skrev 2011-08-13 08:23:37 följande:
    11 dagar med lchf, ingen migrän och -2,5 kilo på vågen Tänk om jag hade vetat tidigare att det var så enkelt!

Härligt! Hur ofta har du haft migrän förrut?

Jag har ju också blivit av med min migrän och diverse andra possitiva förbättringar förrutom vikten...  
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**