• yena89

**Den stora feta LCHF-tråden**

Greta Mullberg skrev 2011-04-27 10:03:53 följande:

Har läst och läst denna tråd i flera veckor men aldrig skrivit någonting men nu kan jag inte låta bli! Jag vill bara tacka er alla för bra tips, råd och kommentarer om både med- och motgångar under eran LCHF-resa. Det har peppat mig så otroligt mycket och när sötsuget kommit på kvällarna som ett jäkla brev på posten så har jag istället gått in på FL och letat upp er underbara tråd och det har hjälpt enormt!

Började med LCHF för 2,5 veckor sedan men jag vill egentligen inte räkna med den första veckan eftersom jag gjorde så himla många rookie mistakes. Ni vet "bara gå efter 5/100-regeln" och "äta lchf-efterrätter varje kväll för jag använder ju faktiskt bara godkända livsmedel". Åt naturell youghurt och hallon till frukost, smällde i mig sesambröd i mängder varje dag och lassade på med mycket grädde och CF i maten utan att inse hur mycket kolhydrater det faktiskt blev totalt under en dag. Bara frukosten var det hela 12 kohlhydrater i!

Men som sagt, sedan lusläste jag den här tråden efter tips och råd om hur man ska tänka och räkna och insåg att jag varit ute och cyklat en hel del. Skrev in en dag på matdagboken och det var inte roliga siffror vill jag lova. Kanske okej om man bara äter LCHF för att må bra men inte om man, som jag vill gå ner i vikt också. Så... anywho!

Tack Linda för att du startade den här tråden! {#emotions_dlg.flower}

Tack Jucea för alla dina tips och råd och ditt engagemang och tålamod när andra i tråden ber om hjälp! Det var du som fick mig att se över 5/100-regeln och som fick mig att inse att det inte bara går att trycka in grönsaker och mejeriprodukter i mängder bara för att det är LCHF-vänligt. Du är en pärla Solig

Tack Yena för ditt tips om minmat.net! Har använt mig av matdagboken innan men testade minmat igårkväll och för mig var den sidan enklare och tydligare. Tack också för att du är en så himla bra inspirationskälla! {#emotions_dlg.flower}

Nu ska jag käka lite frulle och nej, det blir ingen yoghurt med hallon och inga sesambröd med keso Flört. Ägg och skinkmajorullar, here I come!

hihiiii jag gör så gott jag kan
  • yena89
    Nallebjörnis skrev 2011-04-27 11:34:40 följande:
    Åhhhhhhhhhhhh ja blir sååååå trött!! Ska man behöva ringa själv till vårdcentralen när dom själva sa att dom skulle ringa!!! Hade tydligen redan tagit alla prover som sjukgymnasten ville att ja skulle ta så läkaren skulle ringa upp sjukgymnasten och prata sen fick ja en ny tid på måndag så fortsätter vi utredningen... men på måndag då jäklar ska ja vara taggad!! Kommer säga vet du inte vad mer du kan göra eller hjälpa mig får du skicka mig till någon annan punkt slut!!!!

Tur att ja kasta allt godis vi hade hemma igr *morrrrr*
    Åt helvete med sjukvården!
    Min kompis blev misshandlat av sin bror, inte en jävel på akuten brydde sig om att kontakta socialen (vilket kompisen själv gjorde sen men dom sa att hon fick lösa det själv).

Nä, när jag ska ut i vården som leg sjuksköterska ska jag fan göra välrlden lite bättre åtminstone för dom man träffar på!!!

Lycka till för din del! ^^
  • yena89

Haha nu fick jag ett till jobberbjudande. Samma hem men en annan avdelning
    Den ena är en dementa-avdeelning och den andra vet jag inte, den är ny och öppnas om nån månad tror jag.
    Kan inte bestämma mig men ska träffa hon imorrn och är det 100% tjänst tackar jag ja så får ja dissa den andra

Det är ju en del fikastunder på hem, iaf när jag hade praktik där. Gemensam personalfika på morgonen och på eftermiddan. Såklart med massa bröd, lätta och smältost och light-ost.
    Jisses. Hoppas dom är snälla och accepterar min kost. Jag har ju verkligen hört hemska berättelser om folk som nästintill blivit mobbade för sina matlådor eller för dom inte tar en kaka :/
    Hur är det på era jobb?

Men min kompis som jobbar där som timvikarie menar att alla är jätte snälla så hoppas det ska gå bra.
    kommer bara tycka så synd om alla gamlingar jag vill helst smuggla in lite smör och grädde där :(

• yena89
    Clanica skrev 2011-04-27 14:06:56 följande:
    Vi är fler som äter enl LCHF och de flesta är mest nyfikna på vad vi har med oss..
    Iga gliringar eller sura miner alls.
    vad kul :D
    ja vem vet, kanske fler som äter så, eller så kanske man kan inspirera folk^^
    Tänker dock inte bli en sån där "kostdoktorn.se" franatiker som ska trycka på kosten på andra :P
  • yena89
    Annanym skrev 2011-04-27 14:09:06 följande:
    Såja, såja, du är bland vänner. Vi älskar dig precis som du är. Dessutom menade du väl "dagis baciller" som en genitivform?
    Nej men hörredu, särskrivningar är allvarliga grejer det, inget man bara kan förlåta hahah
    Stackars mig då som skriver så snabbt så halva meningen är felskriven xD
  • yena89
    Annanym skrev 2011-04-27 14:14:48 följande:
    Det är upp och ner på mitt jobb. En del är väldigt skeptiska (smal, sportig vet-bästare och 50-plustanter) andra är nyfikna på mina goda lådor och ett par till kör LCHF eller GI. De flesta bryr sig inte. Är du bara självklar i det du gör så kommer de flesta inte ens undra. Och de som stör sig tror att det bara finns en enda sanning och det är deras. Man kan inte göra något åt dem.
    Nä precis. Jag tror en stor fördel är att jag har kunskapen på mins sida. Jag äter inte bara så utan jag vet vrf jag äter så. Kan även en del av den medicinska biten så.

Men aa, såna där besserwissers som vet allt framförallt om saker dom inte vet nåt om kan kan man ju bry sig mindre om ^^
  • yena89
    Nallebjörnis skrev 2011-04-27 14:16:55 följande:
    Grattis tjejen vad kul!
    På mitt extra jobb är det inga probs.. tom fått en att börja med lchf och en annan gör GI så vi kör på.. nu har ja ju bara hunnit jobba 1 vecka på mitt riktiga jobb så dom vet ju inte... men men stå på dig och skit i dom!!
    hihi ja det känns skönt att kunna välja ska träff ahon imorrn så vi får väl se om jag kommer in och sprider irriterad glädje :D

Haha, problemet med mig är att jag är hälften turk så jag har stark temperament. Men sitter man mittemot nån som man dessutom jobbar med hela sommaren är det nog lättare att hålla tillbaka ilskan när dom säger "Du dör utan kolhydrater, JAG kan äta så och kolla, JAG är smal"
    får fantisera ihop nån hemsk blodig scen i mitt huvve så känns det bättre
  • yena89
    Denebola skrev 2011-04-27 14:20:38 följande:
    Ha den neutrala inställningen att du väljer vad du äter så får de andra välja vad de äter. Var positiv, men säg ifrån om de klankar ner (om de skulle få för sig att göra det). Förhoppningsvis är de bara nyfikna, även om de inte fattar grejen
    Aaa, jag klankar inte ner på andras kolhydratsrika mat då förväntar jag mig ju samma tillbaka. Men om nån kommer och klankar ner på mig och blir elak kommer turken fram inom mig {#emotions_dlg.djavulsk}
    Denebola skrev 2011-04-27 14:21:42 följande:
    "Japp, och när jag är död ska jag hemsöka dig för alltid"

HAHAHAH
  • yena89
    Kaya skrev 2011-04-27 14:34:44 följande:
    Min lunch:

Kom på att jag måste komma igång med alla kosttillskott jag har köpt nu när jag mår så pyton. En multivitamin, två Stressguard-kapslar, 2 probiotika-kapslar, 3 omega-kapslar.

KRAV-torsk, panerad med ägg, kokosflingor, sesamfrön, dill, spiskummin, salt, peppar och stekt i smör. Bladspenat, tinad och stekt i smör med lite örtsalt och det som var kvar av "paneringsägget".

Starkt svart te med en liten skvätt grädde.

Bra eller inte? För lite fett? För mycket protein? (säkert 200 g torsk) Jag har jättesvårt för att säga om jag åt "mycket" spenat - jag har ju alltid vräkt i mig enorma mängder grönsaker så för mig var detta en måttlig portion...

K
    Jag skulle säga för lite fett :/ enda fettet kommer ju från grädden, smöret och ägget och det är ju inga stora mängder? kan du inte ha nån majonäs till? Gör en dillmajonäs med lite citron i?
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**