• yena89

**Den stora feta LCHF-tråden**

Jessika82 skrev 2011-05-03 09:38:47 följande:
    Är det många här som dricker köpe vatten?
    Det är inte fel med LOKA om du undrar det :P
    Däremot har Bonaqua ett vattnet med juice i. Dom ska man inte köpa ^^ Men LOKA och Ramlösa är ok ^^
  • yena89
    jeng skrev 2011-05-03 12:04:42 följande:
    Jag har social fobi, panikångest, oro och depressionstendenser. jag medicinerar inte utan har klarat mig på egen hand tack vare en urbota stark vilja tror jag. Jag mår iaf bättre av lågkolhydratkost. Dels mår min kropp bättre, vilket ju tar bort en del av mina oros- stress- och depressionsobjekt ur livet. Dels känner jag mig stabilare, och har lättare att hantera vissa situationer utan att bli deprimerad/ge upp/spåra ur...

Jag kan alltså bara säga positivt.

Öka på till 80-100 gram kolhydrater om dagen. Ät lite av sånt som LCHF-are inte borde äta, och fortsätt hålla uppe fettet. Kör på det en period och se om det stabiliserar sig!
    Samma här. Själv HATAR jag anti-depp mediciner och liknande. Tycker inte man ska trixa med hjärnan och i slutändan mår man ändå inte bra av det om inte sämre. Jag tror mycket på naturens egna krafter eftersom det är sånt jag växte upp med. Inga vaccinationer, inga penicilliner förutom när man verkligen var tvungen.
    Vid feber höf feber och förkylning tog vi inte alvedon eller liknande utan hade iskalla handdukar runt vaderna och drack speciella örtteer. vid öroninflammation så hackade mamma lök och rullade in den i en kökshandduk och tryckte på öronen så försvann det efter nån dag. Ananr har jag min mirakelmedicin "Belladonna" egentligen en giftig växt men i väldigt små doser läker den allt för mig. Vid ångest tar jag Rescue-droppar som innehåller "Bachblüten" och då blir jag genast lugn. Varför stoppa i mig nåt onaturligt liksom.
    När jag känner mig nedstämd käkar jag piller med johannesört. Ska ha samma effekt som anti-depp om dom tas regelbundet men det är iaf naturligt och inget konstigt som trixar med hjäärnan.
    Växte iofs upp i tyskland och där är det mycket vanligare med naturläkare.

Annars är D-vitamin bra om man känner sig trött och nedstämd.
  • yena89
    Kaya skrev 2011-05-02 14:09:04 följande:
    Till både jucea och yena: Jag är så himla ledsen men jag fattar fortfarande inte vad det är man sabbar genom träningen? Varför kroppen pga träning inte skulle fatta att den ska bränna fettet som man tillför när man äter LCHF?

K
    Har jag sagt det sabbar? :S
    NÄ, jag sa, eller menade iaf, att det för många kan vara svårt att klara av träningen innan kroppen ställt om sig för den inte har energi nog. Men klarar men det ska man ju absolut träna. Träna är bra. Men blir man trött direkt så borde man lägga fokus på kosten och försöka om några månader igen.
    Jag vet inte om man sabbar nåt. Kanske att man blir trött och tänker fel och slutar med både kosten och träning :/
  • yena89
    sasod skrev 2011-05-03 12:40:54 följande:
    Hur gör ni förresten på restaurang? Tycker det är så svårt. I mitt umgänge går vi ofta ut och äter och mina kompisar tycker jag är trist med min LCHF.. Jag bor i Göteborg och här finns inga bra restauranger för LCHF vad jag vet? Mn kan ju ibland ta bort potatis/pasta/ris men då blir man sällan mätt samt känns oekonomiskt.

Klart man kan be om grönsaker istället men tycker det är lite omständigt.

Dessutom är ju snabbmat omöjligt! Ibland behöver man köpa något litet att äta vad köper ni då?

Frukt/nötter och annat smidigt är ju inte godkänt vad jag förstår.
    Är det en bra restaurang med bra råvaror är det inga problem. Det är deras jobb att tillfredställa kunden. Be om tex smörstekta grönsaker? Som en anna sa, grekiskt är bra. Grillat kött, grönsaker och en fet sås till det. Snabbmat är svårare. På pizzerior beställer jag en sallad med extra mkt sås. Jag äter inte ute så ofta så det är inte så farligt om dressingen skulle råka innehåller lite mer kollisar. på cafe beställer jag kaffe med vispad grädde på, men försäkra dig om att den är osötad. Var berdd på konstiga blickar dock.
    Till det brukar jag beställa en skagenröra på sallad, bara om den är hemgjord så slipper man konstiga tillsatser och socker.
  • yena89
    Asereht skrev 2011-05-03 12:51:52 följande:
    När det gäller snabbmat så äter jag ibland lowcarbburgaren minus tomat (delifreshburgare inlindad i salladsblad istället för bröd) på MAX när vi är ute och åker. Ber om extra majonnäs och grönsallad till sen petar jag bort mororten och tomaten. Inte fullkomligt men absolut inte det värsta man kan proppa i sig iaf.
    Hela burgaren ska ju bara ha 6g kolhydrater. Jag beställer utan dressing och extra ost istället. Och så väljer jag två green&garlic dressingar på bara 1g nånting så hela burgaren hamnar väl på 3-4 g istället ^^
  • yena89
    Asereht skrev 2011-05-03 12:58:36 följande:
    Mycket möjligt men jag nollar inte så 6 kh är inte så farligt om det är fråga om lunch eller middag. Tar man bort tomaten som är kolhydratrik så sjunker det ju rätt bra bara där.
    Ne tycker jag inte heller egentligen såvida jag itne vet att jag kommer äta mkt kolhydrater senare :P. Är ju nästan optimalt för mig och det är det en vanlig måltid brukar ligga på. Man håller sig dessutom mätt några timmar
  • yena89
    Asereht skrev 2011-05-03 13:06:06 följande:
    Man gör ju det. Jag brukar försöka hålla kolhydraterna till måltiderna för att kunna få lite mer variation på tillbehören så får man fika på ost, korv eller kanske fläsksvålar om behov uppstår. Ska jag festa till det med något så håller jag nere på någon av måltiderna istället osv.

Nu händer det itne så ofta att jag äter på snabbmatsrestaurang men om/när jag gör det så blir det MAX eftersom de är de enda i mitt tycke som ahr ett vettigt alternativ för min del. Vid de tillfällena är man ju väl medveten om vad man stoppar i sig iaf. Är man ute och åker långt så har man inte alltid så mkt att välja på heller så hellre en lowcarbburgare på maxen än någon trist vägkrog som serverar skit.
    Ja precis. Sen borde man ju på Donken med kunna beställa utan bröd. Vet att Burgerking är bra. Då kan man ju välja utan bröd och ha till extra majjo och ost och bacon :)
    Men dom har ju så himmleskt goda lökringar och pommes, för att inte snacka om deras chrispy chicken och äpple-curry dressingen *Homer-dregel*
  • yena89
    helene306 skrev 2011-05-03 14:00:43 följande:
    Har du mixer? Kör vanlig riven kokos och du har kokosmjöl.
    Ne så kan man inte göra har jag läst. Kokosmjöl måste köpas. För kokoset är för fett, så det blir inge bra om man bara mixar det. eller har du testat?
  • yena89
    helene306 skrev 2011-05-03 14:07:12 följande:
    Åh fanken. Inte bakat på. Jag har bara mixat kokos för att ha som "florsocker" ovanpå när jag bakade pones och testade som semla.
    Mm för det går inte att bara mixa dom :) Måste tyvärr köpas :P

Från butiken:
    "Detta kokosmjöl är INTE detsamma som malda kokosflingor! Mjöler som görs av enbart malda kokosflinger innehåller mycket fett och kan därför inte suga upp vätska så bra, resultatet kan då bli misslyckat och det man trodde skulle bli en kaka blir i stället något omelettliknande."
  • yena89
    sasod skrev 2011-05-03 14:07:10 följande:
    Jag åt fullkorn produkter ett tag. Då var det värre än någonsin så fick sluta tvärt.

Verkligen skönt att hitta något som hjälper!

Tack för alla tips, kommer nog bli en flitig besökare. Blev så peppad så ska t.o.m gå och träna efter jobbet.
    Ta inte i för mkt med träningen bara :) Kan vara svårt att träna hårdare i början :) Kör så mkt du klarar bara :)
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**