• jeng

**Den stora feta LCHF-tråden**

Nallebjörnis skrev 2011-04-06 11:26:49 följande:
    Idag när ja ställde mig på vågen så var den snäll. Efter exakt 7 månader med Lchf så har ja nåt mitt mål :) det gillar vi!
    grattis!!
  • jeng
    Tildas mamma skrev 2011-04-06 11:48:36 följande:
    Ge mig lite tips på frukost är ni snälla =)
    Sånt som är bra att ta med dom dagar när jag äter frukost på jobbet.

Gärna tips på matlådor också,tänkte göra storkok =)
    ostar, ölkorvar, sesamknäcke eller bröd med smör och ost, köttfärsbiffar, kokta ägg, någon röra med tex bacon, rgönsaker, CF och majjo.
  • jeng

Finns det nåt intresse för att jag gör ett dokument av det jag har skrivit ihop till LCHF-kapitlet för bloggen?! Det skulle kunna användas som nån källa för nybörjare här, och jag skulle ju kunna anpassa det mer efter de frågor vi faktiskt får. Och självklart kan det ju också utökas efter hand...

Verkar inte som att folk gillar att googla!

Jag har inte på något sätt skrivit färdigt ännu men kanske snart!  

• jeng

Oj. Skulle skriva att isåfall så kan ni väl ge tips på "rubriker"... Tex vad vill en nybörjare veta?

Introduktion
    Grundreglerna
    Inköpslista
    Vad man kan förvänta sig första tiden
    Menyförslag

Något mer? 

• jeng

Ja, kostdoktorn och dahlqist har ju en varsin folder, så varför skulle inte jag ha det???

Näevars, men jag tycker deras är väldigt knapphändiga!! Plus att de är väldigt liberala i sin folder, och nämner inget om regler eller liknande... "välj bort potatis, pasta och ris och du känner att du kan..." är det verkligen en bra intro-lchf-folder? De flesta kan ju faktiskt inte äta fritt ens av godkända livsmedel om det nu är viktnedgång man vill åt. 

• jeng

Jag har en plåt äggmuffins i ugnen nu... Ska bli spännande att smaka sen (blir kanske imorrn) eftersom det blir första gången på 3 månader som jag försöker äta ägg i sin mer rena form!

Till middag blir det grillad fläskkarre och sallad. 

• jeng
    Linda1976 skrev 2011-04-06 18:09:17 följande:
    Jucea: Ja, det tycker jag låter som en utmärkt idé. Håller med dig om att Dahlqvists folder är vääääldigt liberal. HOn OK:ar ju mjölk, filmjölk, frukt ibland, snåla med rotfrukter.... Jo, världen vore en underbar plats om alla gick ner på att  dricka mjölk till maten och äta 100 gram carbs om dan....
    Precis, alltså 100 gram kolhydrater är ju inte ens lågkolhydratkost, tycker jag iaf! Jag tycker att man definitivt ska under 100 gram, helst ner mot 50 gram för att det ska vara LÅGkolhydratkost. Självklart är kanske 100 gram lågt för nån som normalt äter 400

För hälsan kan det ju räcka att sänka så som de förespråkar i foldrarna, men ärligt talat så är det ju många som vill gå ner i vikt som luras av det där. Och jag får förresten inte speciellt många av hälsofördelarna om jag äter sådär liberalt heller.... Tråkigt!

men vad ÄR det med mig och bakning? Tog mina stela amerikanska muffinsformar, men dom har blivit helt platta i botten och är numera raka i kanterna, inte alls sådär spetsiga som muffinsformar ska vara... helt sjukt! hoppas att det går att äta sen iaf.... 
  • jeng

DOm såg iaf supergoda ut, muffinsarna. Och luktade gott med! Men jag har inte smakat än!!

Måste minnas att gå och köpa såna teflonmuffinsformar nån dag... Hur svårt ska det vara egentligen? Så många misslyckade muffinsar som man har gjort så borde det vara högst på handlalistan.

Adams family,
    Om du hittar nåt pastadegssubstitut så får du gärna höra av dig! jag är lite sugen på typ ravioli eller liknande, och det borde väl gå att göra med nåt pofiber-recept kan jag gissa....  

• jeng

Oj, är det bra tv eller nåt ikväll? Heldött här... Jag som är nerbäddad med gottis bredvid mig, och bara hade tänkt prata skit på datorn....

• jeng
    MammaTillDomFinaste skrev 2011-04-06 20:17:35 följande:
    hejsan!
    visst har jag uppfattat detta rätt, annars rätta mej! Men visst är de OK att äta LCHF när man ammar? Ska få min andra nu i maj, och hade redan innan en rejäl övervikt. Men visst 'är det okay att börja så fort bebis är ute? lätt att börja på sommaren då sambon är en grillgalning, så hela sommaren består av grillat och sallader, haha och feta såser till är ju aldrig nåt problem, hahaha!

Sen får man inte äta frukt, eller hur? Men bär är okay?

Har läst massa recept nu, och de är dessa 2 frågor jag har nu bara, så jag frågar er som är "experter"  
    Det är helt ok för dig att börja redan nu om du vill! Men medan du är gravid så skulle jag inte råda dig att gå lägre än ca 50 gram kolhydrater per dag. Dvs du kan utesluta bröd, ris, pasta osv, men äta fritt av grönsaker, lagom med mejeri, fuska med lite potatis och morot nån gång ibland, kanske nån knäckemacka till frukosten. Medan du äter ca 50 gram kolhydrater så bör du inte äta för mycket fett, utan kanske max 80-100 gram per dag.

När du sedan ammar så kan du hålla samma nivå till en början, och sedan sakta minska på kolhydraterna. Du kan äta väldigt strikt när du ammar, men du behöver troligtvis inte vara lika strikt. Så 30-50 gram är nog en helt ok nivå!

På 50 gram så kanske du kan ta lite frukt nån enstaka gång, tex lite tärnat äpple till din keso-frukost, eller som dessert nån gång. Men inte dagligen skulle jag säga. Bär är ju mycket bättre, men kanske fortfarande inget som man ska få för vana att äta dagligen!

Hoppas att du hänger kvar här!! 
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**