• jeng

**Den stora feta LCHF-tråden**

Jag har precis gjort en ansats och registrerat mig så att min ica, min coop och min willys ska skicka reklambladen till min epost varje vecka tänk att jag aldrig har tänkt på det förut! gud vad jag är peppad!!! min man kommer flyga av stolen imorrn när jag berättar för honom att jag ska ta tag i matinköpen!

• jeng
    Denebola skrev 2011-04-06 22:55:13 följande:
    Lösning på problem 1: Kolla annonsbladen på affärernas hemsidor! Man kan även anmäla att man vill ha deras veckomail, så får man dem direkt till mailen.
    smurf
  • jeng

ja, och min man et att jag är petig också. Ibland så kommer han hem med nåt "bra alternativ" tycker han, och jag är nog ärligt talat oftast ganska skeptisk! Däremot så är det ju inte så svårt att höra av sig medan man är i butiken. Eller om han hade nån koll på vad jag ahr tänkt att laga så kan han ju dra slutsats själv om det funkar med gurka istället för sallad typ. :-P

• jeng
    Mandel skrev 2011-04-07 07:15:35 följande:
    Panering utan ströbröd?

Hittade ett recept på stekt fisk med linfrö och hackad mandel i paneringen, men självkalrt även ströbröd. Vad kan jag ha istället för ströbröd i panering? Kan jag rosta en pones och göra eget ströbröd på?
    Har aldrig vänt kött/fisk i mjöl när jag panerat förut så det är enkelt att utesluta.
    pofiber eller sesamfrön tex
  • jeng
    helene306 skrev 2011-04-07 07:50:11 följande:

Med sonen åt jag kolhydratrikt, husmanskost

Med dottern lchf

Kan det stämma tro?

Panering: Jag panerar inte kött men krossade fläsksvålar, mandelmjöl?

jucea: Häftig utmaning! Jag tror du kan spara mycket på att göra egen sallad än att köpa färdig. Angående barnmaten kan det var asvårt att helt drastiskt sluta när de är vana vi den men vad jag spontant tänkte: blanda ut mer pasta, potatis, ris med burkmaten och "vänj av" lite pö om pö. En burk kostar ju ändå 10 spänn och räkna högt 3 burkar/dag. Det blir 210 kr/vecka för ett barn. Kollar man på en burk innehåller den inte mycket potatis, typ 15 riskorn och 8 sladdriga spagetti (ja, jag överdriver ) så att fylla ut maten kan vara ett steg närmare att de äter din mat. Vi handlar främst på Ica men ibland Netto (där finns juicen vi vill ha ) Jag letar röda lappar på köttet och handlar när det är bra erbjudanden.

Jag har en liten egen utmaning Jag är duktig på att handla hem saker och till slut är frysen knölfull! Inte ens matlådor finns det plats för och det är så smidigt med matlådor. Så, jag ska försöka "tömma" frysen och använda upp det vi har innan jag handlar hem en massa nytt. Utmaning nr 2 är att äta upp de matlådor som redan bunkrar i frysen.

och jag åt typ kladdkaka med första pojken, och chokladbiskvier med andra! :-P så det stämmer säkert!

Som tur är så går ju ungarna på dagis, så vi har väldigt låg matåtgång för ungarna här hemma. Det är en varsin burk per dag max i snitt gissar jag, för de vägrar ofta vanlig mat på kvällen utan det blir macka och så ett par kvällar också, och sen kanske 2 burkar på helgen. Men ändå så går det ju faktiskt att jaga priser på burkarna också om inte annat! Och korv och makaroner är ju billigt och det skulle nog mina ungar kunna äta varje dag

Gud vad kul med frysen! Det var ju det jag satt och höll på med igår, gjorde lite matlista utifrån vad vi har i frysen. Det var precis så som jag kom in på den här utmaningen!! I vår frys hamnar så mycket skit, men det finns en del bra med och det ska jag använda upp omedelbart!! Skiten som vi ändå aldrig kommer peta på kan jag ju tyvärr kasta. En del av det har följt med sen vårt förra hus, så det är ju verkligen ingen mening att ha kvar. Sen ska jag fylla frysen när det är extrapriser osv istället! Köpa såna klisterlappar att sätta på påsarna så att man faktiskt har koll på hur länge saker har legat och sådär! Det tror jag gör stor skillnad.
  • jeng

Extremt tack och tummen upp till Denebolas äggmuffins. Vet iofs inte om det var hennes, men det är från henne jag har fått receptet iaf! MUMS så gott! Synd att jag får passa mig för dom med tanke på kaloriinnehållet, men jag kan verkligen rekommendera det som frukostalternativ!

• jeng
    helene306 skrev 2011-04-07 08:02:41 följande:
    Då kör vi lite samma utmaning då

Jag har börjat sätta datum på sakerna. Innan slängde jag bar ain och sen stod man där med en kycklinggryta. När hamnade den där liksom?
    Precis så tänkte jag göra med sen!! Se till att ha såna klisterlappar hemma som man kan sätta på alla påsar man stoppar in. Min mage är ju väldigt känslig, så är jag osäker så äter jag inte. Jag brukar utnyttja sån mat till katterna istället, då sparar jag iaf lite på kattmatsinköpen

Sen är det ju all jäkla mat i frysen som jag inte äter och inte lär äta länge än. Försöker få maken att ta med sig gamla matlådor och sånt där, men han går ju hellre ut och äter. Så varför stoppar han då alla nedrans rester i frysen?

Jag är skitpeppad, och kommer säkert höra av mig med de ingredienser jag har i frysen för att få tips på maträtter! Ett par har jag i huvet redan  
  • jeng

ja Lidl brukade jag handla mycket på i vår förra stad. Främst åkte jag dit och köpte grönsaker, dom hade absolut fräshaste grönsaksdisken i hela stan, och BILLIGT dessutom! Nu ligger det ju tyvärr helt galet, så det är inte värt bilfärden för att spara in, om man inte åker kanske en gång i månaden och storhandlar såklart - men då går ju grönsaker och sånt bort... Det är synd!

• jeng
    missypissy skrev 2011-04-07 09:46:18 följande:
    Jucea: Rolig utmaning! Jag är säker på att du klarar det! Matlistor och erbjudanden är väl precis som några har skrivit de bästa spartipsen. Och att köpa mycket och frysa in (så bra att ni kör en rensning, det skulle jag också behöva trots att min frys är liten!).

Synd att Citygross inte är något vidare där du bor, annars är de bäst på billigt svenskt kött tycker jag! Men det skiljer otroligt från affär till affär, vi har två Citygross i vår närhet och den ena är superbra, alltid fräscht på frukt och grönt, bra kött osv, medan den andra är sååååå tråkig, ruttna grönsaker, tomt i köttdisken osv.
    Ja precis, alltså jag är KUNG på att spara på mat, har gjort det i alla tider! Lusläst reklamblad och handlat utifrån det. Så jag vet ju hur man gör. Det är väl kanske för att jag har behövt göra det förr, och inte behöver göra det nu som man handlar på ett helt annat sätt! Som sagt, vi behöver inte dra ner på kostnaderna rent ekonomiskt, men självklart vore det trevligt att ha mer pengar till annat också!
  • jeng

Wihiiiii!!!!!!!
    Det har öppnat en ny Lidl ju!!!!! I närheten av där jag ändå brukar handla. Eller ja, bredvid Willys helt enkelt, så då är det väl värt att köra dit också  

Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**