helene306 skrev 2011-04-07 07:50:11 följande:

Med sonen åt jag kolhydratrikt, husmanskost
Med dottern lchf
Kan det stämma tro?
Panering: Jag panerar inte kött men krossade fläsksvålar, mandelmjöl?
jucea: Häftig utmaning!
Jag tror du kan spara mycket på att göra egen sallad än att köpa färdig. Angående barnmaten kan det var asvårt att helt drastiskt sluta när de är vana vi den men vad jag spontant tänkte: blanda ut mer pasta, potatis, ris med burkmaten och "vänj av" lite pö om pö. En burk kostar ju ändå 10 spänn och räkna högt 3 burkar/dag. Det blir 210 kr/vecka för ett barn. Kollar man på en burk innehåller den inte mycket potatis, typ 15 riskorn och 8 sladdriga spagetti (ja, jag överdriver
) så att fylla ut maten kan vara ett steg närmare att de äter din mat. Vi handlar främst på Ica men ibland Netto (där finns juicen vi vill ha
) Jag letar röda lappar på köttet och handlar när det är bra erbjudanden.
Jag har en liten egen utmaning
Jag är duktig på att handla hem saker och till slut är frysen knölfull! Inte ens matlådor finns det plats för och det är så smidigt med matlådor. Så, jag ska försöka "tömma" frysen och använda upp det vi har innan jag handlar hem en massa nytt. Utmaning nr 2 är att äta upp de matlådor som redan bunkrar i frysen.
och jag åt typ kladdkaka med första pojken, och chokladbiskvier med andra! :-P så det stämmer säkert!
Som tur är så går ju ungarna på dagis, så vi har väldigt låg matåtgång för ungarna här hemma. Det är en varsin burk per dag max i snitt gissar jag, för de vägrar ofta vanlig mat på kvällen utan det blir macka och så ett par kvällar också, och sen kanske 2 burkar på helgen. Men ändå så går det ju faktiskt att jaga priser på burkarna också om inte annat! Och korv och makaroner är ju billigt och det skulle nog mina ungar kunna äta varje dag
Gud vad kul med frysen! Det var ju det jag satt och höll på med igår, gjorde lite matlista utifrån vad vi har i frysen. Det var precis så som jag kom in på den här utmaningen!!

I vår frys hamnar så mycket skit, men det finns en del bra med och det ska jag använda upp omedelbart!! Skiten som vi ändå aldrig kommer peta på kan jag ju tyvärr kasta. En del av det har följt med sen vårt förra hus, så det är ju verkligen ingen mening att ha kvar. Sen ska jag fylla frysen när det är extrapriser osv istället! Köpa såna klisterlappar att sätta på påsarna så att man faktiskt har koll på hur länge saker har legat och sådär! Det tror jag gör stor skillnad.