**Den stora feta LCHF-tråden**
och stort LYCKA TILL när det väl är dags, såklart! (med bebisen alltså!!)
och stort LYCKA TILL när det väl är dags, såklart! (med bebisen alltså!!)
Kaya, ett hett tips nu när det börjar bli lite varmare ute är ju grillad fläskfile med nån god marinad, och bara en sallad med fetaost eller bacon eller lite dressing tex. Det blir striktare utan att kännas jättestrikt. Håller man sig till olika sorters grönsallad och "pyntar" med lite tomat eller rödlök eller annat gott, så blir det ju rätt få kolhydrater!
Jag har precis antagit en "utmaning" (utmanade i princip mig själv med peppning från en kompis) att så gott som försöka halvera matinköpskostnaden! jisses vilken utmaning det kommer bli! men det känns jättekul samtidigt! måste börja ladda ner reklamblad och läsa igenom och såna saker. sen får jag se till att det är JAG som handlar, som har tålamod att gå i butiken och jämföra. maken bara köper det jag har skrivit på listan, och det är jag säker på resulterar i att det kostar mer.
Som jag säkert redan har skrivit så ligger vi på ca 10 000 kr på matbutiker i månaden. förra månden (eller var det den här?) så var vi uppe på 12000 kr!!! och visst, då ingår hygien, blöjor, blommor, en del leksaker och kläder och sånt också. men det är väl inte det största, utan det stora är ju maten såklart. ska försöka komma ner på 5000 kr i månaden, men jag är nöjd om jag kommer under 6000 kr!
peppa mig gärna!! och kom gärna med tips från ica maxi eller coop forum. vi har nog en willys också som inte ligger så långt bort från där vi brukar handla, men är aldrig där i vanliga fall! citygross måste vi åka 3 mil till, så det lär ju inte spara så mycket pengar. den är dessutom inget vidare bra för att vara en citygross. tyvärr!
Oj, angående tacogratängen så har jag koll på hur mycket av varje som gick i gratängen, och sen delar jag det med antal portioner. Jag har ett eget blad i mitt ark där jag kan räkna ut hela maträtter, men det går ju att görai matdagboken också tex, och sen tar man bara 0.5 i mängd av det om man nu åt hälften.
Om jag är lat och äter en blandsallad så kan jag ibladn göra ett överslag på innehållet och typ ta nåt snitt på kalorier, kolhydrater osv i grönsakerna, så att jag slipper skriva upp varenda liten grej. ibland när jag äter ostbricka så väljer jag tex en brie-ost och skriver upp den siffran på totala mängden, istället för att sitta och leta reda på varenda särskild ost. Det blir inte helt rätt, men det blir inte jättefel heller.