• jeng

**Den stora feta LCHF-tråden**

Jag insåg just att min 80/80/20 (som verkar vara en 90/90/10 oftast) är GI fas 1 med kaloribegränsning. Konstigt att jag inte har tänkt på det tidigare.

• jeng
    Denebola skrev 2011-04-07 21:56:03 följande:
    Hon klagade förresten över att majs och gröna ärtor var för stärkelserika. Så det ska bli intressant att se vad hon själv föreslår för mat
    jamen det här låter ju bra. hon har ju iofs varit negativ till sånt innan med. hon är väl nån form av extrem-gi:are...
  • jeng

Kaya,
    Jag tror att du har gjort en perfekt insats för att chocka kroppen vad gäller välmående!! Om du själv säger så är du ju en vältränad tjej med bara ett par extra kilon i dina egna ögon! LCHF håller kanske inte med! Hälsomässigt så är jag övertygad om dina vinster med den här kosten, vad gäller vikten så kanske det helt enkelt är så att det är du som inbillar dig att du har några kilon för mycket! *pepp pepp*

Det ska ju gå att ta sig förbi den där blockeringen, och det är ju det jag försöker med nu. Äter (oftast, inte idag) max 10 gram kolhydrater och ca max 1300 kcal... jag trivs rätt ok med det, men det ger ju ingen direkt frihet. Så hade jag ett par kilon extra bara, men var i övrigt i bra form, så skulle jag nog hellre äta som du och gilla läget! .-) 10 kg för mycket är dock lite väl, så jag får kämpa på ett tag till  

• jeng
    Denebola skrev 2011-04-07 22:05:09 följande:
    Kollade en snutt på Ät dig sexig, med Gillian McKieth, där har vi ännu en "sund" person som inte ser klok ut. Och så snörpig sen! En riktig nippertippa med nosen i vädret. I normala fall gillar jag skotska, men när hon pratar - bleh.
    Hon är ju orginalet. Anna Skipper är ju bara sveriges utbvalda kärring i vår köpta variant av Gillians orginal-serie.
  • jeng

Jag gillar supersize/superskinny just pga att det visar att man faktiskt inte måste vara ett dugg mer hälsosam på 50 kg än man är på 200 kg! man vågar ifrågasätta ätstörningar åt båda håll, och siktar på normalitet! 

Jo Gillian vill också titta på bajs. 

• jeng

Ser ni inte hennes snorpiga pussmun framför er när hon säger "poo" till deltagarna? :-P

• jeng

Eller så funkar deras magar som mina och vägrar lämna ut bajs på en vecka och sen kommer allt på en gång  

• jeng
    joller skrev 2011-04-07 22:35:01 följande:
    En fråga..

är inte meningen med lchf att du INTE ska räkna kalorier? Alltså jag förstår att man inte kan vräka i sig hursomhelst, men om man ska räkna kalorier till 1300-1400 då verkar det ju som en diet..

alltså jag är helt ny och jag ifrågasätter inte.. jag bara undrar av nyfikenhet då jag försöker förstå allt om lchf :)
    Antar att det var riktat till mig?!
    Till att börja med, vet du var ordet diet egentligen betyder? KOSTHÅLLNING. Inte bantningskur. Hur man än äter så följer man alltså en diet. Det kan vara ganska viktigt att veta.

Anledningen till att man inte behöver räkna kalorier på LCHF är att LCHF-maten normalt mättar så bra att man efter ett par veckor hamnar i "LCHF-mättnad". Plötsligt så sjunker matintaget rejält, och man går mätt längre stunder, och vaknar inte hungrig på morgonen. Kroppen har lärt sig att ta av sitt eget fett. Jag skulle gissa att det är ganska normalt att gå från ca 2500 kcal till 1800 kcal per dag när det här inträffar. Baserat på de uppgifter som personer skriver här eller nämner för mig i andra sammanhang. Man kaloribegränsar alltså dieten automatiskt.

Sedan ska nämnas att kroppen hanterar 1800 kcal mycket bättre på lchf-kost, än om man äter 1800 kcal på en kolhydratbaserad kost. låt oss anta att 1800 kcal på lchf kanske motsvarar 1500 kcal på kolhydratkost. Fettet hjälper till att hålla förbränningen igång. Men plötsligt så kommer du antingen till en platå - kroppen tycker att du har tappat för mycket för snabbt och sänker förbränningen - eller så når du din LCHF-jämvikt - LCHF tycker att du har nått din målvikt, och sänker förbränningen. Det kan jämföras med att om du äter 1500 kcal på en lågkaloridiet, så kommer förbränningen att sänkas, och du tvingas minska matintaget ytterligare. På lågkalorikost sker det här hela tiden, du kanske kan lura kroppen ett par veckor, men efter 1-2 månader så måste du minska kalorierna om du vill fortsätta gå ner. Samma sak sker alltså på LCHF, men inte på samma vis. Men har du nått den vikten LCHF tycker att du borde ha, så måste du chocka igång kroppen genom att begränsa ditt intag ytterligare. Ett exemple på det här är Dr Dahlqvists 80/80/20 (80 gram fett, 80 gram protein och 20 gram kolhydrater) vilket ger typ 1150 kcal om jag inte minns fel. Det är en extremvariant alltså, som man inte ska ge sig på om man inte absolut måste! Det blir en slags svältkur, precis som en strikt lågkaloridiet, men med fördelen att man håller fettet och proteinet relativt högt ändå, så att man ligger på de nivåer som kroppen behöver! (det gör man ju INTE på en lågkaloridiet normalt) Det är alltså en hälsosammare variant, även om det inte ska rekommenderas om man inte verkligen står still i vikt!

Jag har stått still sen i november, och troligtvis nått min lchf-jämvikt, eftersom jag inte går ner trots att jag sänker kolhydraterna lågt och ligger på normalt antal kalorier. Därav min extrem-variant.

Men det ska nämnas att SÅ ovanligt är det inte. LCHF är inte en mirakelkur där alla bara tappar kilon utan ansträngning!! Många måste specialanpassa kosten till sitt eget behov på ett eller annat vis. vissa tål inte mejeriprodukter, vissa inte hårdost, vissa inte kaffe. vissa måste begränsa kalorierna, vissa kan äta 50 gram kolhydrater men vissa måste ner till 10 gram. osv osv osv. Det gäller att hitta SIN variant av LCHF för att nå de resultat man vill ha, även vad gäller hälsan!

Hoppas att det ger lite mer insikt. 
  • jeng

Kan tilläggas att till och med Dr Dahlqvist tycker att 80/80/20 är för extrem, så hon har reviderat sig och ökat på lite! 100/90/max20 eller nåt sånt tror jag, men jag minns inte helt på rak arm. Jag landar oftast på ca 90/90/10, går inte hungrig och trivs ganska bra med det! Väntar med spänning på att se om vågen rör sig neråt (har mens just nu och kan ju inte mäta vikten med minsta lilla noggrannhet :-P)

• jeng

Kaya,
    Kaloritänket finns ju alltid där. Energi in-energi ut och allt det där. Enda ändringen är ju att man har visat hur förlegat vårt normala kalori-tänk är. att 1kalori från fett är samma sak som 1 kalori från kolhydrater och allt det där.

Jag tror som sagt att du ligger ganska nära din målvikt, och lchf är kanske nöjd med det! Och som du själv säger så är du ju ganska så liberal ändå, även om du inte äter några mängder kolhydrater. Vill du testa så dra ner till 10 gram per dag i 2-3 veckor och se om det blir någon skillnad. Gör det inte det så kan du ju vara rätt så säker på att din kropp känner sig nöjd för tillfället. DÅ får man ta fram hårdhandskarna om man inte håller med!

Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**