Primrose skrev 2011-06-18 23:43:52 följande:
Hmmm ... när jag åt min sena middag (Grilloumi, tre cocktailtomater, 75gr sparris med smör, en klick bearnaisesås och några svarta oliver) och skulle resa mig upp blev jag alldeles vimmelkantig och yr - det kändes väldigt obehagligt. Och så hade jag illamåendekänslor en stund efteråt. Jag har också en massa "plitor"/utslag i ansiktet, c:a 15 stycken, som jag lade märke till i går (jag kan ha haft dem längre, men ute i stugan tittar jag mig inte så mycket i spegeln

). Jag brukar inte få utslag i ansiktet särskilt ofta, och om det händer är det någon enstaka i samband med t ex mens. Är detta LCHF-symptom? Jag börjar bli litet orolig för vad som händer med mitt "system". Allt detta fett som man proppar i sig t ex ....

Men enligt vad jag har förstått är det det sk goda kolesterolet som höjs. Men gäller detta även om man äter sådant som grädde, ost och smör? Olivolja, nötter, avokado och andra produkter som innehåller "positiva"(fleromättade) fetter är ju en annan sak. Viktnedgång i alla ära, men jag vill inte äta mig sjuk, om jag säger så. Kan det vara så att jag är en sådan person som inte mår så himla bra av den här kosthållningen?
Symptomen kan bero på annat också.
Sen nej, fett är inte farligt, visserligen kan man äta för mkt fett och då säger kroppen ifrån men det är stora mängder vi talar om här.
Olivolja och nötter mm har massa omega6 i sig vilket är inflammationsframkallande i kroppen, dessa oljor är alltså "dåliga" om man inte ser till att äta omega3 också. det ska råda en balans mellan omega3 och omega6 men hellre mer omega3 än omega6. Sen om man väljer oljor bör man välja kallpressad rapsolja och inte typ solrosolja.
Att fleromättade fetter skulle vara så "nyttiga" kommer ju från SLV som inte vet ett skit om kroppen och näringsfysiologi och det.
Att mättad fett skulle vara farligt kommer fårn studier där man ser ett "samband" mellan att äta mkt fett och att få problem med hälsan, vad som glömms är att personer oftast äter massa kolhydrater samtidigt men man valde att skylla på fettet. Samma sak med studier där peronerna åt allt fett (framförallt dåligt fett dvs oljor) i samband med kolhydrater (alltså hamburgare, pommes, pizza), men man valde att skylle på fettet, och dessutom även det m,ättade fettet vilket inte fanns i dieten egentligen.
Det finns inte en enda studie som verkligen bevisar att fett elder till hjärt- kärlsjukdomar. Inte en enda forskare har lyckats med det. >För: för att få fram, att fettet är farligt måste dieten bestå av mestadels fett. äter man kolhydrater samtidigt KAN MAN INTE skylle på fettet.
Så till er nya vill jag säga, LÄS PÅ! LCHF kräver kunskap. Vi finns här för att svara på frågor men om nån kommer och frågar "får man äta ost" då blir man faktiskt lite småirriterad.
Förlåt, jag sov dålig inatt och hade världens mardröm så jag är på dålig humör :(