• yena89

**Den stora feta LCHF-tråden**

Jag åt pizza nu :(
    Har dock en kålsoppa på spisen så den ska jag äta av nästa vecka. Som en pulverdeit, man äter bara soppan liksom och man får äta fritt av frukt och kött och grönsaker. Det är inte den godaste så man äter inte för mkt av den.
    Lite kickstart känner jag att jag behöver :)

• yena89
    Primrose skrev 2011-06-18 23:43:52 följande:
    Hmmm ... när jag åt min sena middag (Grilloumi, tre cocktailtomater, 75gr sparris med smör, en klick bearnaisesås och några svarta oliver) och skulle resa mig upp blev jag alldeles vimmelkantig och yr - det kändes väldigt obehagligt. Och så hade jag illamåendekänslor en stund efteråt. Jag har också en massa "plitor"/utslag i ansiktet, c:a 15 stycken, som jag lade märke till i går (jag kan ha haft dem längre, men ute i stugan tittar jag mig inte så mycket i spegeln Drömmer). Jag brukar inte få utslag i ansiktet särskilt ofta, och om det händer är det någon enstaka i samband med t ex mens.  Är detta LCHF-symptom? Jag börjar bli litet orolig för vad som händer med mitt "system". Allt detta fett som man proppar i sig t ex ....Obestämd Men enligt vad jag har förstått är det det sk goda kolesterolet som höjs. Men gäller detta även om man äter sådant som grädde, ost och smör? Olivolja, nötter, avokado och andra produkter som innehåller "positiva"(fleromättade) fetter är ju en annan sak. Viktnedgång i alla ära, men jag vill inte äta mig sjuk, om jag säger så. Kan det vara så att jag är en sådan person som inte mår så himla bra av den här kosthållningen?
    Symptomen kan bero på annat också.

Sen nej, fett är inte farligt, visserligen kan man äta för mkt fett och då säger kroppen ifrån men det är stora mängder vi talar om här.
    Olivolja och nötter mm har massa omega6 i sig vilket är inflammationsframkallande i kroppen, dessa oljor är alltså "dåliga" om man inte ser till att äta omega3 också. det ska råda en balans mellan omega3 och omega6 men hellre mer omega3 än omega6. Sen om man väljer oljor bör man välja kallpressad rapsolja och inte typ solrosolja.

Att fleromättade fetter skulle vara så "nyttiga" kommer ju från SLV som inte vet ett skit om kroppen och näringsfysiologi och det.
    Att mättad fett skulle vara farligt kommer fårn studier där man ser ett "samband" mellan att äta mkt fett och att få problem med hälsan, vad som glömms är att personer oftast äter massa kolhydrater samtidigt men man valde att skylla på fettet. Samma sak med studier där peronerna åt allt fett (framförallt dåligt fett dvs oljor) i samband med kolhydrater (alltså hamburgare, pommes, pizza), men man valde att skylle på fettet, och dessutom även det m,ättade fettet vilket inte fanns i dieten egentligen.
    Det finns inte en enda studie som verkligen bevisar att fett elder till hjärt- kärlsjukdomar. Inte en enda forskare har lyckats med det. >För: för att få fram, att fettet är farligt måste dieten bestå av mestadels fett. äter man kolhydrater samtidigt KAN MAN INTE skylle på fettet.

Så till er nya vill jag säga, LÄS PÅ! LCHF kräver kunskap. Vi finns här för att svara på frågor men om nån kommer och frågar "får man äta ost" då blir man faktiskt lite småirriterad.

Förlåt, jag sov dålig inatt och hade världens mardröm så jag är på dålig humör :(
  • yena89
    Van01 skrev 2011-06-19 12:32:20 följande:
    Hej! Får jag vara med här? Jag har kört Lchf sen i måndags (vägning imorgon, spännande). Jag försöker äta när jag är hungrig och följer 5/100 regeln. Det känns bra förutom att min mage har blivit trög. Jag brukade gå på toa varje morgon och nu har det gått tre dagar sen sist. Är detta nomalt?
    Det är helt normalt att tarmen kan bli lite trög i början. När kroppen anpassad sig brukar det normalisera sig.
    Sen är det normalt att å på toa mindre med LCHF, såsålänge du itne får ont eller känner dig förstoppad är det ingen fara.
    Äter du så för att gå ner i vikt kanske du behöver börja räkna på kolhydraterna. Men sålänge du går ner i vikt kan du hålla dig till enabrt 5/100 regeln.
  • yena89

Personligen tycker jag att allt upp till 100g om dagen kan kallas LCHF.
    Strikt: 0-10g om dagen
    Viktnedgång: 10-20g om dagen
    Mindre strikt: 50g om dagen
    För hälsans skull (mer åt lågkolhydratskost): upp till 100g om dagen.

ENligt SLV ska man äta runt 300g kolhydrater tror jag.

Men det är MIN definition så :)

• yena89
    Vuxenpoäng skrev 2011-06-19 21:16:09 följande:
    Hej, ber om ursäkt för att radbrytningen inte funkar - sitter min paddan! Jag hat kört lhcf i snart två veckor och siktar på under 20 kolisar per dag. Men jag är hungrig HELA tiden! Jag följer Dahlkvist recept till punkt och pricka och äter ofta mr än vad som angetts som en portion. Ändå blir jag sugern på något mer efter en timme och riktigt hungrig efter två... Tanken är väl att man ska slippa gå hungrig? Hur lösser jag detta?
    Hungerkänslorna ställer in sig efter ett tag, det är normalt att äta mkt i böörjan :)
  • yena89

Nåt jag märkte häromdan (förutom att jag fått världens äckligaste hy av alla kolisar) är att Blå Bandets (eller vad de heter) champinjonsoppa smakade KEMISK! Tyckte alltid den var så god men nu känner man verkligen alla konstiga äckelsaker dom stoppat in där! :o

• yena89
    Albin 080509 skrev 2011-06-20 00:24:47 följande:
    hej igen tråden;)

Då ja inte orkar kolla igenom ALLA sidor för antar att många redan ställt denna fråga

så frågar ja såhär:

Ni som äter srtikt för att gå ner så mkt som möjligt hur ser eran dag ut å exakt hur mycket äter ni och vad såklart?;)
    Och hur mkt tränar ni å hur ser viktnedgången ut??

De va de här för nu=)
    Strikt: hålla sig under 20g om dagen. Räkna i www.matdagboken.se eller www.minmat.net

Träning: Du kommer inte orka träna i början. inte förrän kroppen stä'llt om sig. Hur snabbt din kropp vänjer sig går inte att säga men generellt brukar man säga 6 månader. Fokusera på kosten och tar bara några promenader.

Viktnedgång: beror på startvikten och hur din kropp reagerar på koste. Det går itne att säga att man går ner 1kg i veckan eftertsom det är så oliak för alla. I början går man oftast ner mest, framförallt om man har mkt övervikt. Men en viktnegång på 0,5-1kg i veckan brukar de flesta tappa.

Sen angående vad du kan äta: LÄS PÅ! Denna kost kräver kunskap.
  • yena89
    sininen skrev 2011-06-20 01:34:03 följande:
    Jag har hamnat i en ond spiral. Jag jobbar nätter och behöver extraenergi really bad. Har ni några tips på saker man kan äta på natten?

Just nu är det kakor, godis och Red Bull som gäller. Suck. 
    Varför behöver du nåt speciellt att äta? ta med en vanlig matlåda? ta en orstrulle med smör, en ölkorv mm.
  • yena89
    Duntoffla skrev 2011-06-20 06:56:43 följande:
    God morgon!

Måste berätta en äcklig sak (för mig i alla fall). Vi bor i ett väldigt fästingtätt område och jag har inte haft fästingar sen jag var 7 år och NU i morse hade jag en vid nyckelbenet. Har haft såna som klättrat på mig ngn gång men inte att sig. Jag kan inte låta bli att tro att det har med kosten att göra. Helt plöstligt smakar jag gott  Kräks Även myggorna verkar tycka jag är mumsig igen. Nu kanske det bara är slump men det känns inte så. Helt klart än mindre önskad effekt. 
    Ja du har väl fått en friskare kropp så myggorna och fästingarna tycker om dig Sen kanske du gått ner i vikt och fästingen tänker "uuuuhh sexy baby, henne ska jag mummsa på" ;D

Hahaha ne men aa, jag vet inte, kan ha med kosten att göra, men det kan va annat också.

Sen ni med hund/katt som har problem med fästingar. Våran hund hemma har alltid haft en massa festingar men sen köpte vi ett bärnstens-halsband och sen dess inte en enda fästing. Tror det hjälper på katter också.
    Det måste vara äkta bärnsten. Visst det kanske kostar en slant men det är naturligt och påverkar inte hunden på något sätt. Grejen är att stenen sänder ut energi som fästingarna inte gillar alls ^^

Mvh, tjejen som växte upp med naturfreakar hahaha
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**