• stjierna

**Den stora feta LCHF-tråden**

Ninis: nej, den har jag inte provat! Har fått för mig att alla färdigblandningar är snordyra i förhållande till när man blandar själv ;)

Gladskit: jag VET att det inte är bra för mig, men min hjärna har genom många års matsjukdom intalat sig att det andra inte ser att jag äter räknas inte, det gör liksom ingen skillnad för kroppen om jag äter det - för ingen har sett det. Helt sjukt, jag vet ;)

Tiiitti: den blev bra, bottnen. Om än något.. svampig, så nästa gång blir det mindre husk ;)

• stjierna

Martina. Jag gör. Rännskit istället för normalt :P om det inte var för mycket info ;)

• stjierna

Nu försöker jag göranågon slags omstart, jag har fuskat alldeles för mycket o det har lett till mer fusk och så har det blivit en ond cirkel.
    Sitter nu med en mbt, så går ner vääääldigt långsamt. Är inte alls sugen på fett, jag vill ha socker till frukost. Gärna en wienerråtta, krämbulle eller så :P

• stjierna

Ninis: absolut är det det som har hänt - I blame Mallorca ;)
    Första 2-3 dagarna brukar vara värst för mig, o då är det kvällarna som är svåra. Men nu MÅSTE jag ta tag i det igen!

• stjierna

Första dagen sedan 3 sep (Mallorca) som varit heeelt utan fusk! Men det hade inte gått utan mina svärföräldrar som räddade mig från en ensam kväll hemma...
    Det märks att min kropp cravar kolhydrater, för jag (hjärnan) tror att jag lägger mig hungrig, men magen är full av mat..

• stjierna

Andra dagen utan fusk!

Hade gäster ikväll o bjöd på beuf burginogne (stavas?) med blomkåls- och palsternackspuré. Gästerna är icke-LCHFare, men ÄLSKADE maten! Till efterrätt hade jag gjort äppelpaj med vaniljsås, och fat blev slickade. Nu sitter jag här o nyss hade jag lite godissug, men klunkade ett stort glas vatten istället. Så nu lär jag vakna inatt för toabesök, men vafan, vill man va fin får man lida pin :D

• stjierna

Glass: jag lagar sällan mat efter recept (men brukar skriva upp när jag gör något nytt). Äppelpajen svängde jag ihop på en höft, men ungefär såhär:

Matildas Messy Äpplepaj
    4 personer

Du behöver:
    2 STORA äpplen (eller 1/ppp om dom är små) av fast sort
    100 gr smör
    1-2 tsk kanel

1 påse (sån liten, Dr Oetker) hackad sötmandel
    100 gr riven kokos
    Ca 0,75 dl Finax strömald Fibrex
    3 msk erithyol o 1/2 krm Stevia
    150 gr smält smör

Gör såhär:
    Sätt ugnen på 225 gr.
    Skala o kärna ur äpplena. Dela på längden och skiva TUNNA skivor. Smält smör i en kastrull tillsammans med kanelen, vänd ner äppelskivorna så alla blir täckta av smöret. Tanken är också att "förbaka" lite. Stjälp över i en form.
    Smält resterande smör (i samma kastrull, du behöver inte skölja den) tillsammans med sockerersättningen. Blanda de övriga torra ingredienserna i en bunke och slå över smöret. Fördela över äpplena, klicka över lite extra smör (valfritt) och grädda i ugnen i ca 10-15 minuter. Ta ut och ta en sked och gör den "messy", låt den stå o svalna något, typ 15-20 minuter o servera med vispad vaniljkräm (som jag faltiskt skrivit ett exakt recept på, om du vill ha ;))!

• stjierna

MissNora, jag är nötallergiker, men viss mandel går bra - t.ex Selltons mandelmjöl. Alla andra mandelmjöl reagerar jag på. Alla övriga nötter är jag tokallergisk mot, frön o kokosfett går dock bra, tack o lov. Vilka frön reagerar du på?
    Lchf behöver inte innehålla massa nötter :)

• stjierna

Jag undrar om det är ett rimligt mål att vara under 90 kg (vägde 93.8 i morse) tills min födelsedag den 8e oktober... Eller är det för abitiöst?
    Jag känner inte att mitt stora mål (typ, jaja om ett år är jag väl normalviktig) funkar, för jag skjuter liksom upp starten lite för mycket ;) så kanske under 90 till 8e okt, och iaf -10 kg (84) till julafton...

Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**