• stjierna

**Den stora feta LCHF-tråden**

Nu är jag äntligen hemma igen efter två veckor på Mallorca! Första dagarna (i huset vi bodde) var det inga problem med LCHF, men när vi blrjade göra utflykter o de andra valde restauranger som enbart serverar pommes/pizza/bröd osv så tog det emot och jag gav vika. Resultatet på vågen efter 2 veckor är iaf 2 kg plus, men nu kör jag på "som vanligt" igen!

Vad har jag missat i tråden?? :)

• stjierna

Huldaskrin: ja, jag gissar att det är vatten som de extra kh har bundit på mig ;)
    Strikt LCHF en vecka, sen går jag över till "snäll" LCHF igen :)

• stjierna

Jagbetefan: nej, med facit i hand har det slinkit ner kakor, chips, efterrätter, söta likörer, pommes, bröd, pizza, mcd... Ja, nu vill jag nog inte tänka på det mer :P

Nya tag iaf! Jag kom på mig själv med att tänka "vad fan äter man till LCHF-frukost då??".. Haha, snacka om att jag släppt tänket helt på Mallorca!

• stjierna

Jagvetefan: precis min tanke. Och det var verkligen svårt att bo med 9 st som inte äter LCHF ;)

• stjierna

Ninis: jag har lite svårt för saker som mättar så länge, jag behöver äta små mål ofta för att gå ner i vikt ;) så mbc/mbt är nog inte så bra för mig ;)

• stjierna

Yosa. Min vikt har stått still sedan start - jag testade alla tips o trix man kan komma åt inom LCHF, men still stod vikten. Det var inte förens jag började äta LCHF för att jag mådde bra, och struntade i vikten, som jag faktiskt började gå ner i vikt. Vi äter vanlig mat, men jag LCHF-anpassar recepten - dvs jag reder aldrig med mjöl, jag äter aldrig pasta/ris/potatis osv. Just köttfärssås brukar vi göra på lök, köttfärs, vitt vin, tomatkross, tomatpuré, oregano, köttbuljong o salt o peppar och så får det stå o sjuda i typ 30-60 minuter - blir absolut inte blaskigt!
    Grönsaker jag äter är: blomkål (med måtta, för det triggar mitt sug), broccoli, paprika (gul/röd), gurka, tomater, zucchini, aubergine, citron, lime, alla typer av sallad, alla typer av lök, morötter, ärtor, groddar, alla typer av färska kryddor, kronärtskocka, pepparrot, rättika, avokado, kålrot (ibland), spenat osv osv. I princip alla grönsaker bortsett från potatis, och ingen frukt. Det finns huuur mycket som helst att variera på. 
    Googla lchf frukost, så får du upp massor tips till det! det finns "bröd" i mängder att variera, omeletter, yoghurt osv. :)

Mitt bästa tips (förutsatt att du tycker om att äta såhär) är att inte lägga så mycket press på det, och njuta av att äta gott! 

matildaslchf.wordpress.com - Mitt liv med LCHF!
  • stjierna

Första dagen tillbaka på LCHF har varit jobbig, hörni. Jag har varit avgrundshungrig sedan start! Och har då ändå ätit, ätit, ätit...
    Frukost: (grädd)Omelett med skinka, ost, tomater 
    Lunch: Torskrygg med pestotäcke, gräddbaserad lök- och ärtsås  
    Mellanmål: Pålägget av en räkmacka på ett café och en cola zero
    Kvällsmat: Stek i ugnen med gräddsås, blomkål och machésallad + körsbärstomater.

I min smak lite mycket mejerier idag, jag brukar inte ha grädde i/till varje mål, men jag har inte lagat något av maten idag, endast blivit bjuden och då känns det dumt att säga "nej, väntan nu, jag har redan ätit massa grädde idag" + att grädde är ju inte tokgalet inom LCHF, så jag åt å såg glad ut ;) MEN, middag för 2 timmar sedan, och nu är jag HUNGRIG.
    Jag vet att det är alla mina lagrade kolhydrater som pushar mig att äta mer, och jag skulle verkligen kunna döda för dillchips just nu.. ;) 

matildaslchf.wordpress.com - Mitt liv med LCHF!
  • stjierna

Jag klarade av gårdagens sug utan att underhålla det med någonting. Jag har nog stålvilja, för jag vet att på dag tre försvinner suget för mig!

• stjierna

Jag säger bara till folk att jag utesluter snabba kolhydrater (gluten, potatis, ris, socker) eftersom min ledvärk försvinner av det. Om jag nämner lcHF så flippar folk o skriker om hur dåligt fett är (trots att jag är uppväxt med en pappa född -36 som enbart lagade mat på fullfeta mejeriprodukter - då tyckte ingen att fett var dåligt, så länge alla snabba KH fanns med i bilden!). Jag orkar inte längre ta disskussionen, eftersom det enda dom gör är att berätta om alla kända fall som blivit sjuka "av LCHF".

• stjierna

Jag trodde inte att jag skulle klara mig utan pasta, idag känner jag mig ävkligt mätt bara av att titta på en pastabaserad måltid.

Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**