FasterK skrev 2011-07-31 19:45:49 följande:
Tack för ditt svar.
Tycker att så många vittnar om den vattenviktens försvinnande den första veckan.
Har varierat frukost mellan: 2 stekta ägg, ett halvt paket bacon och en tomat, youghurt med krossade linfrön och en liten bit färsk ingefära, ett par kokta ägg och en liten burk makrill, stekt ägg och en överbliven färsbiff... Ja ungefär så. Kaffe med grädde i till frukost.
Luncher och middagar: Korv med hög kötthalt och gräddstuvad spenat, grekisk sallad, färsbiffar med bacon och ost - lite grönsallad (isberg, tomat, gurka, paprika) till. Minns inte allt nu, men ungefär så. Måste visst börja skriva matdagbok...
Mellanmål: Skinkrullar, ost, oliver, eller bara ost och oliver - några skivor gurka eller paprika till, vispad grädde och hallon en gång (kan det vara "boven")... Kanske är jag en sådan som inte ska äta mejeriproodukter i det här läget?
Tack för tipset om matdagboken. Det ska jag kolla. Jag tror inte att jag mentalt klarar av att gå upp i vikt av en kost som ska få mig att gå ner... Visst, förnuftet säger en sak men det känns för verkligen otroligt jobbigt om jag skullle gå upp.

En del rasar i vikt, en del står still. Så är det bara tyvärr och inte ett dugg motiverande. Ge det mer tid och mät dig! En del förlorar mer på måttbandet än på vikten. Du ser ut att äta bra, det kan vara så att du får dra in på grädden och hallon (även om du bara ätit det en gång). Grädden i kaffet kan också vara en bov. En sak att testa är äggmjölk i kaffet. 1 kopp: 30 g osaltat smör, 2 äggulor, kaffe (så gör jag)
Den mentala biten är svår men om du går upp så ge inte upp pga det! Det kan ta lång tid för vissa innan de går ner, jag är en av dom och nu har jag gått upp. Hur kul är det liksom? Tränar du också? Det kan bidra till att du står still. Många är ivriga när de startar med lchf, vill se resultat och blir sura när inget häder och förkastar lchf för att det inte funkar. Grejen är att man får tänka lite längre tycker jag. Har man varit överviktig i många år kan det vara rimligt att ta en sakta viktnedgång också. Har man då även bantat typ halva sitt liv så är kroppen väldigt otrygg. Från att gå på självsvält eller jojo-bantning till att med en gång få mättande, bra mat. Hur ska den reagera på det? Även om du går upp i vikt så kan du ha format om kroppen. Jag tycker min midja t.ex. har minskat men jag väger 1,3 kg mer nu än förra veckan.
Se det till det stora hela: har du märkt något positivt med lchf? Mättnad, mer ork, ingen hunger, inget sug, piggare, sover bättre (om man nu kan sova bättre i värme?) osv? Fokusera på det. Jag är överlycklig över att jag slipper sötsuget så det gör att jag fortsätter även om jag ibland tvivlar och det går åt helvete trögt. Jag är sockerberoende. Nu har jag tyglat det och insett vad som triggar igång mig. Att slippa vara skåpråtta från eftermiddag till läggdags är en stor vinst för mig! Fortsätt ät bra, kolla av din mat genom att lägga in den.
Har du få kilon att gå ner kan man behöva köra riktigt strikt för att ta de kilona. Det är tydligen vad jag behöver om jag ska tappa