• helene306

**Den stora feta LCHF-tråden**

rednose skrev 2011-08-05 14:46:10 följande:
    Lite snabbt!!! var hittar jag Sukrit? Vad är det och var i affärn finns det?! Är på Ica så hoppas nån svarar fort! :))
    Ica maxi hittade jag på, bland sockret
    (¯`°?.¸ ღ F+H=D&A ღ ¸.?°´¯)
  • helene306
    Mandel skrev 2011-08-05 19:37:37 följande:
    163cm lång och med en vikt på dryga 58kg då ska man få höra att man är för smal med undertonen fult smal. Och det av någon som borde älska en hur man än såg ut.
    Tack för den mamma...
    Det är ju inte alls vad man vill höra av sin mor Jag tror inte för 5 öre att du är fult smal, och din vikt är helt perfekt till din längd! Du vet att du är fin och din make tycker garanterat detsamma. Försök att skuffa undan orden din mamma sa!
    De som är 178 och väger 55 kilo, hur fult smala är de då?

Hjärta
  • helene306
    jagäraf skrev 2011-08-05 20:55:25 följande:
    Min dotter är 166 cm och väger ca 50 kg. Hon är smal men inte anorektiskt eller fult utan jättefin
    rednose skrev 2011-08-05 21:03:15 följande:
    Inte alls faktikst.
    Självklart är det inte fult på något sätt, jag menade det som en ironisk undran om nu 163 cm och 58 kg är fult smal? Hur blir då synsättet på andra människor liksom? Inget illa menat mot någon, jag blev bara lite "jamen vad fan ..."-ironisk
    Mandel skrev 2011-08-05 21:12:49 följande:
    Helt ärligt så tror jag det mest bottnar sig i avundsjuka. Mamma gick upp i vikt sin första grav. och sedan har hon varit överviktig. Hon har väl gått ned några kilon ibland när hon skärpt till sig, men sedan har hon gått upp dem igen.
    Min ena syster bantade ned sig härom året, men var snabbt tillbaka på ursprungsvikten. Min andra syster är kraftigt överviktig hon med. Så att vara den enda "normalviktiga" kvinnan i familjen kan kanske ses som ett hot. Vad vet jag?
    Visst är det avundsjuka, helt klart! Min första tanke efter ditt inlägg men jag valde inte att skriva det utan försöka hålla mig kort. Här är det bara svärföräldrarna och svägerskan som kommenterar mig, att det syns och de tycker jag blivit smal. Min överviktiga mamma och syster ger blickar men sger inget. Men går jag upp, då är de snabba (iaf min syster) med att kommentera lite syrligt.
  • helene306

Imorgon bär det av mot Legoland. En burk Cocosa får följa med på resan JAg bara hoppas att det finns bra mat att välja när vi är på resande fot. Jag har inget sug så det blir säkert inga problem att ge fanken i skräp och godis men utan bra alternativ får jag leva på det som finns
    För övrigt har jag petat i mig mer kolhydrater (barnens överblivna popcorn och några nafs på en smörgås var dock mindre bra val, men gott ) och inte undvikit mejeri så mycket som innan. Vågen har rört sig ner och det känns onekligen väldigt bra!

• helene306
    linelullan skrev 2011-08-06 15:10:21 följande:
    Jag testade tacopajen som finns i recept-tråden. Herregud vad god den blev!! 
    Gjorde den med kryddblandningen som står i receptet och den fick jättemycket smak.
    Denna paj måste ni testa om ni inte gjort det!  
    Använd kryddblandningen när du gör vanliga tacos också. Mycket bättre än pås-kryddan som är full med kolhydrater och annat onödigt. Om det var mitt recept du menade så tror jag inte jag skrev salt? Eller gjorde jag det? Jag har uteslutit salt för jag har tyckt det blir så himla salt, annars ska det vara 1 tsk salt. Jag har modifiert receptet fram och tillbaka, salt eller för stark men det recept jag skrev ut passar mig bäst
  • helene306
    Annanym skrev 2011-08-07 09:28:05 följande:
    En matfråga: Kan man skära rostbiff i tjockare skivor och steka som biff, eller behöver den gå länge i ugnen i hel bit för att bli bra?
    Vi har skivat och stekt. Bankar du ut köttbiten innan tycker jag det blir mörare och inte så segt men det kanske är en smaksak? Vi har aldrig stekt rostbiffsskivor i ugn, bara i stekpanna och vi har skivat ca 1 cm tjocka.
  • helene306
    linelullan skrev 2011-08-07 09:59:50 följande:
    Ser att flera stycken skrivit att de dricker ägglatte. vad är det för något?
    Något man kan dricka som det är eller ha istället för mjölk i kaffe eller te. Jag tyckte det var döäckligt första gången men sen jag skippade äggvitorna ger det bättre smak. Grymt gott att ha i kaffet

3 äggulor
    50-60 g smör
    2-3 dl vatten
    ev. smaksättning

Koka upp vattnet och smör
    Ha i äggulan och mixa.
  • helene306
    wolverina skrev 2011-08-07 14:40:26 följande:
    Är det vanligt att man tappar kopiösa mängder hår när man äter LCHF?
    Jag är långhårig och har alltid i hela mitt liv fällt hår som en hund byter vinterpäls men en tjock pälsmössa har jag på skallen ändå.
  • helene306
    Dissan skrev 2011-08-07 23:12:38 följande:
    Ok, i morgon börjar jag:) Graviditetskilona ska bort!!! Har ni ngt tips för mig som nybörjare?

Börja inte utan kunskap! Då faller du direkt. Läs, läs, läs, läs innan du börjar. Det är mycket lättare att förstå när man vet hur allt funkar i kroppen. I TS finns bra länkar, börja där. Beställ hem böcker och läs, beställ någon kokbok. Lägg in din mat i www.matdagboken.se så du ser hur du ligger. Då har du en bra grund att stå på. Många nybörjare gör felet att de tror att man ska rasa i vikt. Lchf är ingen quick fix för alla. En del kan gå upp i vikt i början eller stå still. Länge. Undvik pasta, bröd, potatis, ris och håll dig till helfeta produkter med hög fetthalt. Ägg i alla former är jättebra att äta. Ovanjordgrönsaker. Gå inte på dumheten att belöna dig med annat lchf-vänligt istället för det godis/chips/skräp man åt innan. Lite vispgrädde, bär, mörk choklad hit och dit underhåller ditt sug. Ibland är det ok, men inte varje dag. Vräk inte i dig mejeri som creme fraiche och grädde. Det är bra produkter men i stor mängd kan man reagera på mjölksockret som höjer insulinet och man står still. Eller går upp. Kolla innehållsförteckningarna på de produkter du köper. En ra tumregel är max 5 g kolhydrat/100 g vara. Finns det inte: välj den med lägst.

Men framför allt: LÄS!

Utrusta dig med ett stort tålamod och var beredd på att det kan ta tid. Det gäller inte alla men många. Var beredd på omställningsbesvär som huvudvärk, yrsel, illamående, trötthet, orkeslöshet, trög mage, diarré osv. I början springer man ofta på toa och kissar. Glukogenreserverna ska ut. Ät när du är hungrig och tills du är mätt. Lagom mätt, inte PROPPmätt. Lyssna på din kropp. Och läs

• helene306
    adams family skrev 2011-08-08 06:09:33 följande:
    Sitter och kollar på 4fakta fatdoctors medans jag väntar på att sonen ska vakna...visst är det tragiskt att männikor som är gravt överviktiga och har fått dödsdom från läkarna om de inte ändrar sin livsstil sitter och kallar sig själva dumma misslyckade etc för att de itne fixar att leva på svält...Det är så att man vill skaka läkarna vända dem upp och ner och få dem att inse att fettsnålt och kolhydratsrikt aldrig kommer fungera för matmissbrukande kolhydratstorskar som väger över 200 kilo. Ät mindre och gå ner....är det bara jag som är övertygad om att det inte fungerar när man hela tiden matar kolhydratsdjävulen och ökar suget...
    Tragiskt. En överviktig person är inte dummare än någon annan och definitivt inte mindre människa än någon annan. Ändå behandlas de som om de är tröga och korkade, värda mindre. Den uppfattningen har jag fått från vissa som dömmer kraftiga människor. Nu tycker jag bra synd om dom. När jag handlade en gång och en väldigt kraftig kvinna fanns runtomkring hela tiden hade jag bara lust att säga åt henne att stoppa tillbaka skiten hon hade i vagnen: Nutrilett, minimjölk, lättgrädde osv. Utanför assorna tog hon sig en Nutrilett-bar. Jag har också fått höra ät mindre och rör på dig mer. Rör jag på mig mer så äter jag ju mer eftersom jag är hungrigare och pasta är ju jättebra att äta när man tränar? Jag gick inte ner ett smack när jag tränade 4 gg i veckan. Jag åt ju som en häst. Kroppen blev väl tajtare men ingen förändring på vågen. Idag väger jag 2 kg mer än när jag tränade som mest. Fast då hade jag muskler, inte dallrigt fläsk

Jag är precis som du, övertygad om att man misslyckas om man hela tiden matar kroppen med kolhydrater. Det är bara dömt att misslyckas. Detta har jag tänkt om till efter lchf. Innan var jag övertygad om att en varierad kost är det bästa. Nu tror jag inte als på det. Jag är ju själv grymt sockerberoende vilket jag insett nu och den grunden la jag redan som liten.
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**