• helene306

**Den stora feta LCHF-tråden**

Loreena skrev 2011-07-09 13:28:10 följande:
    Vad packar ni andra i picnic-korgen när ni ska till stranden? :)

Åker inte till stranden men om jag hade gjort det så smörgåsar och frukt till barnen, Baby-Bel ostar och vattenmelon. Kaffe självklart och kokosfett bredvid

Grattis till alla ni som gått ner!! Jag fick se nytt ental idag

(¯`°?.¸ ღ F+H=D&A ღ ¸.?°´¯)
  • helene306
    LinneaEleonora skrev 2011-07-09 14:01:06 följande:
    Är LCHF-bröd från carbzone nåt att ha? :P
    Har aldrig testat faktiskt så jag vet inte. Kostdoktorn har testat något bröd men jag kommer inte ihåg vad det hette, kika på hans sida.
  • helene306
    Kasihi skrev 2011-07-10 17:13:38 följande:
    Jag har kört LCHF i 29 dygn nu. Mådde dåligt första veckan för att sen må bra.Men nu är jag yr, megatrött, irriterad, "dimsyn" eller vad jag ska kalla det. Och trodde att det hade med medicinen (heracillin) jag äter att göra. Men jag blir ju fundersam när min vän pratar blodsocker. Hon menade på att hon läst på nätet att flera som äter LCHF berättar om problem med blodsockret.
    Jag kan få omställningsbesvär senare. Är inne på min 3:e vecka (omstart) och jag är stundtals trött och matt i kroppen. Orkeslös. Dessa omställningsbesvär fick jag 2009 när jag började också. Det kom efter 3 veckor. Seg som kola i hela kroppen. Bilda dig din egna uppfattning om blodsockret. Har du haft bra blodsocker innan och inte känt av detta så kommer det inte ändras till det sämre nu med lchf. Är du ändå tveksam, googla på gratis blodsockermätare, beställ hem och testa dig själv. Jag ligger runt 4,8 rätt stadigt över dygnet. Helt normalt. Om du tycker det är jobbigt, peta i dig något mer i kolhydrat-väg för att se om det blir bättre. Jag är som sagt seg nu men det tror jag beror av en kombination av injektioner i mina händer och värmen som gör mig trött. Sen ska jag inet sticka under stol att jag inte är trött om kvällarna och kommer inte i säng förän runt 23-23.30 och har småbarn som stökar under natten och vaknar tidigt
    Maddisen80 skrev 2011-07-10 20:05:27 följande:
    Hej jag kommer inte följa lchf riktigt nu för jag är inlagd på psyket för jag har en enorm svacka hela livet är jobbigt just nu
    Oj. Hoppas du kommer må bättre med allt som rör sig. Förstår att inte kosten prioriteras nu men för att må bättre än att dega ner dig totalt: försök att undvika socker och annat snabbt i skräpväg. Det får dig definitivt inte att må bättre även om man tror det för stunden. Ta hand om dig nu! Kram!!

Jag har märkt något trevligt: mina axlar börjar tonas fram
  • helene306
    astro skrev 2011-07-10 14:35:33 följande:
    Morgonhumör.

I morse hann jag bli rejält hungrig utan att kunna äta något (satt själv och ammade, långt ifrån allt ätbart).
    Resultat: Ett rejält gräl med maken när han så småningom dök upp. Inte om det, förstås, utan om något helt annat. Han var lite kantig, det är han ofta men i vanliga fall håller jag igen så att vi inte börjar bråka ... han har Aspergers så rätt ofta har den där kantiga, snäsiga stilen inget med mig att göra och det vet jag (alltså onödigt att reagera på den).
    Men nu tände jag på alla cylindrar. För att jag var för hungrig.

Jag älskar LCHF, hela livsstilen, men gräl blir värre - upplever jag i alla fall. Det blir som två tigrar som ryker på varandra. Jag som annars är en oerhört fredlig människa ... suck.

Alltihop för att jag inte hann rycka till mig en kopp morgonkaffe och en ostbit innan bebin ville ha bröstet.  
    Hungrig mage letar fram den värste i oss alla. Nästa gång hinner du säkert med en ostbit i farten men jag vet hur det är. Bebis prioriteras först, mamma får äta sen. När tid finnes. Jag läste ett tips någonstans, vet inte om det var här i tråden att om man var lite låg (nu var ju du hungrig förvisso) kunde man ta en halv kokt potatis (tror det var kall) innan man la sig. Det var något ämne i potatisen som tydligen påverkade.

Jag upplevde förbättring i min PMS men frågar man maken så törs han inte svara  Nu kan jag dock själv känna att den där bitchen (som jag döpt till Eva) smålurar och vill gärna ta allt mer och mer plats. Hon är framme och hugger lite för ofta mot vad jag vill. Och jag hatar det! Det räcker med att sonen upprepar något en gång och jag höjer rösten och härjar. Det hatar jag verkligen. Och jag kan snäsa åt maken fastän han säger något hur trevligt som helst. Men jag vet inte. Nu har jag skött mig utomordentligt och innan har jag småfuskat. Det har vl räckt med så lite för att kicka igång mig? Hur som helst är det inget roligt att gräla eller vara sur. Man kan ha roligare för den tiden. Hoppas som sagt du hinner med något ätbart innan bebis kräver sitt nästa gång.
  • helene306
    Van01 skrev 2011-07-10 22:08:21 följande:
    Vilken jobbig helg! Jag fick mens (blev svullen under veckan, brukade inte bli förut), och ville äta hela tiden. Jag kunde inte avgöra om jag var hungrig eller bara sugen (förut åt jag massor söt när jag hade mens), åt bara mat som är ok men lite för mycket, och jag gick upp 1kg :(
    Det är vanligt att gå upp vid mens eftersom kroppen drar åt sig vatten så stirra dig inte blind på detta kilo! När jag hade mens sist hade jag inget sug öht. Helt otroligt och så förbannat skönt!
  • helene306
    Mandel skrev 2011-07-11 18:33:03 följande:
    Jordgubbar åt jag innan midsommar i mängder och nu är det vårt stora biggaråträd som drar.
    Idag när jag klippt gräset har jag stannat varje gång jag åkt förbi och tagit några bär och stoppat i munnen.

Jag har bestämt att jag äter enligt LCHF och jag får äta av det som jag odlat själv i trädgården även om det är mycket kolhydrater i det.
    Det bästa ur LCHF-synpunkt som jag odlar är nog min squasch, men ärterna och biggaråerna är godare att äta direkt!

Kan inte påstå att jag går upp i vikt av detta utan det går vääääldigt sakta nedåt i stället. 1hg i veckan eller så kanske.
    Åh, fler som käkar bigaråer Vi har ett bautastort träd på framsidan som fullkomligt dignar av bär! Det är mitt godis men 1 blir gärna 10 och 10 blir gärna på tok för många. Sen blir magen som den bör
  • helene306
    Neisti skrev 2011-07-11 18:37:47 följande:
    buhu.... ok, så mycket.. är visst inte helt påläst, vad gäller mängden kolisar i saker o ting...
    tänkte att jordgubbar var lite "fritt fram" =)

jobbigt, men tycker ändå när jag tränar oxå att det borde hända nåt kanske..
    Nä, jordgubbar är inte fritt fram. Tyvärr. Det är bra att träna och röra på sig men inte i viktminskningssyfte. Tänk på att muskler väger mer än fett. Det kan också vara en förklaring. Lägg in din mat i matdagboken så du ser hur du hamnar. Det är lätt att hamna för högt trots att man tycker att man äter bra.
  • helene306
    Maddisen80 skrev 2011-07-11 20:14:14 följande:
    hjälp vad ska jag göra, jag har varit förstoppad 4 dagar

Jag var inte på toa på 5 dagar (ifall intresseklubben vill anteckna ) och jag har vräkt i mig kokosfett som i normala fall håller min mage igång. Däremot har jag ätit väldigt lite kolhydrater så jag har inte haft behov. Ingen svullnad, inget ont. Magen kom igång vav sig själv.

Microlax finns på Apoteket och kan fungera som nödlösning om du har besvär. Annars vill jag slå ett slag för kokosfett, det är rätt effektivt. Vi brukar ge det till dottern när hon är hård i magen.

Mandel skrev 2011-07-11 20:20:16 följande:
    Vad händer med din mage? Min är i princip lika hård/trög som vanligt för att snacka skit då
    Och det trots att jag äter väldigt många...

Uppblåst, svullen och bullrig Ingen skillnad på hård/trög. Som jag skrev ovan så käkade jag mängder men inget mer. De övriga i familjen blev otroligt gasiga och jag bidrog väl lite där också

astro skrev 2011-07-11 22:22:25 följande:
    Hallonbladste. Finns t ex på ekoexpressen.se
    Det hjälpte jättebra för mig i alla fall (drack morgon och kväll) och det ger inga kolhydrater att tala om.

En del hälsokostaffärer har det också men det gäller att se upp, vissa påsar är typ vanligt te med lite hallonblad i, det fungerar inte alls likadant. 

Hjälper det mot det verkligen? Jag drack det när jag var gravid men min mage var som vanligt.

• helene306
    rednose skrev 2011-07-11 22:28:35 följande:
    Men KOM IGEN då! :)
    Snart morgon ju och jag ser inte minsta tillstymmelse till frukost-tips!!!!
    Bring it! (inte ägg bara)
    Nu är det ju morgon eller f´låt, förmiddag

Rester från gårdagens middag?
  • helene306
    Majmamma08 skrev 2011-07-12 09:37:47 följande:
    Hej

Recept på LCHF-pannkakor sökes...kände att det var liiiite för många sidor att leta igenom i den här tråden! ;) Hoppas att jag inte är till besvär! ;)
    Jag kör Linda1976:s recept:
    4 ägg
    1 dl vispgrädde
    1-1,5 msk fiberhusk (jag tar 1 msk)
    vaniljpulver

Blir smeten tjock, späd med grädde
    Dessa har jag till och med lurat i sonen Han är kräsnare än kräsnast
    Jon the papa skrev 2011-07-11 23:08:52 följande:
    Inflika efter långt uppehåll med lchf (fick nytt jobb och choklad maskinen på jobbet va onskefull och lika så luncher med kolegor haha) Men sen sprack mitt förhållande i mars och man blev en sån där pöl av självömntkan. Men ryckte snabbt upp mig och började "mumsa" lchf igen. Resultat 12 kilo ner sen 1:a april. Magen och jag mår som en gud. Äter dock bara lchf på veckodagar och helger så husmanskostar jag :) Inte tränat nämnvärt då jag lyckades bryta nyckelbenet för 1½ månad sen. vilket resulterade i lite väl mycket skräpmat för ensamstående mig.

Men nu är jag igång igen. Vill bara tacka för denna tråden och alla goda recept o mums :)

Reklamerar denna kost för de flesta jag träffar. Ät ägg bacon o majonäs och bli snygg lixom haha. Who figured?

Världens lättaste kosthållning och att få vara mätt o belåten och gå ner i vikt på ett snyggt sätt. Det finns det nog ingen annan "metod" som gör enligt mig.

Igen tack för en underbar tråd.

nu blir det lite ägghalvor med majonäs :) mums. Hitta förövrigt en fin majonäs med 3 % kolhydrat på willys. HELT underbar för mig som legat på latsidan lite till kött med brockoli :)
    Tråkigt med separatione Det är jobbigt på många olika sätt och inget man direkt skuttar ut ur med ett leende på läpparna. Skönt ändå att du hittat tillbaka till lchf och mår så bra! Jag kan instämma i vad du skriver och jag berättar för en del om detta, de får fråga själv. En del har jag mött med kalla handen (som min mamma och syster) och en del med stor nyfikenhet. Förra veckan lyckades jag få vår 74-åriga granntant att testa Hon föll direkt när vi pratade blodtryck och mediciner så hon skulle minsann ge det ett försök.

Jag går ner men jag undrar vart 17 jag försvinner? Maken kommenterade igår att min midja kommit fram men jag är fortfarande lika bred om arslet, magen och låren. Typiskt.
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**