• helene306

**Den stora feta LCHF-tråden**

rednose skrev 2011-07-21 16:14:44 följande:
    Va skönt för dig!
    Jag var som en klocka innan stumpan kom. Onsdag kl 17-18 typ. Men inte nu... hoppas inte det ska strula mycket för då spricker ju hela min "skydda SGI plan". :)) 
    Ja att mensen funkat har varit skönt, mindre skönt var att bli med PMS efter första barnet Aldrig, aldrig någonsin varit så arg, sur, förbannad och ilsk som jag kan vara nu. Nu denna gång märkte jag ingenting faktiskt. Jag har inte ens gått upp i vikt (har mens nu) så jag undrar om inte vädligt lite kolhydrater gör sitt under mensen. Jag har omedvetet fakirat nästintill dessa dagar. Jag är helt enkelt inte sugen på mat.
    (¯`°?.¸ ღ F+H=D&A ღ ¸.?°´¯)
  • helene306
    Neisti skrev 2011-07-21 17:38:56 följande:
    gud så roligt för dej... önskar att jag oxå fick igång min viktnedgång, men gissar att det har med min sköldkörtel att göra=(

sköldkörtelfolket har rekommenderat dieten( livsstilen=) men för mej händer knappt nåt... har sett över intaget och verkligen dragit ned på jordgubbarna=) =) trots att det är sommar!!

trodde den största viktnedgången skulle komma de första veckorna..     
    Tålamod, tålamod ... Det tog 3 månader innan jag gick ner. Alla säger att man rasar i vikt av att amma. Inte jag, min kropp tyckte visst fläskdepåerna var bra att ha Testa att lägga in din dag så du ser hur du hamnar. Det är lätt att man tror att man äter bra men när man lägger in det får man allt framför näsan och man kan äta alldeles för mycket kolhydrater. Se lchf som en livsstil. Du äter inte bara detta för att gå ner i vikt och sen börjar ta som innan. Du anpassar kosten efter dig, så du mår bra. Tänk långsiktigt, inte kortsiktigt.
  • helene306

Idag mina vänner visade vågen 65,2 kg. -0,4 trots mens och jag har nått mitt första delmål som är ogravidvikt och 65,4 kg. Det känns egentligen inget speciellt. Jag blev lite paff att jag gått ner trots mens bara. Nu ska jag till stan och se om jag kan hitta en schysst bikini som inte ger Madonna-strutar

Vadska jag fortsätta på nu? Målvikt 60 kg känns så långt bort och med tanke på min takt i viktnedgång kommer jag vara i mål 2013 -6,8 kg sen start sommaren 2010. Vem slår det?

• helene306
    3småttingar skrev 2011-07-22 13:27:32 följande:
    Haha nu vet jag varför alla tyckte jag åt lite :) halva inlägget försvann ju när jag skrev från mobilen.

I snitt har jag faktiskt gått ner ca 0,5 kg om dagen, gått ner 5 kg på 11 dagar. Har 20 kilos övervikt så det är väl därför.

Men en dag typ dag 9 så gick jag istället UPP 0,4 kg till min förvåning.

Då hade jag dagen innan ätit detta:

1 finncrisp m baconost
    1 grillad kycklingfile bröst m beasås och fetaost sallad, en riktigt rejäl portion
    te m grädde

Och det är det minsta jag har ätit på en dag,, inte alls särskilt fett eller så.. Kan det vara det som gjorde att jag gick upp? Att kroppen kände att jag svälte den för det blev så lite mat? Så därför la den på sig?
    Kan det vara. Det kan vara vad man äter och hur man dricker. Det kan skifta dag till dag. JAg kan tex gå ner 0,8 kilo från dag till dag.
  • helene306

Jag blev förvånande nog med TVÅ bikinis idag. För en gångs skull hittade jag två överdelar som satt bra, skönt och gav stadga (klarade hopptestet ). Dessvärre satt inte underdelarna lika bra Det väller över kanten och jag gillar inte fläsket vid sidorna. Fåfäng, jag vet. Maken tyckte dock båda satt bra men han törs väl inte säga annat? Kroppen är sladdrigare, det är bara att inse. Jag får köra någon träning för att fasta till kroppen lite. Men nu har jag iaf bikini

• helene306
    Mamma Tes skrev 2011-07-22 18:23:15 följande:
    "Kolhydrater är sjukt viktiga för kroppen, punkt slut" "Om man ska motionera och träna så måste man ha kolhydrater"

Ja det är vad jag har försökt argumentera emot i en tråd jag är med i med andra gravidos. Detta för att jag satte mig emot dietistråd som dom med grav.diabetes fått. Man blir allt lite trött!
    Blahablaha. Exakt VAD anser dessa gravida att kolhydraterna är livsviktiga till? Varför behövs kolhydrater när man tränar? Kolhydrater bygger inte muskler.
    Som sagt: vad trött man blir! Tur att du vet bättre

Angående Alli: kombiner inte det med mycket fettrik kost som astro påpekade i ett inlägg. Alli gör att kroppen inte binder fett utan det går ut med avföringen. Äter man således mycket fett vill jag inte ens fundera på vad som kan hända. 
  • helene306
    NoahLeah skrev 2011-07-22 21:20:26 följande:
    Men hur lägger ni upp måltiderna? Är det frukost, lunch o middag man ska äta och hur är det med kostillskott? Jag dricker ju berocca, kan man fortsätta med det?

Jag äter frukost 2 stekta ägg och bacon när jag vaknat, efter det tar jag en halv mugg kaffe med ca 3 msk kokosfett. Lunch, korvstroganoff vid 13, en halv mugg kaffe med 3 msk kokosfett runt 15 och idag lyxade jag till det och testade chokladmousse så det mumsades också Vid 18 grillade vi korv som jag åt med räksallad. Nu är jag svullen som en flodhäst.

Berocca vet jag inte men det är väl en uppåt-tjacj typ? Kolla innehållsförteckningen. Innehåller den socker och skit borde du skippa den om du ska köra strikt. Själv är inte jag så stenhårt med kosttillskott men äter du Berocca för att orka mer kommer du få typ samma effekt av lchf efter ett tag. Till en början kan du få omställningsbesvär som trötthet, illamående, ont i huvudet osv.

• helene306
    rednose skrev 2011-07-22 21:54:49 följande:
    Nu är det ju faktiskt så att kolhydrater vid träning ÄR bra. Inget fel i det alls. Det är så de allra flesta idrottare, elit som hobby, äter.
    Bara för att Björn Ferry valt att äta LCHF innebär inte det att alla andra idrottare och deras dietister har fel.
    Dessutom, då jag var gravid, rekomenderade min läkare och barnmorska mig att äta GI. Jag tränade på amatör-elitnivå, dvs MYCKET intensivt.
    Jag tvivlar på, men kan såklart tänkta mig om någon med konkreta och egenupplevda bevis, att LCHF skulle kunna få mig lika prestationsbenägen som då jag laddade med kollisar inför maraton. 
    Tränar man hårt som du tycker jag kolhydrater är ok men inte i sanslöst överdriven mängd som vissa verkar tro att träning behöver. Som cyklister inför Vätternrundan, maken har cyklat och vi har haft en hög cyklister boendes här. De bokstavligen trycker i sig kolhydrater och socker i såna där snabba återhämtningssaker. Energigel heter det visst Maken la ner Vätternrundan (30 mil) och cyklade sen Halvvättern (15 mil) med enbart jordnötter och någon energigel, saltgurka och ½ bulle bara för att. Han var piggare än loppen han kört innan och nu äter han lchf. Han var även piggare efteråt och hade inte alls så ont i musklerna eller var så stel som han brukar vara. Så jag tror inte på kolhydratsladdning. Inte i överdriven mängd. Jag sprang (intervall) i söndags. Har inte sprungigt på typ 5 år. Jag tyckte det gick lättare än sist då jag åt kolhydratrikt. Jag var tung som en elefant i kroppen, det var jobbigt som as. Nu blev jag tung i fötterna mest men inte kroppen. Himla skillnad tycker jag själv.
  • helene306
    Mamma Tes skrev 2011-07-22 22:40:14 följande:
    Nej ingen kom ju med något konkret. Bara "Jag har i alla fall läst att skelettet tar stryk" Men kunde inte säga vart hon läst det. Och en annan hänvisade till vad livsmedelsverket skrivit om lågkolhydratskost. Jag sa att tyvärr så går det inte att lita på slv:s råd, dom är inte opartiska, då dom är sponsrade av många livsmedelsföretag och hänvisade till "Kostdoktorn" för att kunna läsa om forskning och massa länkar till läsning. Då fick jag som svar "Kostdoktorn har reklam på sidan så då är inte han opartisk han heller" Ja som sagt, BLAHABLAHA!

Okunniga, okunniga Skelettet tar inte stryk, vi får i oss kalcium och många lchf:are tar D-vitamin. Bra för skelettet. Som sagt Slv är sponsrade av både socker och mjölbolag så de håller ju sina händer varma. Kostdoktorn har reklam på sakr som är bra för hälsan, det gör inte Slv. Äh, sånt där är bäst att inte lyssna på.
    Jag är så tacksam att min bm ställde sig positiv till lchf annars hade jag aldrig orkat argumentera När någon undrade varför jag inte åt kolhydrater eftersom bebis behövde det frågade jag bara varför jag ska göda mig och bebis på socker som ingen av oss mår bra av? Det fick de flesta tysta
  • helene306
    rednose skrev 2011-07-22 22:30:12 följande:
    låter ju toppen. Gel är dock sjukt effektivt under hårda pass eller långlopp.
    Det kanske de är? Jag tycker de ser så äckliga ut att klämma i sig så jag har inte ens vågat mig på att provsmaka
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**