• helene306

**Den stora feta LCHF-tråden**

3småttingar skrev 2011-07-13 18:34:47 följande:
    Finncrisp är mindre än 5, så de borde ju vara okej :)
    Förvisso, en skiva är 4 g. Definitivt inte bra om man kör strikt och vill ner i vikt då man ska äta runt 10 g/dag. Även om man äter 20 g om dagen kan en skiva på 4 g dra iväg. Vill man ha en Finn crisp är det bäst att hålla sig till en om dagen med massa (och då menar jag MASSA) pålägg på.

Själv lever jag på typ kokosfett i kaffet, ägg och bacon, kött och smör, lite grönsaker och nästan inget mejeri. Igår blev det dock kokt broccoli och gräddsås då jag känt mig svag i kroppen. Det positiva är att vågen går ner Inget godis eller sug efter godis sen 18 juni. Inget sug att fuska med något heller. Igår smakade jag en pommes. Skitäckligt. Jag håller mig på mitt körfält
    (¯`°?.¸ ღ F+H=D&A ღ ¸.?°´¯)
  • helene306
    jeng skrev 2011-07-14 09:11:19 följande:
    NI som vill äta finncrisp, har ni testat att göra fröknäcke? Det finns flera olika recept som cirkulerar här i tråden. jag gör ett på sesambrödsreceptet men utan fiberhusken, och sen gör jag ett med hela frön (så att min mage får hjälp, men jag slipper ta upp alla kalorier/proteiner i fröna). Förstår inte varför finncrisp skulle vara så himla exceptionellt...???
    Jag hade Finn crisp som en nödlösning om jag saknade något att tugga på. Nu ligger de bara och blir gamla i lådan. Dottern kan riva ut några och leka med men vi äter dom inte längre. Borde slänga dom. Jag saknar å andra sidan inget i brödväg och någon kexmänniska (förutom Kexchoklad då ) har jag aldrig varit
  • helene306
    3småttingar skrev 2011-07-14 10:34:40 följande:
    Jag har aldrig ätit finn crisp innan i hela mitt liv, köpte dom endast för jag trodde man kunde äta dom enligt lchf :)
    Man kan äta dom, de är ok enligt lchf men inte i några mängder
    MTG skrev 2011-07-14 10:52:37 följande:
    Vågade visade -1.2 kg imorse :) påå en vecka, så jag är superglad!

Jag äter en finn crisp om dagen typ fem dagar i veckan kanske. Massa smör och ost på!
    Grattis!
  • helene306
    Loreena skrev 2011-07-14 11:52:06 följande:
    Du har antalgligen lagt på dig en del vatten också. Om du börjar med LCHF igen så kommer du säkert att tappa 4 kg bara de första veckorna. Sedan så kommer det att fortsätta ticka ner.. om du inte blir gravid då ;) Jag tycker att du ska hitta en nivå för LCHF som passar dig och som du kan ha som livsstil. Ät dig mätt, ät när du är hungrig och se till att få i dig tillräckligt med fett.. och unna dig lite bär, mörk choklad och någon frukt ibland om du är sugen. Hemgjord chokladmousse har varit min räddning till fredagsmyset! :)

En dag för mig kan se ut typ såhär:

Frukost: 3 stekta ägg

Förmiddagsfika: 1 dl vispgrädde och lite frysta hallon

Lunch: Kött/Kyckling/Fisk, fet sås, lite grönsaker

Middag: Fiskgratäng eller köttfärssås med ost eller nåt...

Kvällsfika: Rester efter middagen eller kanske någon bit Brieost eller ägg.

Jag vet att många LCHFare äter 3 ggr om dagen, men jag är hungrig ofta!! (Jag ammar fortfarande)
    1,2 kg är vatten man tappar. Mer än så är det faktiskt inte

Om du är hungrig ofta behöver du äta mer fett. Ät när du är hungrig och tills du är mätt. En dag för dig ser faktiskt lite tunn ut på fettfronten. Jag ammar inte längre men jag var inte direkt hungrig när jag ammade. Jag hade kokosfett i kaffet och det hjälpte en del + att min mage höll sig i form. Idag har jag ätit så här:

Frukost: 2 stekta ägg och 4 skivor bacon, ½ kopp kaffe med en REJÄL klick Cocosa
    Lunch: Äggmjölk (lat)
    Em-kaffe utan Cocosa eftersom jag fortfarande var lagom mätt efter lunchen.
    Middag: Stekt fläskfilé med vitlökssmör och räksallad.

Sen jag startade om 18 juni har jag inte varit hungrig en enda gång och då äter jag typ som ovan.
  • helene306
    yena89 skrev 2011-07-14 18:26:08 följande:
    Nej du får ju tycka så.
    men faktum är att många behöver hålla koll men ja, det finns några som klarar sig med bara 5/100-regeln.
    Framförallt i början och om man har mkt att tappa men ju längre det gått och om man bara har några kg att bli av med måste de flesta vara strikta.
    Jag skrämms inte alls, jag säger som det är. För många tror de kan äta som de vill och gå ner och så går de upp istället. Bättre att hon vet vad som händer om hon gör fel än att hon ger upp när hon inte får resultat?
    Sen kan många bli fanatiska och bryta ihop såfort dom råkar äta 22g, men det har ju knappast med o göra att de räknade, inte bara iaf.
    Jag håller med yena här. Det r många nybörjare som tror att de kan hålla sig till 5/100-regeln och sen när de går upp i vikt och vi ber dem skriva ut en dag då ligger de radikalt högt på mejeri och dessto mindre fett. Bara för att vispgrädde har 3 g kolhydrater är det inte ok att äta gräddsås ofta och jämt. 1 dl är ändå 3 g kolhydrat och ska man köra strikt är det inte att rekommendera. Mycket mejeri kan dessutom göra att man står still i vikt. Eller går upp. Eller som någon ovan om Finn crisp, att det är ok som lchf och ja det är det men inte flera gånger/dag.
    Har man svårt i början är det en fördel om man lägger in sin mat för att se på ett ungefär hur man hamnar. När man sedan lärt sig behövs inte det om inte de sista kilona sitter bergvägg och man måste strama upp maten igen. Vi har hört många här i tråden som kommit in, sjöglada och har gått ner bra första veckan för att sen ha gått upp kommande veckor och de tycker lchf är skit. Det ÄR ingen mirakelkur som många tror och har man bantat mycket och varit överviktig länge ska man inte tro att man tappar alla kilon på en vecka. Det tar sin tid och ja, man kan gå upp om man bantat innan. Man har en otrygg kropp. Många är inte medvetna om detta och blir jättebesvikna för att inget händer. Det är bra att upplysa om sånt här, att man kan behöva ha lite koll på kolhydrater och mängd/vikt så man inte överäter bara för att det är godkända livsmedel.
  • helene306
    3småttingar skrev 2011-07-14 23:15:06 följande:
    Jag har gått ner 3,2 kg på 4 dagar! Helt sjukt!!

Grattis!

Ckm skrev 2011-07-15 05:11:47 följande:
    Puffar!!

Puffar du för något speciellt?

0,2 hg till och jag är nere på ogravidvikt (2009). Kokosfett is da shit alltså

• helene306
    Ckm skrev 2011-07-15 10:49:32 följande:
    Ja favoritar tråden för att jag senare också ska köra på lchf :)
    Misstänkte det (annars finns det en text sist i tråden där man kan lägga den till sina favoriter )
    3småttingar skrev 2011-07-15 11:21:10 följande:
    Vad gör du med kokosfettet? =)
    Har en REJÄL klick i kaffet på fm och em Förut klarade jag inte för mycket kokosfett men nu verkar magen ha vant sig.
    jeng skrev 2011-07-15 11:37:19 följande:
    Helene.
    vad gött att det äntligen har lossat för dig, både i vikten och i att du verkar ha hittat ditt sätt nu! 
    Tack Ja, det känns riktigt skönt efter att ha varit fast på 68-69 kg hela tiden sen sprutan. Nu tycker visserligen det rasat lite väl fort men jag är ju inte hungrig eller sugen heller.
    Louella skrev 2011-07-15 11:38:34 följande:
    Det undrar jag också, har aldrig provat. Förstår att en del har den i kaffe eller te, men blir inte konsistensen annorlunda då?
    Konsistensen blir inte annorlunda, fettet smälter men lägger sig som ett lock så man måste röra ordentligt innan man tar sig en sipp. Det är stor risk att bränna sig annars.
  • helene306
    FrökenNilsson skrev 2011-07-15 14:25:10 följande:
    Snyggt jobbat!! Solig

håller med kokosfett är grymt!
    drack en ÄMlatte i morse m kanske 40 gr kokosfett i o 2 äggulor och fixade ett pass på CT´n utan problem ca 5 timmar senare Hjärta
    ska snart iväg o hämta hem min leverans av 4! burkar kokosfett!
    lika bra o beställa ordentligt Flört
    Tack, tack
    Jag drog till med 4 burkar sist också Lika bra liksom nu när det är frisk åtgång på den
  • helene306
    jeng skrev 2011-07-15 20:18:48 följande:
    Vad underbart att läsa om er som har hittat tillbaka till rätt spår! Jag blir sporrad att ta tag i allt jag med, men jag vet att det får vänta en stund nu. Har Hexebergs bok här på sängbordet, är det någon som har läst den?
    Jag läste den förra året tror jag. Himla bra! Nu plöjer jag Matrevolutionen för andra gången och ska läsa Hexebergs efter
  • helene306
    rednose skrev 2011-07-15 22:44:53 följande:
    Men var hittar jag fiberhusk då?
    Finns ju inte på ICA, Coop eller Willys???
    JAg köper på Ica, finns bland glutenfria produkter. Fråga om du inet hittar. Lchf-butiken har väl annars, dyrare dock.
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**