• Denebola

**Den stora feta LCHF-tråden**

yena89 skrev 2011-05-18 21:24:04 följande:
    Dag två på jobbet avkalrat! Imorrn är sista inskolningsdgaen och på fredag är min första riktiga dag.
    Då ska jag sluta följa efter min handledare och jobba själv.
    Jag känner mig verkligen som en praktikant och när det larmar så vågar jag inte gå till patienten för jag inte tror jag har behörigheten. Hur korkad för jag vara? Det är ju precis DET jag ska göra. Det är ju förfna det som jag får betald för. Jag är en av dom varför ska då jag vara så osäker och tro att jag itne får göra nåt? Blir galen på miog själv ibland.

Sen ger dom sockerfria kakor till diabetikerna för dom är så noga med det. tror du itne det var en vanlig bulle på vetemjöl och sötad med fruktos? Jag fick ju förklara för dom att vetemjölet i princip har samma effekt som sockret, för o inte snacka om fruktosen. Nä det visste dom inte. o människorna är ändå utbildade..herrejisses vilket hjärntvättad yrke har jag hamnat i?

Illamåendet var inte så värst idag. Mest på morgonen och sen lite smått fördelad över dagen. Stickningarna har dock inte försvunnit och det känns som att nån kramar om livmodern hela tiden.
    Sen dricker jag för lite och äter för lite. Drack bara te med grädde och sen pt jag en köttbit med lite curryfräst zucchini, men fick otrolig ont i magen av det :s är fortfarande gasig. ahja.

Jaha, det vart min dag de ifall nån är intresserad haha
    Imorrn ska jag jobba morgon-pass så jag ska gå o lägga mig snart ^^ Gonatt alla ni^^
    Jag äter också för lite just nu. Både idag och igår har jag mått lite småskumt, nästan illamående men inte riktigt, idag vaknade jag inte till förrän kl 18 ungefär och då hade jag varit vaken sen 10.30 (somnade sent). Typ varit apatisk hela dagen, men ändå lyckats äta lite grann, ett par lembas, 2 ägg och en stor näve räkor i CF och majonnäs. Dock lite för många bountys också, men men. Hoppas att det beror på sömnbrist, men det känns så konstigt bara.
  • Denebola

Baconkris här hemma! Inte ens ett paket i frysen. Jagsom blve sugen på att testa baconlindad halloumi, men icke. Blev halloumistavar (stekta i torr panna) doppade i tacosås i stället Oskyldig

• Denebola
    Linda1976 skrev 2011-05-18 22:38:43 följande:
    Ang ekologisk mat: 

Det jag alltid köper ekologiskt är: ägg, bananer (fair trade också). Nej jag äter inte bananer, men har dem i smoothies till Alice, kokosflingor, kokosfett, kokosmjölk.

Jag köper hellre närproducerade tomater, än eko-tomater från Spanien....

Ekokött skulle jag gärna köpa oftare, men 500:-/kilot för oxfilé - nä, där har min smärtgräns passerats.

Kyckling köper jag gärna frigående majskyckling-fileér, men det är inte så ofta Maxi har det. Då väljer jag iaf svensk kyckling, Guldfågeln eller Kronfågel.

I princip alla mejerivaror köper vi Wapnö, Smör köper vi Valio eller Skånemejerier. Jag gillar inte Arla... Nu kom jag på: det enda Arla jag köper är CF, och då eko.

Hm, vad äter vi mer... choklad! Lindts 90 är knappast eko eller fairtrade, men jag har inte hittat nån 90 eko-choklad, men så lite carbs....

Jag känner att jag gör det jag kan, och har inte dåligt samvete alls. 
    Just ja, kokosflingor köper jag också eko

Tycker du har en bra inställning, med närproducerat snarare än eko från långt bort, etc. Jag väljer oftast svenska grönsaker framför utländska, även om det blir lite dyrare.

Mejerivaror köper jag Norrmejerier, ibland kan det blir något från ICA också, men bara om det är tillsatsfritt (aldrig deras grädde, däremot t.ex. CF). Kött och kyckling köper jag enbart svenskt. Bacon brukar iofs kanske inte vara helsvensk råvara (föredrar ICAs, tror det är svensk/dansk köttråvara).

Jaja, ingen kan göra allt, men alla kan göra något  
  • Denebola
    helene306 skrev 2011-05-19 09:48:25 följande:
    Eller så är vi fanatiker Min mamma hävde ur sig det när vi kom ihop oss om kolhydrater. Jag är en fanatiker. Som mår bra! Min mamma gnäller över både det ena och det andra. Själv tror jag alla andra är socker- och kolhydratsfanatiker eftersom de inte kan äta annat än det.
    Exakt, vem är det som är fanatiker igentligen? De som klarar att välja bort, eller de som inte klarar att (/vill) välja bort?
  • Denebola

Hur många av slentriankolhydratätarna är dessutom insatta i vad de äter?

Okej, de kanske inte har koll på de senaste forskningsrönen, men har de ens läst Ancel Keys teorier etc. över huvud taget? Dvs. har de läst någon form av forskning (rätt eller fel) om sin mat? Hur kan de egentligen veta att det de äter är bäst när de faktiskt går på hörsägen? Jag hade inte läst något om kost innan jag fick upp ögonen för LCHF, jag åt visserligen det som var "nyttigt", men bara för att någon sa så. Inte för att jag förstod varför egentligen eller hur det fungerade i kroppen.

Jag vet ju att det börjar ske ett paradigmskifte, så bara för att man inte har full koll ska man inte behöva få onda ögat, men är det vi eller är det de som blint följer det vi blir tillsagda? Är det vi eller de som ifrågasätter?

• Denebola

Haha, nu låter jag som om jag vill värva fler till sekten genom att berätta hur bäst och felfri den är

• Denebola
    Ellen Botilda skrev 2011-05-19 10:15:07 följande:
    Idag min damer ska jag äta DESSERT efter middagen, om jag så önskar. För idag blir det uteät på fin resturang för att fira att jag å fästmannen varit tillsammans i 9 år! Två av dem som förlovade :)

Det blir inga onödiga kolhydrater till själva middagen, eller innan dess... men just en liten bit chokladtart med pistageglass tänker jag inte kalla onödig idag!

Å är det inte gott får det väl bli bär å vaniljgrädde när vi kommer hem ;)
    Grattis! Smaska på du (på både efterrätten och fästmannen kanske )
  • Denebola

Mellanmål/tv-snack: ost + pizzakrydda + mikro

• Denebola

Om man funderar på "urmänniskan", så hade de ju inte ett kylskåp att bara gå och plocka i 5 ggr/dag, så jag tror inte att det skulle vara farligt/fel/dåligt att äta sällan. Jag tror man kan lita på kroppens signaler. Sen om man vill äta 3 mellanmål etc. så är det ok med mig

Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**