• Denebola

**Den stora feta LCHF-tråden**

yena89 skrev 2011-05-16 12:06:09 följande:
    Jahaaaa hahaha trodde det var DU som skrev in att det var mkt socker x) Då fattar jag. Mjölk är ju bara 5g medan havregryn är..vad? det dubbla? Ännu en som tror kolhydrater är "socker och mjöl" enbart kanske? :P
    Haha, skulle jag rekommendera havregrynsgröt till att börja med? Havregryn innehåller väl ungefär 60 m%. Not so low carb.
  • Denebola
    Faile skrev 2011-05-16 12:18:47 följande:
    Jordnötssmör, hur illa är det på en skala??
    För jag kan uppenbarligen inte ha denna djävulens frestelse i kylskåpet, utan att ta en sked eller två lite då och då
    Typ 15-16 m% har jag för mig.
  • Denebola
    Bonanza skrev 2011-05-16 13:23:06 följande:
    Jag vet att det silvriga paketet med cocosfett inte är bra, men är det bättre än inget cocosfett alls? Vår affär har nämligen bara det silvriga...
    Det är ju bättre än margarin i alla fall Det i silverpaketet är ju härdat, men jag tycker att det är upp till en själv att äta vilket man vill. Du är ju i alla fall medveten om att det är en mindre bra sort.
  • Denebola
    Fiaz skrev 2011-05-16 13:38:24 följande:
    FRågan är, jag vet att cocosfett säljs på hälsokost, men är det något som har hittat det fettet på typ ica? eller större butiker som Coop?

Och kan man använda det smaklösa cocosfettet till bountys eller blir det konstigt?
    Tänkte försöka mig på att baka dessa en vacker dag hihi
    Kung markattas kokosfett (extra virgin, dvs med smak) har jag sett i vanliga mataffärer. Jag gjorde bountys igår på smaklöst kokosfett, man har ju ändå både kokosmjölk och kokosflingor i så kokossmak lär det bli ändå
  • Denebola
    yena89 skrev 2011-05-16 13:38:34 följande:
    Jag ska bort till MAX senare och ska ju egentligen ta LowCarb-burgaren...men jag vill så gärna mer än nånting annat ha en vanlig meny :( med pommes och smältost :( brukar aldrig känna så inför max just för deras low-carb är så god så jag känner inte jag behöver "vanlig" meny :(
    Det kan ju vara hormoner som styr dig, men försök att övermanna dem med din skarpa tankekraft
  • Denebola
    JAndersson skrev 2011-05-16 13:46:02 följande:
    Men funkar det i kroppen som det andra kokosfettet. Jag har nämligen oxå det silvriga paketet :-S
    Jag är inte insatt i processerna, men eftersom det är "sämre" borde det ju inte funka på samma sätt. Men frågan är hurpass mycket värre det är att äta härdat kokosfett, värre måste ju inte betyda dåligt heller.
  • Denebola
    yena89 skrev 2011-05-16 14:07:36 följande:
    50g och mindre fett kan ju vara en bra riktlinje då? :) Men inte kolhydrater ifrom av mjöl utan kanske mer fri med grönsaker och rotfrukter och mejerier? :)
    Fiaz skrev 2011-05-16 13:38:24 följande:
    FRågan är, jag vet att cocosfett säljs på hälsokost, men är det något som har hittat det fettet på typ ica? eller större butiker som Coop?

Och kan man använda det smaklösa cocosfettet till bountys eller blir det konstigt?
    Tänkte försöka mig på att baka dessa en vacker dag hihi
    Jag hittade Rene Voltairs Raw kokosfett på min ICA kvantum :)Det är det nog. För jag får inte ner mig nån annan mat. Åt två gånger igår och spädde ut med mkt broccoli för ja inte kalra fettet. Jag börjar ju seriöst undra hur mkt kroppen kan inbilla sig XD allt från stick och molande värk därenere till illamående som sitter i halsen ^^
    Ska vara stark :D men ska nog unna mig smältost och ha på hamburgaren kan ju dela en bytta med kompisen ^^
    Ja, du kan ju kompromissa, inga pommes, men lite smältost ok.
  • Denebola

Och är det så att du verkligen inte får ner någon annan mat så är det väl så. Inget du kan hjälpa liksom. Men försök stå emot så långt det går, det är ju skillnad på att vara mer sugen på något och att kräkas av allt annat än det, om du förstår hur jag menar.

• Denebola
    MTG skrev 2011-05-16 15:13:11 följande:
    Bara att inse, mer att tänka på när det gäller lchf än vad jag trodde!

Jag har tagit bort allt pasta, mjöl, bröd, ris och kör nu 5% regeln. Problemet med grönsaker är att jag i princip bara tycker om sallad, gurka och tomat.

Läste ang kokosfett, hur vet man vilken sort som är tillåten? Ska man kolla på fettsorten oxå? Recept på bountys, finns det i tråden? Hoppas ni inte tröttnar på mig om jag har många frågor nu i början!
    Den som finns i smördisken i affärerna med silverpapper runt om är härdad, och det står på den. Den är den mindre bra sorten.

Extra virgin är den bästa sorten (minst processad), och det är den som har smak.

Här är ett par exempel på ohärdade och doft/smakfria sorter
    http://www.bodystore.com/3/sv/artiklar/cocosa-pure-coconut-oil-eko-500-ml
    http://www.bodystore.com/3/sv/artiklar/kokosfett-400-g

Recept på bounty finns i recepttråden i TS. 
  • Denebola
    Fiaz skrev 2011-05-16 14:38:28 följande:
    Hur mkt carbs är det i den burgaren?
    Det står på deras hemsida
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**