• Denebola

**Den stora feta LCHF-tråden**

Linda1976 skrev 2011-05-16 17:49:26 följande:
    Men guuud vad ni skriver!

Roligt med lite nya i tråden *vinkar*

Idag gjorde jag misstaget att äta för lite till lunch. Hade med mig 3 pannbiffar, några broccolisparrisstjälkar och ½ burk Lallerstedts bea som jag tänkte skulle räcka till idag+imo.

Jag åt således 1,5 pannbiff, 3 broccolisparrisar och 2 msk sås. Efter 1,5 h var jag hungrig igen, så när jag kom hem vid 16 så var jag tvungen att paniksteka 2 ägg och ½ paket bacon och en stooor klick Café de parissås från igår. Big mistake  att äta för lite... Men jag gick inte upp i fikarummet på jobbet och åt godis iaf *applåderar mig själv*

Ang härdat kokosfett: Jag skulle INTE stoppa i mig det, då jag tror (obs! Tror!) det är direkt skadligt. Här finns lite info som verkar sansad, till skillnad från kif - those crazy bastards. matochdryckestips.wordpress.com/2008/08/04/ko...
    Bra länk!
  • Denebola
    Hur gör ni på sommaren, saknar ni inte glass?
    Nu har jag inte ätit LCHF under sommaren än, men jag tror jag kommer varva LCHF-glass med någon vanlig glass då och då.

Vad äter resten av familjen, barnen?
    Jag bor ensam

Hur gör ni när ni åker till vänner på middag? Äter ute på tex restaurang?
    Jag brukar be om specialkost eller fråga om jag ska ta med något eget, samt hoppar över det jag inte vill äta. På restaurang ber jag dem anpassa min portion.

Säg att ni åker till liseberg en heldag med familjen, hur gör ni med maten då?
    Skulle nog ta med mig matsäck för säkerhets skull, men hittade jag något ok alternativ kanske jag skulle handla där.

Saknar ni inte godis, bröd osv? Liksom ett helt liv utan gotter?
    Åt inte särskilt mycket av varken godis eller bröd förut. Choklad har jag ju nu också. Det skulle vara glass och chips, glass har jag ätit några gånger men inga chips än så länge.
  • Denebola
    Maddisen80 skrev 2011-05-16 19:36:36 följande:
    Hej vad fråga doktorn va bra de var ju superbra läkare han åt ju själv lchf kost han verka tycka att de är en bra livsstil :=))
    Det var ju kostdoktorn som var där
  • Denebola
    Linda1976 skrev 2011-05-16 20:14:38 följande:
    Tänkte på en annan sak: I vilken annan tråd skulle ett gäng sockermissbrukare, underviktiga supersnyggingar med superkropp (ja, du Denebola), några halvfeta som harvar på, och några mittemellan kunna samsas?

Ingenstans kära ni - ingenstans. Vi är unika! Tänk på det. Btw: Vi är bäst också. 

Puss! Kyss
  • Denebola
    lillabebben skrev 2011-05-16 21:09:17 följande:
    En månad med lchf och jag tror att jag äntligen kommit in i det och hittat en bra balans. Ni som inte äter för viktnedgång (Denebola?), hur ser en vanlig matdag ut för er och vad ligger ni på i carbs? Är lite nyfiken baraFlört Själv har jag hittat en bra nivå på runt 40 g om dagen men är lite rädd att jag får i mig för mycket fett men det ska väl inte vara nån fara egentligen? Ligger på 100-150g om dagen tror jag. Känner mig mycket mättare nu och behöver inte äta lika mycket och mitt sötsug är betydligt mer lätthanterligt. Tillåter mig dock ett dagligt eftermiddagsfika  med kaffe m. grädde och två rutor 86%-ig choklad . Ikväll hade det dock varit smaskigt med  smågodis. Sambon är bortrest och jag är ensam med barnen och då brukar jag alltid moffa i mig en massa sötsaker men  idag blev det en ostrulle med rökt skinka istället för sött och jag är nöjd med det.

Tycker för övrigt inte att det känns som att lchf är speciellt extrem (liberal lchf alltså). Bara ta bort potatis/pasta/ris/mjöl till maten. Inget jag saknar faktiskt. Det svåra är sockret men det går ju det också. Idag unnade jag mig dock en aprikos, men det ryms inom mitt dagsintag.

En till fråga till er som hållt på ett tag: Har ni kollat upp era  värden, kolestrol o liknande? Är fortfarande lite rädd för dåliga värden med allt fett, även om jag vet att kolestrol inte är farligt.....
    Jag vet inte exakt vad jag ligger på, har tänkt att börja föra matdagbok igen för att kolla, men har inte riktigt kommit mig för det än. Men jag skulle kunna tänka mig att jag ligger kring 30-60 g kolhydrater/dag. Jag äter i prinicp fritt av alla godkända livsmedel, fast ändå med sunt förnuft (inte 5 paprikor på en gång typ).
  • Denebola

NU är mina bountys chokladdoppade och tillbaka i frysen för att stelna

Jag passade på att göra av med lite choklad som jag bara hade liggandes, så det blev en salig blandning av 57%, 85%, 86%, 90% (för att öka på kakaohalten ). Smälte lite för mycket choklad så jag slängde i hasselnötter och mandlar i den sista slatten och klickade ut dessa i små högar. 

• Denebola
    musli skrev 2011-05-17 22:09:56 följande:
    Hittade en blogg som får mig att skratta högt och få skratt-kramper... 
    Läs det här inlägget, han är fantastisk! Humor på hög nivå! 

fredrik.cafe.se/kronika-38/

Håller på och läser mig igenom heeeela hans blogg just nu, kan inte sluta!!! 
    Jag läste hans gamla blogg som handlade om att han skulle gifta sig eller vad det nu var. Dog nästan av hans avslutande fina inlägg där han berättade att frun var gravid. Men jag är inte så intresserad av sport så jag följde inte med till den nya bloggen.
  • Denebola

Hur mycket ekologisk mat äter ni? Jag vill äta mest ekologiskt egentligen, men ekonomin begränsar mig (eller, jag begränsar min matbudget eftersom jag vill ha lite pengar till annat också). Bregott, kaffe, kokosolja, citron- och limejuice, tacosås, tomatpuré och jordnötssmör brukar bli ekologiskt (vissa p.g.a. kravmärkningen och vissa blir det automatiskt eftersom det har lägst kh-värde).

Funderar på att ha en ekologisk månad, för att kolla hur mycket dyrare det skulle bli, det kanske inte blir så farligt egentligen? Ägg är en grej som jag känner att jag egentligen borde köpa eko, men det känns som att det går åt så mycket att det blir så dyrt. Samma med grädde. Just nu är det ju mer "sällaninköp" som blir eko. 

• Denebola
    mamman i skogen skrev 2011-05-18 20:12:07 följande:
    Väljer det jag kan men just äggen är en sak jag aldrig tullar på det ska vara ekologiska och det är pga att ärphöns har det rent förjävligt då har de ekologiska hönsen det bättre det kan jag gärna betala för efterssom jag tycker höns änder och gäss är trevliga djur och dessutom dessutom har en ekologist hållbar industri
    Jo, det det jag vet. Men jag har ändå ambitionen att införa en ekologisk matvara i taget (eftersom det känns som ett stort steg att slå om helt på en gång), så i slutändan blir det ändå förhoppningsvis bara ekologiskt Bregott var min senaste sådan vara och nu känns det ju helt självklart att bara köpa kravbregott.

Men ägg kanske är min nästa ekovara då. Just nu är det den matvara jag har mest "dåligt samvete" över att jag inte köper eko.
  • Denebola
    Kaya skrev 2011-05-18 20:50:19 följande:
    PS. Jag handlar ganska mycket ekologiskt, vissa saker ALLTID (ägg, mjölk, kaffe osv osv). Sen ibland får jag något ryck och går till Lidl och få med mig fyra stora kassar mat hem för samma summa som jag får högst en matkasse för på det lilla Coop där jag brukar handla... och då är ju typ INGET ekologiskt!

K
    Nej, man måste ju inte vara perfekt alltid. Och vissa har inte råd att köpa en enda ekologisk vara heller. Men för min del känns det lite som att äta LCHF och ibland pausa/fuska/ta avsteg ( ), gör man något större delen av tiden så ska det väl vara det som räknas och inte undantagen.

Kollade just mitt matinköpssnitt de fyra senaste månaderna, det låg på strax under 2000 kr/månad (inkl. mat ute, totalt ca 200 kr på 4 mån ). Känns ju ganska hyfsat tycker jag.
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**