• Anonym (delad)

    Hur är man singel? Jag vet inte hur man gör :(

    För bara 14 månader sedan träffade jag min sambo. Vi flyttade ihop i september förra året och vi var så galet kära i varandra. Vi bråkade ALDRIG om något, och livet var helt underbart. Sen kom vintern och allting bara dog. Problemen packar på sig och vi bråkar precis hela tiden, om allt och inget. Det är säkert bara en period, har jag tänkt. Men perioden verkar inte gå över och många av problemen går inte att lösa oss emellan.

    Så nu sitter jag här ensam ikväll, medan min sambo är på fest med sina gamla kompisar. En återförening och jag var också bjuden, men tackade nej i sista sekund. Jag kan inte sitta och låtsas vara glad när det är totalkatastrof egentligen.

     Jag har kikat på lägenheter och jag funderar på hur man ska dela upp saker. Det nog är dags att lämna nu. Det är alldeles för mycket som inte fungerar...

    Exempel 1: Igår kväll fick min sambo för sig att ta hem en kompis och dricka lite. Självklart säger jag, men lova att ni inte spelar hög musik när jag går och lägger mig, eftersom att jag har massor att göra imorgon (studerar 150%). Självklart, svarar han. När det sedan är dags för mig att sova så säger jag att "snälla, höj nu inte musiken när jag lagt mig. Du lovade ju". Varpå han svarar att "Men jag har inget att passa imorgon. Jag måste väl få ha roligt?". Vi blev osams förstås.

    Det är det stora problemet egentligen tror jag, att han dricker alldeles för mycket. En enda dag denna vecka lät han bli spriten. När vi blev tillsammans visste jag att han drack lite grann emellanåt, men inte att han gjorde det så här mycket.

    Exempel 2: Min sambo äger ett hus, som vi bor i. Han dör hellre än gör sig av med det, så jag finner mig i det, fast vi inte har råd egentligen och trots att hela mitt studielån bara försvinner in i hans amortering och räntor. Jag som har en liten dotter måste gå med henne till dagis 15 minuters promenad varje morgon, innan jag tar bussen till skolan, eftersom att jag saknar körkort. Nu tog jag upp när vi gjorde budgeten, att vi måste prioritera körkort åt mig. "Var ska vi få dom pengarna ifrån?" säger han. Och jag föreslår då att vi sparar mindre till semestern och betalar mitt körkort i år. Körkortet är trots allt ganska viktigt, viktigare än semester, då vi bor 2,5 mil  utanför stan ifrån min skola. "Jag ska åka på semester med mina barn" svarar han. Det är alltså inte våra barn, utan hans. Han vägrar alltså gå med på att prioritera mitt körkort och tycker att jag gott kan gå. "Det är väl inte så farligt". (Att jag har varit sjukt med luftrörsinflammation precis hela vintern är inget han bryr sig om direkt heller).

    Allt är skit och jag avskyr det allra mesta med allt detta. Jag ser inte ens något fint i honom längre. Inte ett dugg. Men jag vet inte hur man är singel? Hur gör man? Hur orkar man sitta alldeles ensam varje kväll, utan den där närheten?

    Det gör mig livrädd... Hur gör man?

  • Svar på tråden Hur är man singel? Jag vet inte hur man gör :(
  • orkide78

    Ts, det som är mest jobbigast i en sån situation är när man inte är säker på hur man vill ha det. Lämna el. inte lämna. När man väl bestämt sig och kan börja bearbeta sina känslor så börjar det faktiskt lätta. Att ta beslut är alltid tufft!

    Jag önskar dig och din dotter lycka till med livet och studierna. Kram

  • Anonym (delad)

    Jag är 100 på att en separation är lösningen. Ska på visning imorgon! Men även fast jag är besluten och har bestämt mig så är det jobbigt. Jag kommer sakna hans bra sidor och det gör ont :(

  • lillangel
    Anonym (delad) skrev 2011-02-21 17:47:30 följande:
    Jag är 100 på att en separation är lösningen. Ska på visning imorgon! Men även fast jag är besluten och har bestämt mig så är det jobbigt. Jag kommer sakna hans bra sidor och det gör ont :(
    Håller alla tummar för dig... {#emotions_dlg.flower}
  • Glädje58
    Anonym (delad) skrev 2011-02-21 17:47:30 följande:
    Jag är 100 på att en separation är lösningen. Ska på visning imorgon! Men även fast jag är besluten och har bestämt mig så är det jobbigt. Jag kommer sakna hans bra sidor och det gör ont :(

    Men hans dåliga sidor gör mer ont, glöm inte det...


     

  • BigBoss

    Ok, har uppdaterat mig lite om vad som hänt och det är väl, lite krasst uttryckt, så att du är mitt uppe i det "vanliga" som måste ske vid en separation. Ett par tips från en man, som de flesta här, också varit igenom separationer innan man hittar rätt i livet.
    1. Om relationen någon gång varit någonting värd så har det skapats goda minnen. De minnena kommer att vara din sorg nu. Gläds åt att det finns något att sörja, men inse att det inte finns kvar och att du därför inte ska vända tillbaka till det som inte finns.
    2. När dina tankar i alla fall vandrar tillbaka till de goda minnena som triggas av bidler, dofter, ljud, musik osv. you name it, då ska du ta tillbaka den mentala äganderätten över dessa starka minnen så att du kan lyssna på musiken eller se bilderna utan ångest. Du tänker så här: "Den här musiken gillar jag för att den passar mig, inte för att vi dansade till den", eller "Den här parkbänken där vi satt och kysstes valde vi för att det var en vacker plats. Den är från och med nu vacker oavsett vad som hänt där tidigare". Du tar tag i dig själv i små bitar och till slut så äger du hela dig själv igen och vips... dina tankar är inte längre knutna till ditt ex. Hela ditt liv ägs av en enda person, dig själv.
    3. Om du tvekar om han blivit en bättre människa när han får ångest och vil ha dig tillbaka så ska du veta att en förändring till en bättre människa inte sker över en natt. Det är inte ångest som gör om en människa till det bättre, det är hur en människa efter ett nytt beslut i sitt liv sedan beter sig som gör förändringen. Alltså, du kan se om en människa ändrats efter några månder, inte efter en natt med ångest och ett samtal med löften om bot och bättring.

    you go girl.
     

  • Anonym (delad)

    Först och främst, tack till alla ni som stöttar mig genom det här. Den här tråden har kommit att bli väldigt central i min separation. Nu har jag äntligen fått prata med någon ang. barnomsorg och kvinnan som jag fick prata med var väldigt sympatisk och lovade att se över detta så snart hon bara kan. Känns så skönt. Och idag ska jag på visning som sagt, och nästa visning på söndag (om inte dagens lägenhet funkar).

  • Glädje58

    Härligt ts


    Tänk positivt och kreativt, var lyhörd för tillfällen som kommer din väg nu ts. Fånga dem och nyttja dem...

    kram

  • Anonym (delad)

    Fyfan :( lägenheten såg ut som skit! Hemsk på alla Sätt :( röda trasiga golv, bruna slitna lister, köksluckorna hängde snett och löst, det var hål i golvet i ena sovrummet. :,( hela livet slås i spillror...

  • Glädje58
    Anonym (delad) skrev 2011-02-22 15:41:44 följande:
    :,( hela livet slås i spillror...
    Nej ts, det var bara lägenheten som var kass. Låt det inte påverka dig negativt
  • Madick
    Anonym (delad) skrev 2011-02-22 15:41:44 följande:
    Fyfan :( lägenheten såg ut som skit! Hemsk på alla Sätt :( röda trasiga golv, bruna slitna lister, köksluckorna hängde snett och löst, det var hål i golvet i ena sovrummet. :,( hela livet slås i spillror...
    Men kan de inte fixa innan du flyttar in? Ser det ut sådär låter det som att det är dax för renovering.
  • Anonym (delad)

    Nu har jag en annan lägenhet som jag ska försöka skriva kontrakt på imorgon. Det är en gammal hyresvärd som jg haft tidigare, och litar på. Visningen är på söndag men jag kommer skriva kontrakt utan att titta. Hyresvärden sa att lägenheten har jättebra standard med öppen planlösning. Den ligger i ett hus från sekelskiftet 1800-1900 och har såna där höga fönster med små glas i. En trea för bara 5880kr/mån. Känns hoppfullt! Den ligger i ett kanonområde också.

  • lillangel
    Anonym (delad) skrev 2011-02-23 17:27:22 följande:
    Nu har jag en annan lägenhet som jag ska försöka skriva kontrakt på imorgon. Det är en gammal hyresvärd som jg haft tidigare, och litar på. Visningen är på söndag men jag kommer skriva kontrakt utan att titta. Hyresvärden sa att lägenheten har jättebra standard med öppen planlösning. Den ligger i ett hus från sekelskiftet 1800-1900 och har såna där höga fönster med små glas i. En trea för bara 5880kr/mån. Känns hoppfullt! Den ligger i ett kanonområde också.
    ååå låter toppen ju,gud va spännande
    Tänk din EGEN lägenhet, och du och dotter får göra precis va ni vill där
  • Anonym (delad)

    Hej igen! Idag går flyttlasset! På onsdag börjar mil dotter på nya dagiset som ligger fem minuters promenad från min lägenhet! Känns helt fantastiskt! Har inte träffat min sambo på hela veckan (han har bott hos sin mamma) och jag har insett att jag inte saknar honom. Konstigt men sant, detta är det bästa jag gjort för mig själv! Tack alla för ert stöd :)

  • lillangel
    Anonym (delad) skrev 2011-03-05 10:00:51 följande:
    Hej igen! Idag går flyttlasset! På onsdag börjar mil dotter på nya dagiset som ligger fem minuters promenad från min lägenhet! Känns helt fantastiskt! Har inte träffat min sambo på hela veckan (han har bott hos sin mamma) och jag har insett att jag inte saknar honom. Konstigt men sant, detta är det bästa jag gjort för mig själv! Tack alla för ert stöd :)
    ååå Ts va glad jag blir gud va härligt med nystart för er 2 ...
    du kommer nog älska de här fast vissa dagar blir jobbigt ensamma,MEN de är så härlgt att ha en EGEN lägenhet där du gör precis som du vill.
    sen kommer du växa som människa och bli mycke starkare, du vet nog innerst inne vilken typ av kille du behöver igentligen..va kräsen,de har du råd att vara. så härligt att följa en tråd med lyckligt slut.

    STOLT ÖVER DIG!{#emotions_dlg.flower}
  • Glädje58

    Grattis ts {#emotions_dlg.flower}

    Vad skönt att höra att du lyckades bryta dig loss redan nu och inte om två - fem - tio år.

    Sätt dig själv i främsta rummet, ta hand om dig genom att fråga dig själv: "Är det här bra för mig", "Mår jag bra av det här". Är svaret nej så gör det inte, är svaret ja så gör du det. Åt bra, motionera, våga ta tillfällen som kommer din väg och du kommer få uppleva mycket kul på vägen.

    Många kramar från mig  Solig

  • Anonym (123)

    Har inte skrivit något i tråden tidigare men följt den. 

    Vilken stark tjej du är!!

    Grattis till lägenheten!!

    Jag flyttade från min kille för lite mer en ett år sedan, det är tufft i början men herrguu va bra jag mår nu:) Även tagit körkort :D Lycka till med ditt med :) Man klarar allt bara man vill!  

Svar på tråden Hur är man singel? Jag vet inte hur man gör :(