• Anonym (***)

Pojke i klänning?!

Jag följde med min väninna i dag när hon skulle lämna sin son på dagis. Strax efter oss kommer det en mamma med sin dotter ( tror jag ) . Jag är helt säker på att det är en flicka tills en i personalen hälsar på pojken som heter Linus?! Linus har till min förvåning vita strumpbyxor och en röd klänning på sig ?! 
    Jag frågar mamman lite försynt varför sonen har klänning. Döm om min förvåning när mamman fräser åt mig att hennes barn är ett barn och inget kön!! Men får inget svar på varför grabben har klänning innan hon vänder på klacken och går! 

Personligen tycker jag att det är lite kränkande för pojken att ha på sig klänning!

Vad tycker ni??  Är det normalt att klä sin son i klänning eller tycker ni att det är kränkande?

( Linus heter igentligen något annat ) 

• Svar på tråden Pojke i klänning?!
  • Quintus Zebra
    giftfri skrev 2011-03-11 13:14:49 följande:
    Inget negativt alls, å så var vi ännu en gång tillbaka på vad jag sagt hela tiden.., förklara för ungarna, tala sanning, ge dom argument, låt bli att inbilla dom saker som att könsspecifika plagg, t.ex klänningar, är för pojkar åxå.., väldigt enkla saker.., om det inte är föräldrarnas egna barsliga principer som hindrar.., då verkar det vara en omöjlighet...
    Om det inte är något negativt alls, då gör det ju inget att de i dina ögon ser ut som små transor för det är ju inget negativt?

I mina ögon ser de inte ut som transor, bara som små barn.

Vem har sagt att dom inte pratar med sina barn? Vad har det med saken att göra? Varför är det så viktigt att prata om?

Vad tycker du om leksaksvapen? Tycker du det är mer okej för en liten pojke att leka med en pistol än med en klänning?

Förklarar du för små pojkar som får en leksakspistol vad vapen används till runt om i världen? Berättar du om barnsoldater och massmord?
  • Quintus Zebra
    morotsland skrev 2011-03-11 14:57:53 följande:
    Min femåring som älskar klänningar har ingen "innebörd" i det, han tycker bara att de är snygga och sköna. Ingen av ungarna på dagis verkar lägga någon innebörd i det heller och om inte en massa fördomsfulla trångsynta människor lärde sina barn massa skit skulle han kunna fortsätta ha klänning i skolan utan att bli retad, tyvärr är vi inte där än. 

Jag lär mina barn att alla är lika mycket värda, att människor är olika och att det är viktigt att acceptera det etc. Det borde vara en självklarhet för alla föräldrar. 
  • Quintus Zebra
    augustisten skrev 2011-03-11 13:51:56 följande:
    Och vilken är min unges "innebörd" när han har spindelmannendräkt? Pippimundering? Piratkläder? Ballerinadräkt? (Alla dessa har burits till dagis.)

Jag kan garantera dig att ingen "sätter på" honom något. Han är ett barn som har mycket bestämda idéer om hur han vill var klädd. Olika från dag till dag - och klänning emellanåt. Han är helt enkelt ett barn i barnkläder av olika sorter... ett barn som provar sig fram för att hitta sin plats i världen. Sin identitet och sin smak. Ett barn som provar vilken skillnad kläderna gör... Hur blir jag bemött i det här? Hur beter jag mig själv i det här? Hur känns det att vara en person med de här kläderna?
    Precis!

Väldigt bra skrivet.
  • Quintus Zebra
    TheCoopers skrev 2011-03-11 13:10:14 följande:
    Hurra !

Ska bli kul att se om någon kommer med ett vettigt svar till ditt "kick ass " inlägg !

Glad Tack!
  • TheCoopers
    morotsland skrev 2011-03-11 14:57:53 följande:
    Min femåring som älskar klänningar har ingen "innebörd" i det, han tycker bara att de är snygga och sköna. Ingen av ungarna på dagis verkar lägga någon innebörd i det heller och om inte en massa fördomsfulla trångsynta människor lärde sina barn massa skit skulle han kunna fortsätta ha klänning i skolan utan att bli retad, tyvärr är vi inte där än. 

Jag lär mina barn att alla är lika mycket värda, att människor är olika och att det är viktigt att acceptera det etc. Det borde vara en självklarhet för alla föräldrar. 
    I'm the me I choose to be ...
  • Lingonflickan
    Quintus Zebra skrev 2011-03-11 15:02:13 följande:
    Om det inte är något negativt alls, då gör det ju inget att de i dina ögon ser ut som små transor för det är ju inget negativt?

I mina ögon ser de inte ut som transor, bara som små barn.

Vem har sagt att dom inte pratar med sina barn? Vad har det med saken att göra? Varför är det så viktigt att prata om?

Vad tycker du om leksaksvapen? Tycker du det är mer okej för en liten pojke att leka med en pistol än med en klänning?

Förklarar du för små pojkar som får en leksakspistol vad vapen används till runt om i världen? Berättar du om barnsoldater och massmord?
    Mina barn får inga leksaksvapen.
    Hurra !

Ska bli kul att se om någon kommer med ett vettigt svar till ditt "kick ass " inlägg !

Kick ass?? MY ASS!

Men visst sätter man inte samma gränser för barn som för vuxna, man lär dem allteftersom att man inte pussar alla på mun, tar av sig byxorna bland folk osv. Men vissa gränser måste man ändå sätta och klänning eller hål i öronen på pojkar är en sån gräns som jag sätter direkt. Likaså klipper jag min pojks hår kort medan min flicka har långt hår. De är födda till pojk resp flicka. Varför ska de inte se ut som det då?
    Bara döda fiskar flyter medströms
  • Finbus
    Lingonflickan skrev 2011-03-11 15:42:50 följande:
    Hurra !

Kick ass?? MY ASS!

Men visst sätter man inte samma gränser för barn som för vuxna, man lär dem allteftersom att man inte pussar alla på mun, tar av sig byxorna bland folk osv. Men vissa gränser måste man ändå sätta och klänning eller hål i öronen på pojkar är en sån gräns som jag sätter direkt. Likaså klipper jag min pojks hår kort medan min flicka har långt hår. De är födda till pojk resp flicka. Varför ska de inte se ut som det då?
    Så om jag klipper mig kort ser jag ut som en  man? Just nu vill min son ha långt hår för att jag har det. Är en otrolig egobost att få vara så mycket förebild. Om några år kommer jag vara det pinsammaste som finns och det värsta han kommer kunna tänka sig är att inte se ut som klasskompisarna eller något.

Kan inte förstå att pojke i klänning skall vara så hemskt. Jag har inget emot transor heller, tycker att det är mycket värre med människor som har problem med hur andra ser ut.
  • uniMog

Va, får man inte pussas på mun heller? :-O

Forgive me, shiny special one, I beg of you to rip out my inadequate tongue
  • TheCoopers
    Lingonflickan skrev 2011-03-11 15:42:50 följande:
    Hurra !

Kick ass?? MY ASS!

Ja ditt ass får du gärna behålla för dig själv . Det är dessutom inte speciellt trevligt uttryck ..Om vi nu ska prata norm ..

Emm man kan väl se ut som en flicka även om man har kort hår ? Tycker sångerskan September är ett ypperligt exempel på det ..
    Dessutom räcker väl att de ser ut som sig själva ? Inte måste man gå omkring och se ut som ett kön ..
    eller menar du att man måste ha rosa på sig och ha långt hår som flicka och kort hår och blått som pojke ?
    I'm the me I choose to be ...
  • giftfri

Varför ska inte ungar få lära sig hantera vapen, ett leksaksvapen är en ofarlig väg att lära sig säker vapenhantering..., 
    I en familj med skytte som sport, eller i en jägarfamilj, är det av högsta vikt, att ungarna tidigt lära sig hantera vapen på ett säkert sätt, då dom kommer att komma i kontakt med vapen redan som mycket små..

Du är inte alls, en bättre människa än mig!
Svar på tråden Pojke i klänning?!