• Limani

Varför ska allt vara könsneutralt för?

Varför ska allt vara så himla könsneutralt som möjligt för? 
    Varför får pojkar inte vara pojkar och flickor inte vara flickor..längre..?
    Varför i h*lvete skulle min pojke gå omkring i t.e.x klänning och rosa nagellack för? 
    Jag har inte förstått mig på det..och kommer inte att göra heller?  
    Tror ni att han kommer växa upp till en "oansvarig mansgris" om han inte får växa upp med rosa kläder..lr vad är det frågan om? 
    Jag är en av dom mammorna som kan säga till min son att "ähh, det är ju en tjejgrej".. Vill han ändå väldigt gärna ha den grejjen,så visst fine.. 
    Min son leker gärna med dockor tillsammans med sina tjejkompisar, lika väl som dom leker andra "vildare" lekar tillsammans.. Han växer inte upp med synen av att "kvinnor ska vara underkastade och ta hand om hemmet och män ska dominera och försörja familjen"..
    Tycker folk nästan blivit hysteriska vad det gäller den här biten och jag förstår inte varför? 

• Svar på tråden Varför ska allt vara könsneutralt för?
  • Här och nu
    eeeee skrev 2011-02-25 14:22:17 följande:
    SERIÖST! alla ni som säger att det ligger i nån slags gen med att flickor vill ha rosa och killar vill leka med bilar/vapen. HALLÅ! vakna! på vilket sätt skulle det ligga i generna? att vi har fysiska olikheter är fakta. så är det ju bara. men det som sitter i huvudet är format utefter samhället, fostran och normer.

och jag säger - återigen - titta på dethär klippet.
    ">

det tar fyra minuter, det kan ni väll offra? SNÄLLARÅÅÅ! :)
    Man har gjort försök med att ge schimpanser dockor.De flesta hannar tog den o kastade runt med den, medan honorna vaggade o klappade. Men de kan ju ha sett hur människorna gör.
  • Flickan och kråkan
    Ljushuvud skrev 2011-02-25 14:02:18 följande:
    Vet inte hur många test man har gjort där detta bevisas gång på gång. Håll fram 1 rosa pryl och 1 röd till en liten tjej, hon väljer den rosa.

Det som är SÅ sorgligt är att de som inte vill att tjejen skall vara tjej vägrar att acceptera detta som fakta. I stället ropar man högt att det stackars barnet är redan manipulerat...

Det är inte fel att killar får vara killar!

Det är synd om de tjejer som inte får vara tjejer.
    http://www.viforaldrar.se/artiklar/2009/01/26/bebisar-gillar-starka-farg/
  • Rakkaani
    Här och nu skrev 2011-02-25 14:08:18 följande:
    Måste strumbyxorna o klänningen o skorna va rosa eller lila? Inte ok med blått eller grönt?
    Ja, det är väl klart! Men inte skulle jag klä barnet i bara rosa dagligen, men definitivt i "tjejjiga kläder".
  • Här och nu
    Rakkaani skrev 2011-02-25 15:59:40 följande:
    Ja, det är väl klart! Men inte skulle jag klä barnet i bara rosa dagligen, men definitivt i "tjejjiga kläder".
    Finns inget som heter tjejiga kläder.Om hon vill ha för dig typiska pojkkläder då?
  • eeeee
    Här och nu skrev 2011-02-25 14:28:08 följande:
    Man har gjort försök med att ge schimpanser dockor.De flesta hannar tog den o kastade runt med den, medan honorna vaggade o klappade. Men de kan ju ha sett hur människorna gör.
    jaså, det var mer än jag visste! spännande.. vart finns den forskningen?
  • Popov

Det är för tidigt med genuslära på dagisnivå
    Bättre att uppmuntra deras intresse istället

I can't lie to you about your chances, but... you have my sympathies
  • Här och nu
    eeeee skrev 2011-02-25 16:02:50 följande:
    jaså, det var mer än jag visste! spännande.. vart finns den forskningen?
    Minns faktiskt inte var jag läste det. Tror det var i en kursbok i genusvetenskap. Nästan säker på det.
  • Rakkaani
    Här och nu skrev 2011-02-25 16:02:45 följande:
    Finns inget som heter tjejiga kläder.Om hon vill ha för dig typiska pojkkläder då?
    Klart det finns! Skulle verkligen inte se en kjol eller klänning som ett killplagg.

Vill hon ha de, visst, men inget jag kommer att uppmuntra. 
  • Här och nu
    Rakkaani skrev 2011-02-25 16:10:31 följande:
    Klart det finns! Skulle verkligen inte se en kjol eller klänning som ett killplagg.

Nej, det har människan hittat på.
  • Flickan och kråkan
    Rakkaani skrev 2011-02-25 16:10:31 följande:

Ett resultat av "tjejiga" kläder:

Vår skolsköterska är bekymrad över att att underlivsproblem bland flickorna har blivit så vanligt och ett verkligt problem. Vi pratar om flickor på mellanstadiet. Orsak: Stringtrosor i syntetmaterial, trosskydd och supertajta byxor.

Visst är det underbart att flickor ska vara flickor och pojkar pojkar.
Svar på tråden Varför ska allt vara könsneutralt för?