• Limani

Varför ska allt vara könsneutralt för?

Varför ska allt vara så himla könsneutralt som möjligt för? 
    Varför får pojkar inte vara pojkar och flickor inte vara flickor..längre..?
    Varför i h*lvete skulle min pojke gå omkring i t.e.x klänning och rosa nagellack för? 
    Jag har inte förstått mig på det..och kommer inte att göra heller?  
    Tror ni att han kommer växa upp till en "oansvarig mansgris" om han inte får växa upp med rosa kläder..lr vad är det frågan om? 
    Jag är en av dom mammorna som kan säga till min son att "ähh, det är ju en tjejgrej".. Vill han ändå väldigt gärna ha den grejjen,så visst fine.. 
    Min son leker gärna med dockor tillsammans med sina tjejkompisar, lika väl som dom leker andra "vildare" lekar tillsammans.. Han växer inte upp med synen av att "kvinnor ska vara underkastade och ta hand om hemmet och män ska dominera och försörja familjen"..
    Tycker folk nästan blivit hysteriska vad det gäller den här biten och jag förstår inte varför? 

• Svar på tråden Varför ska allt vara könsneutralt för?
  • vampyria2
    phoennah skrev 2011-02-25 11:56:13 följande:
    Jag tror ändå mer på att det är ett sammanträffande. Anledningen kan du ju läsa i mitt tidigare inlägg. Jag kan verkligen inte förstå hur blått och bilar är genetiskt, eller rosa och smink om man ser till historien eller andra ställen i världen. Det är kulturellt om du frågar mig. Vissa pojkar kommer att välja "pojkalternativ" även om de har en genusmedveten uppväxt, precis som vissa flickor kommer att välja "flickalternativ". Men jag tror att det har med personlighet att göra, inte gener.
    Ja det tror jag också till en viss del men jag har blivit mer lutrad i mina åsikter sen jag fick min dotter faktiskt Drömmer
    Det enda jag är säker på är att man inte vet någonting haha, allt vad jag har trott på har ställts upp och ner på den här resan om jag ska vara ärlig Cool
    Nuhar jag alltid trott att man födds som homosexuell/transexuell och att det är inget man kan uppfostras till att bli men jag trodde allt att uppfostran skulle ha lite mer inverkan äv vad det har visat sig på min tös...men gillar att man fortfarande kan förvånas och lära sig nya saker fast att man börjar bli gammal
  • justja

har bara läst TS ,,,
    jag tänker banne mig inte ha allt könsneutralt ...

min dotter älskar rosa, lila . ly little ponys och hello kitty och prinsessor ,,
    så min dotter får precis dom sakerna när vi handlar kläder och skor och andra saker....

min son älskar ben 10 , spiderman , batman , och gissa vad han får :D :D

tror itne att det kommer skada dom på nåt sätt...blir så trött på att könsneutralt så dom inte hamnar i könsfack???

vad fan menas med det,.,, föddes han inte med en snopp? och hon med snippa?
    sätter inte det dom redan i det facket,

• Flickan och kråkan
    justja skrev 2011-02-25 12:53:46 följande:
    har bara läst TS ,,,
    jag tänker banne mig inte ha allt könsneutralt ...

min dotter älskar rosa, lila . ly little ponys och hello kitty och prinsessor ,,
    så min dotter får precis dom sakerna när vi handlar kläder och skor och andra saker....

min son älskar ben 10 , spiderman , batman , och gissa vad han får :D :D

tror itne att det kommer skada dom på nåt sätt...blir så trött på att könsneutralt så dom inte hamnar i könsfack???

vad fan menas med det,.,, föddes han inte med en snopp? och hon med snippa?
    sätter inte det dom redan i det facket,
    De sitter i ett fack för att vi som vuxna väljer att göra kön till ett fack. Vi föds med olika hårfärg också men de flesta av oss brukar inte tillskriva brunhåriga vissa egenskaper, intressen eller färgpreferenser som skiljer sig från blonda eller rödhåriga. Självklart är de ändå brunhåriga rent genetiskt.
  • Rakkaani

Okej, könsneutralt, i färg ja visst. Men man behöver ju inte dra till det extrema som att sätta klänningar på pojkar?

Jag menar, sätt din lillkille på dagis när han är 5 i klänning, hur tror ni att han blir bemött? 
    Kan knappast tro att det är en glad kille som kommer hem från dagiset..

• Amy1983

Jag födde en FLICKA för 8 månader sen. Hon använder klänningar för att hon är just flicka. Hade hon fötts som pojke hade jag inte satt klänning på henne.
    Hon använder "pojkkläder" ibland, som t.ex. hängslebyxor för de passar henne bäst och är lättast för henne att leka i. Men hade jag fått välja mellan blå och rosa hängslebyxor så hade jag valt rosa för jag är en sån hemsk mamma som faktiskt inte vill ha det så jä*la könsneutralt överallt. Jag kommer köpa "flickleksaker" till henne. Men jag kommer också köpa "pojkleksaker" om hon vill ha det.

Jag hade inte haft rosa kläder om hon blivit en pojke. Jag har också väldigt sällan blåa kläder på henne. Det händer att hon ibland har ett blått plagg på sig, men man ser ändå att hon är flicka i de fallen.

Egentligen är jag nog en urusel förälder faktiskt. Jag anser att det ÄR skillnad på flickor och pojkar och jag tillhör skaran som visst det skulle kunna köpa en dockvagn till min son (om jag får någon i framtiden), men inte utan att ha försökt få honom på andra tankar.

• Flickan och kråkan
    Rakkaani skrev 2011-02-25 13:18:40 följande:
    Jag menar, sätt din lillkille på dagis när han är 5 i klänning, hur tror ni att han blir bemött? 
    Kan knappast tro att det är en glad kille som kommer hem från dagiset..
    Och det är någonting positivt, menar du?
  • Rakkaani
    Flickan och kråkan skrev 2011-02-25 13:27:36 följande:
    Och det är någonting positivt, menar du?
    Att klä sin son i klänning? nej, verkligen inte.
Svar på tråden Varför ska allt vara könsneutralt för?