• Limani

Varför ska allt vara könsneutralt för?

Varför ska allt vara så himla könsneutralt som möjligt för? 
    Varför får pojkar inte vara pojkar och flickor inte vara flickor..längre..?
    Varför i h*lvete skulle min pojke gå omkring i t.e.x klänning och rosa nagellack för? 
    Jag har inte förstått mig på det..och kommer inte att göra heller?  
    Tror ni att han kommer växa upp till en "oansvarig mansgris" om han inte får växa upp med rosa kläder..lr vad är det frågan om? 
    Jag är en av dom mammorna som kan säga till min son att "ähh, det är ju en tjejgrej".. Vill han ändå väldigt gärna ha den grejjen,så visst fine.. 
    Min son leker gärna med dockor tillsammans med sina tjejkompisar, lika väl som dom leker andra "vildare" lekar tillsammans.. Han växer inte upp med synen av att "kvinnor ska vara underkastade och ta hand om hemmet och män ska dominera och försörja familjen"..
    Tycker folk nästan blivit hysteriska vad det gäller den här biten och jag förstår inte varför? 

• Svar på tråden Varför ska allt vara könsneutralt för?
  • Pickeli

Kan inte du förklara på vilket sätt det är positivt att särbehandla människor beroende på viket kön de tillhör? Finns det NÅGOT positivt alls med det?

Vi strävar efter ett jämnställdt samhälle och därav är det bra om man får växa upp med att man är en person istället för en pojke som måste bete sig på ett visst sätt för att nämna ett exempel.

Nu ser jag inte om den här tråden ligger i sandlådan eller om du är allvarlig iofs..

• Pickeli

Men jag kan hålla med dig om att man inte behöver bli då hysterisk. Vill man inte ha klänning på sin pojke så fårdfolk acceptera det, men man strävar ju efter att det ska vara lika accepterat att vilja det också.

• Bonanza

Jag fattar inte heller varför allt ska vara så jävla politiskt korrekt.

Det här är ju samma sak: Om mina blonda, blåögda barn vill leka med något som är till för svarta barn så säger jag ju till dem att det är en blattegrej. Om de ändå envisas så får de väl leka med den. Men jag menar, det ÄR ju skillnad. Det är ju bara att kolla på ungarna! Syns det skillnad så måste det ju betyda att det finns en väsentlig skillnad i hur barnen är, och varför skulle jag uppfostra mina barn till något som de inte ÄR?

Nej, låt svarta vara svarta och vita vara vita. Det är ju faktiskt skillnad och varför ska man inte låtsas om det? Mina barn behöver ju inte växa upp och bli slavhandlare för det!

• lövet2

En del människor tror att könsneutralt är Den Rätta Vägen till jämlikhet.

• Pickeli

Lövet: och den ENDA vägen..

• Linda1976
    Bonanza skrev 2011-02-24 15:10:11 följande:

Det här är ju samma sak: Om mina blonda, blåögda barn vill leka med något som är till för svarta barn så säger jag ju till dem att det är en blattegrej. Om de ändå envisas så får de väl leka med den. Men jag menar, det ÄR ju skillnad. Det är ju bara att kolla på ungarna! Syns det skillnad så måste det ju betyda att det finns en väsentlig skillnad i hur barnen är, och varför skulle jag uppfostra mina barn till något som de inte ÄR?

Nej, låt svarta vara svarta och vita vara vita. Det är ju faktiskt skillnad och varför ska man inte låtsas om det? Mina barn behöver ju inte växa upp och bli slavhandlare för det!
    Jag väntar på en reaktion från någon
    Min smak är mycket enkel - jag nöjer mig bara med det bästa.
  • Lovelyness
    Bonanza skrev 2011-02-24 15:10:11 följande:

Haha
  • Åssi

VAR är det könsneutralt undrar jag???

Inte i en enda klädaffär eller leksaksaffär i alla fall! Ser knappast några barn utan "typiskt" flickiga eller pojkiga kläder. Var rör du dig för att uppfatta att allt är så könsneutralt?

• Fröken Susidus

Man kan inte citera från mobilen men Bonanza, tack för dagens flin här hemma :)
    Grymt bra jämförelse faktiskt!

Är man emot genus är det väldigt ofta så att man inte är påläst, så jag vill tipsa Ts om boken "ge ditt barn 100 möjligheter istället för 1"
    Hette den så? Bra bok hur som helst

Svar på tråden Varför ska allt vara könsneutralt för?