• Limani

Varför ska allt vara könsneutralt för?

Varför ska allt vara så himla könsneutralt som möjligt för? 
    Varför får pojkar inte vara pojkar och flickor inte vara flickor..längre..?
    Varför i h*lvete skulle min pojke gå omkring i t.e.x klänning och rosa nagellack för? 
    Jag har inte förstått mig på det..och kommer inte att göra heller?  
    Tror ni att han kommer växa upp till en "oansvarig mansgris" om han inte får växa upp med rosa kläder..lr vad är det frågan om? 
    Jag är en av dom mammorna som kan säga till min son att "ähh, det är ju en tjejgrej".. Vill han ändå väldigt gärna ha den grejjen,så visst fine.. 
    Min son leker gärna med dockor tillsammans med sina tjejkompisar, lika väl som dom leker andra "vildare" lekar tillsammans.. Han växer inte upp med synen av att "kvinnor ska vara underkastade och ta hand om hemmet och män ska dominera och försörja familjen"..
    Tycker folk nästan blivit hysteriska vad det gäller den här biten och jag förstår inte varför? 

• Svar på tråden Varför ska allt vara könsneutralt för?
  • Här och nu
    Ljushuvud skrev 2011-02-25 14:02:18 följande:
    Till alla er som faktiskt verkar vara både normala och tänkande, grattis! (Alltså ni som uppskattar er själva och er omgivning för det de är och INTE glömmer bort vilket kön de tillhör!)

Till er som inte förstår eller vill förstå varför killar väljer en bil i stället för docka,, eller varför tjejen väljer en rosa tröja i stället för en röd. För så fungerar de flesta, och om man skall generalisera så fungerar ALLA så!

Vet inte hur många test man har gjort där detta bevisas gång på gång. Håll fram 1 rosa pryl och 1 röd till en liten tjej, hon väljer den rosa.

Det som är SÅ sorgligt är att de som inte vill att tjejen skall vara tjej vägrar att acceptera detta som fakta. I stället ropar man högt att det stackars barnet är redan manipulerat...

Det är inte fel att killar får vara killar!

Det är synd om de tjejer som inte får vara tjejer.
    Man sätter på den nyfödda flickan rosa kläder o har redan tryckt av startskottet. Att veta att man är pojke/flicka är inte detsamma som att hålla sig till vissa färger. Trodde jag alla hajade.
  • MamaPapa
    litenbebis2011 skrev 2011-02-25 13:42:01 följande:
    Det värsta enligt mig är alla genustokiga föräldrar som alltid försöker pracka på andra sin åsikt. Låt alla göra som de själva vill men jag kommer aldrig gå så långt som att klä min kille i klänning eller kalla barnen för hen, det är bara att ta genussnacket till en löjlig nivå.

Alla ska ha lika löner och kunna ha på sig vad de vill är självklart men när vi börjar kalla barn för hen och vi inte får klä dottern endast i rosa då har det gått för långt. Nästan motsatt effekt om vi som gjort valet att behandla barnen efter sitt kön blir påhoppade.

Jag är stolt över att vara en tjejig tjej! Och till en tidig kommentar som påstår att alla som är emot genus inte är pålästa jag har läst flera kurser på högskolan som behandlar ämnet.
    Bra skrivet !
  • Här och nu
    Rakkaani skrev 2011-02-25 13:43:49 följande:
    Tråkigt tycker jag. Det finns såååå mycket fina kläder till tjejer och till killar nu för tiden.

Jag klär hellre min dotter i fina strumpbyxor och klänning, kanske ett par fina rosa mini-uggs, än klär henne i en tråkig brun sparkdräkt "bara för att".
    Måste strumbyxorna o klänningen o skorna va rosa eller lila? Inte ok med blått eller grönt?
  • Här och nu
    Rakkaani skrev 2011-02-25 13:35:39 följande:
    Nej, men det är säkerligen det som kommer att hända.
    Inte om man lär barnen från början att man klär sig som man vill.
  • PerG
    Ljushuvud skrev 2011-02-25 14:02:18 följande:
    Till er som inte förstår eller vill förstå varför killar väljer en bil i stället för docka,, eller varför tjejen väljer en rosa tröja i stället för en röd. För så fungerar de flesta, och om man skall generalisera så fungerar ALLA så!

Vet inte hur många test man har gjort där detta bevisas gång på gång. Håll fram 1 rosa pryl och 1 röd till en liten tjej, hon väljer den rosa.
    Men VARFÖR är det så då? Menar du att rosa är en så stark genetisk preferens hos flickor, men inte hos pojkar?

Min son gillar rosa (och en massa andra färger). Ibland väljer han röd, ibland grön, ibland rosa, ibland blå... När vi skulle köpa en potta till honom ville han ha en rosa. Är han en genetisk avvikelse? Eller är det vi som har påverkat honom?
  • MalinEddie
    Amy1983 skrev 2011-02-25 13:27:04 följande:
    Egentligen är jag nog en urusel förälder faktiskt. Jag anser att det ÄR skillnad på flickor och pojkar och jag tillhör skaran som visst det skulle kunna köpa en dockvagn till min son (om jag får någon i framtiden), men inte utan att ha försökt få honom på andra tankar.
    Din man kör honom inte i vagn heller antar jag om vagn nu är för tjejer?
  • Här och nu
    Amy1983 skrev 2011-02-25 13:27:04 följande:
    Jag födde en FLICKA för 8 månader sen. Hon använder klänningar för att hon är just flicka. Hade hon fötts som pojke hade jag inte satt klänning på henne.
    Hon använder "pojkkläder" ibland, som t.ex. hängslebyxor för de passar henne bäst och är lättast för henne att leka i. Men hade jag fått välja mellan blå och rosa hängslebyxor så hade jag valt rosa för jag är en sån hemsk mamma som faktiskt inte vill ha det så jä*la könsneutralt överallt. Jag kommer köpa "flickleksaker" till henne. Men jag kommer också köpa "pojkleksaker" om hon vill ha det.

Jag hade inte haft rosa kläder om hon blivit en pojke. Jag har också väldigt sällan blåa kläder på henne. Det händer att hon ibland har ett blått plagg på sig, men man ser ändå att hon är flicka i de fallen.

Egentligen är jag nog en urusel förälder faktiskt. Jag anser att det ÄR skillnad på flickor och pojkar och jag tillhör skaran som visst det skulle kunna köpa en dockvagn till min son (om jag får någon i framtiden), men inte utan att ha försökt få honom på andra tankar.
    Går ditt barn i förskolan? Jag hoppas det, för då får hon lära sig att det är ok att leka med o klä sig i vad hon vill.
  • Här och nu
    PerG skrev 2011-02-25 14:10:52 följande:
    Men VARFÖR är det så då? Menar du att rosa är en så stark genetisk preferens hos flickor, men inte hos pojkar?

Min son gillar rosa (och en massa andra färger). Ibland väljer han röd, ibland grön, ibland rosa, ibland blå... När vi skulle köpa en potta till honom ville han ha en rosa. Är han en genetisk avvikelse? Eller är det vi som har påverkat honom?
    Har läst genusvetenskap på högskolan o fått lära mig, att i u-länder väljer inte olika kön olika färger.De är inte itutade att det ska va så o är glada om de får välja nåt öht.
  • Flickan och kråkan
    PerG skrev 2011-02-25 14:10:52 följande:

Vår äldsta - pojke - valde en blå potta (favoritfärg) som han sedan dekorerade flitigt med rosa, röda och glittrande hjärtan samt fjärilar.

Gissar att han också drabbats av ovanlig genetisk mutation
  • eeeee
    SERIÖST! alla ni som säger att det ligger i nån slags gen med att flickor vill ha rosa och killar vill leka med bilar/vapen. HALLÅ! vakna! på vilket sätt skulle det ligga i generna? att vi har fysiska olikheter är fakta. så är det ju bara. men det som sitter i huvudet är format utefter samhället, fostran och normer.

och jag säger - återigen - titta på dethär klippet.
    ">

det tar fyra minuter, det kan ni väll offra? SNÄLLARÅÅÅ! :)
Svar på tråden Varför ska allt vara könsneutralt för?