• Limani

Varför ska allt vara könsneutralt för?

Varför ska allt vara så himla könsneutralt som möjligt för? 
    Varför får pojkar inte vara pojkar och flickor inte vara flickor..längre..?
    Varför i h*lvete skulle min pojke gå omkring i t.e.x klänning och rosa nagellack för? 
    Jag har inte förstått mig på det..och kommer inte att göra heller?  
    Tror ni att han kommer växa upp till en "oansvarig mansgris" om han inte får växa upp med rosa kläder..lr vad är det frågan om? 
    Jag är en av dom mammorna som kan säga till min son att "ähh, det är ju en tjejgrej".. Vill han ändå väldigt gärna ha den grejjen,så visst fine.. 
    Min son leker gärna med dockor tillsammans med sina tjejkompisar, lika väl som dom leker andra "vildare" lekar tillsammans.. Han växer inte upp med synen av att "kvinnor ska vara underkastade och ta hand om hemmet och män ska dominera och försörja familjen"..
    Tycker folk nästan blivit hysteriska vad det gäller den här biten och jag förstår inte varför? 

• Svar på tråden Varför ska allt vara könsneutralt för?
  • trasslig

Jag håller med, om min dotter har ett rosa plagg så kan en del säga typ "åååh självklart att hon har rosa på sig"..JA? Hon gillar både rosa, blått, lila, gult, vitt.. alla färger. Men rosa kanske är favoriten.

Felicia maj -07, BF Bebis i magen 29/5 2010
  • Rödnäbba
    Amy1983 skrev 2011-02-25 17:40:12 följande:
    Visste att mitt inlgg skulle reta folk. Det jag inte förstår är varför man inte bara kan acceptera att folk uppfostrar sina barn olika. Om JAG VILL uppfostra min dotter till att det faktiskt visst det är skillnad på pojkar och flickor så låt mig göra det.

Och om ni vill uppfostra era barn till att det INTE är skillnad på pojkar och flickor, ja gör ni då det. Det skiter väl jag i. Men många här i tråden verkar vara väldigt trångsynta. My way or the highway. Tycker man inte som ni så är man si och så och som nån blev anklagad för, skaffar bara barn för att ha dom som accessoar. Herregud, för att hon vill klä sin flicka fint?! Skärp er. Det är sällan jag står för sköt dig själv och skit i andra-mentaliteten men i detta fallet gör jag faktiskt det. Sköt du ditt så sköter jag mitt. Vill jag uppfostra mitt barn till att dockor är för flickor och bilar för pojkar, för att ta ett EXEMPEL, så gör jag det sen kan ni tycka vad ni vill.

Vill ni sen uppfostra era barn annorlunda så GÖR DET DÅ. Who cares?
    Vissa människor bryr sig om andra och om sig själva, det är väl inte så konstigt.
  • Spartacus
    Celia03 skrev 2011-02-25 17:14:00 följande:
    Min tjej älskar tjejiga rosa fluffiga kläder, rosa nagellack, att locka håret, sminka sig, ha högklackat och att leka med dockor och dansa balett. Det är helt naturligt. Min son älskar att leka med bilar, spela bollsporter, ha baggyjeans och skjortor. Också helt naturligt. Pojkar har inte klänning, inte ens homosexuella män har det så varför i helskotta ska min son ha det? Det är bara knäppt. 
    det är nog inte dom könsneutrala kläderna som är problemet utan folk som du, med inställningen att bara det könstraditionella är det "naturliga". vaddå naturliga?

hur jävla naturligt är nånting man har till barnen idag? inte mycket.

är det så med ALLA homosexuella män? eller bara dom som du känner?

måste ALLA tjejer och killar vara som dina barn för att anses vara normala?

poängen är inte att det är förbjudet att ha rosa på tjejer eller att killar itne får leka med bilar, bara att inställningen hos föräldrarna ska så neutral att barnen kan känna sig som lika värdefulla oavsett om det är en pojke som dansar ballet eller en flicka som vill köra truck.

förstår du skillnaden?

hur du sen vill begränsa dina barn är upp till dig... jag kan utifrån din inställning med ganska stor säkerhet säga att du inte uppfostrat barnen med öppna dörrar och låtit dina könsbundna åsikter styra dom. därför kan du inte veta hur dom skulle valt om dom fick välja sin egen väg...

det handlar inte bara om kläder.
  • MalinEddie
    Amy1983 skrev 2011-02-25 17:32:02 följande:
    Jag har ingen man. Är inte det stereotypt tänkande att anta det?
     I vilket fall så ser du väl något omanligt med vagn eftersom du skulle försöka få din son son att tänka om när han önskade sig en vagn? Varför är vagn en flickleksak enligt dig?
  • phoennah
    Rakkaani skrev 2011-02-25 13:43:49 följande:
    Tråkigt tycker jag. Det finns såååå mycket fina kläder till tjejer och till killar nu för tiden.

Jag klär hellre min dotter i fina strumpbyxor och klänning, kanske ett par fina rosa mini-uggs, än klär henne i en tråkig brun sparkdräkt "bara för att".
    Ja, för genusmedvetna föräldrar klär bara sina barn i brunt för att få fram en poäng. Just det ja.

Eller så kanske det är så att jag igår klädde mitt barn i en grå hårdrocksbody med en rosa dreglis med drakar på och idag hade hen på sig röd- och vitprickig body med en dreglis med hjärtan. Natten till idag hade hen en marinblå pyjamas med vita ränder. Hens overall är rosa, grön och vit medan mössan är blå, vit och mörkröd. Men oj förlåt. Häromdagen hade hen faktiskt en brunrandig body med grön dreglis. Shit. Du har nog rätt.
  • enlitenbitkaka
    Amy1983 skrev 2011-02-25 17:40:12 följande:
    Visste att mitt inlgg skulle reta folk. Det jag inte förstår är varför man inte bara kan acceptera att folk uppfostrar sina barn olika. Om JAG VILL uppfostra min dotter till att det faktiskt visst det är skillnad på pojkar och flickor så låt mig göra det.

Och om ni vill uppfostra era barn till att det INTE är skillnad på pojkar och flickor, ja gör ni då det. Det skiter väl jag i. Men många här i tråden verkar vara väldigt trångsynta. My way or the highway. Tycker man inte som ni så är man si och så och som nån blev anklagad för, skaffar bara barn för att ha dom som accessoar. Herregud, för att hon vill klä sin flicka fint?! Skärp er. Det är sällan jag står för sköt dig själv och skit i andra-mentaliteten men i detta fallet gör jag faktiskt det. Sköt du ditt så sköter jag mitt. Vill jag uppfostra mitt barn till att dockor är för flickor och bilar för pojkar, för att ta ett EXEMPEL, så gör jag det sen kan ni tycka vad ni vill.

Vill ni sen uppfostra era barn annorlunda så GÖR DET DÅ. Who cares?
    I care.
    Det här kommer förmodligen dimpa ner som en bomb för dig men det handlar inte om DIG. Det handlar om ett barna indentiet, ett barns framtid, ett barns självbild, ett barns förutsättningar i livet och världen i stort.

Nu har jag garderat mig och kommer genom mitt jobb som fsk-lärare kunna nå ut till och påverka de barn jag jobbar med. Thank God.
    Ebbe BF 31/7 ♥ Bloggar på enlitenbitkaka.blogspot.com/
  • Dr Mupp
    Celia03 skrev 2011-02-25 17:14:00 följande:
    Min tjej älskar tjejiga rosa fluffiga kläder, rosa nagellack, att locka håret, sminka sig, ha högklackat och att leka med dockor och dansa balett. Det är helt naturligt. Min son älskar att leka med bilar, spela bollsporter, ha baggyjeans och skjortor. Också helt naturligt. Pojkar har inte klänning, inte ens homosexuella män har det så varför i helskotta ska min son ha det? Det är bara knäppt. 
    Så att min dotter älskar att klättra i träd, ha svarta rymdtröjan och baggyjeansen är altså inte naturligt? Vad bra då ska jag gå upp och meddela henne att hon måste börja locka håret, sminka sig och gå i högklakat.

Men vänta här nu. Jag gör ju inte det, betyder det att jag också är onaturlig.
    If you cut the wings of a fly, Does it become a walk?
  • MamaPapa
    enlitenbitkaka skrev 2011-02-25 18:58:31 följande:
    I care.
    Det här kommer förmodligen dimpa ner som en bomb för dig men det handlar inte om DIG. Det handlar om ett barna indentiet, ett barns framtid, ett barns självbild, ett barns förutsättningar i livet och världen i stort.

Nu har jag garderat mig och kommer genom mitt jobb som fsk-lärare kunna nå ut till och påverka de barn jag jobbar med. Thank God.
    Jo, och i "världen i stort" - alltså utanför Sverige - så är det här med genus inte så extremt som det verkar vara i Sverige.... i alla fall vad jag har sett.

Det är så "typiskt svenskt" att alla måste göra likadant, ha samma syn och att man inte accepterar att folk har olika värderingar och uppfostringsmetoder....

• Omorfia

Det har säkert kommit upp i tråden men jag hinner inte läsa nu. Blir bara så himla trött på att så många kan få jämställdhet till att allt ska vara könsneutralt och att alla ska vara likadana. Att låta barnen vara sig själva och erbjuda de alternativ som finns oavsett om det är dockor eller bilar är tydligen livsfarligt och kommer att resultera i att alla pojkar kommer itvingas rosa klänningar och bli bögar.

• Jojile
    Limani skrev 2011-02-24 14:51:37 följande:
    Varför ska allt vara så himla könsneutralt som möjligt för? 
    Varför får pojkar inte vara pojkar och flickor inte vara flickor..längre..?
    Varför i h*lvete skulle min pojke gå omkring i t.e.x klänning och rosa nagellack för? 
    Jag har inte förstått mig på det..och kommer inte att göra heller?  
    Tror ni att han kommer växa upp till en "oansvarig mansgris" om han inte får växa upp med rosa kläder..lr vad är det frågan om? 
    Jag är en av dom mammorna som kan säga till min son att "ähh, det är ju en tjejgrej".. Vill han ändå väldigt gärna ha den grejjen,så visst fine.. 
    Min son leker gärna med dockor tillsammans med sina tjejkompisar, lika väl som dom leker andra "vildare" lekar tillsammans.. Han växer inte upp med synen av att "kvinnor ska vara underkastade och ta hand om hemmet och män ska dominera och försörja familjen"..
    Tycker folk nästan blivit hysteriska vad det gäller den här biten och jag förstår inte varför? 

Din son ska väl få gå runt i klänning och nagellack FÖR ATT HAN VILL DET?
    Och varför ska du säga att någonting är en tjejgrej om han säger att han vill ha det?

Det är barn som har föräldrar som du, som har gjort att min son har slängt sina favoritstrumpbyxor med Hello Kitty på, i soptunnan. Han tröttnade på att bli kallad flicka av sina 4-åriga lekkamrater.
Svar på tråden Varför ska allt vara könsneutralt för?