• Limani

Varför ska allt vara könsneutralt för?

Varför ska allt vara så himla könsneutralt som möjligt för? 
    Varför får pojkar inte vara pojkar och flickor inte vara flickor..längre..?
    Varför i h*lvete skulle min pojke gå omkring i t.e.x klänning och rosa nagellack för? 
    Jag har inte förstått mig på det..och kommer inte att göra heller?  
    Tror ni att han kommer växa upp till en "oansvarig mansgris" om han inte får växa upp med rosa kläder..lr vad är det frågan om? 
    Jag är en av dom mammorna som kan säga till min son att "ähh, det är ju en tjejgrej".. Vill han ändå väldigt gärna ha den grejjen,så visst fine.. 
    Min son leker gärna med dockor tillsammans med sina tjejkompisar, lika väl som dom leker andra "vildare" lekar tillsammans.. Han växer inte upp med synen av att "kvinnor ska vara underkastade och ta hand om hemmet och män ska dominera och försörja familjen"..
    Tycker folk nästan blivit hysteriska vad det gäller den här biten och jag förstår inte varför? 

• Svar på tråden Varför ska allt vara könsneutralt för?
  • Safir

Det spelar ingen roll om en flicka vill ha rosa hello-kitty-klänning eller om hon hellre leker pang-pang och klättrar i träd. Det spelar heller ingen roll om en pojke gillar att leka med Barbie eller om han springer runt i cowboyutstyrsel och "skjuter bovar".

Det som spelar roll är att ingen av dem ska hånas för det de gör eller är, eller tvingas vara på ett sätt som de inte vill, bara för de har ett visst kön. Alla lika, alla olika.

• eeeee
    Safir skrev 2011-02-25 16:20:25 följande:
    Det spelar ingen roll om en flicka vill ha rosa hello-kitty-klänning eller om hon hellre leker pang-pang och klättrar i träd. Det spelar heller ingen roll om en pojke gillar att leka med Barbie eller om han springer runt i cowboyutstyrsel och "skjuter bovar".

Det som spelar roll är att ingen av dem ska hånas för det de gör eller är, eller tvingas vara på ett sätt som de inte vill, bara för de har ett visst kön. Alla lika, alla olika.
    HUVUDET PÅ SPIKEN!
  • enlitenbitkaka
    Rakkaani skrev 2011-02-25 16:10:31 följande:
    Klart det finns! Skulle verkligen inte se en kjol eller klänning som ett killplagg.

Vill hon ha de, visst, men inget jag kommer att uppmuntra. 
    Underbart med människor som ser barnen som accessoarer istället för individer som får bygga sin egen stil.
    Ebbe BF 31/7 ♥ Bloggar på enlitenbitkaka.blogspot.com/
  • Rakkaani
    enlitenbitkaka skrev 2011-02-25 16:40:46 följande:
    Underbart med människor som ser barnen som accessoarer istället för individer som får bygga sin egen stil.
    Ja juste, jag skaffar ju barn bara för att klä upp dem fina, köra runt dem i den dyraste barnvagnen, och sätta toffsar i håret.

Skärp dig. 
  • enlitenbitkaka
    Rakkaani skrev 2011-02-25 16:42:51 följande:
    Ja juste, jag skaffar ju barn bara för att klä upp dem fina, köra runt dem i den dyraste barnvagnen, och sätta toffsar i håret.

Skärp dig. 
    Det var du som sa det. Din dotter ska bara ha saker som är typiskt "tjejiga".
  • Rakkaani
    enlitenbitkaka skrev 2011-02-25 16:45:01 följande:
    Det var du som sa det. Din dotter ska bara ha saker som är typiskt "tjejiga".
    Haha, jag skrev inte att jag skaffar barn för att ha den som accessoarer :)

Det är väl klart att man vill klä sitt barn fint, så har det varit i evigheter.
    Man får uppfostra barnet rätt helt enkelt så den inte får en snevriden bild av världen eller vad det nu är ni förespråkar.

Inte svårare än så.
  • enlitenbitkaka
    Rakkaani skrev 2011-02-25 16:50:00 följande:
    Haha, jag skrev inte att jag skaffar barn för att ha den som accessoarer :)

Det är väl klart att man vill klä sitt barn fint, så har det varit i evigheter.
    Man får uppfostra barnet rätt helt enkelt så den inte får en snevriden bild av världen eller vad det nu är ni förespråkar.

Inte svårare än så.
    Same, same. Du sa också att du inte tänkte uppmuntra om din dotter valde andra kläder. Med andra ord inte stötta henne i att hitta sig själv och sin stil. Den bild du förmedlar är att tjejer ska vara på ett visst sätt.
  • Rakkaani
    enlitenbitkaka skrev 2011-02-25 16:51:49 följande:
    Same, same. Du sa också att du inte tänkte uppmuntra om din dotter valde andra kläder. Med andra ord inte stötta henne i att hitta sig själv och sin stil. Den bild du förmedlar är att tjejer ska vara på ett visst sätt.
    När hon är gammal nog hittar hon sin egen stil oavsett om jag uppmuntrar det eller inte så det spelar absolut ingen roll.
  • enlitenbitkaka
    Rakkaani skrev 2011-02-25 17:02:24 följande:
    När hon är gammal nog hittar hon sin egen stil oavsett om jag uppmuntrar det eller inte så det spelar absolut ingen roll.
    Så du inser inte alls att du sänder ut ett budskap till henne genom allt du gör? Alla val.
  • Celia03

Håller med Rakkaani. Denna hysteri är idiotisk. Flickor måste få vara flickor och pojkar vara pojkar. Jag vill vara kvinnlig på samma sätt som min make vill vara manlig. Det är så på modet att gå emot biologin och alla medfödda instinkter. Idioti.

Svar på tråden Varför ska allt vara könsneutralt för?