• Limani

Varför ska allt vara könsneutralt för?

Varför ska allt vara så himla könsneutralt som möjligt för? 
    Varför får pojkar inte vara pojkar och flickor inte vara flickor..längre..?
    Varför i h*lvete skulle min pojke gå omkring i t.e.x klänning och rosa nagellack för? 
    Jag har inte förstått mig på det..och kommer inte att göra heller?  
    Tror ni att han kommer växa upp till en "oansvarig mansgris" om han inte får växa upp med rosa kläder..lr vad är det frågan om? 
    Jag är en av dom mammorna som kan säga till min son att "ähh, det är ju en tjejgrej".. Vill han ändå väldigt gärna ha den grejjen,så visst fine.. 
    Min son leker gärna med dockor tillsammans med sina tjejkompisar, lika väl som dom leker andra "vildare" lekar tillsammans.. Han växer inte upp med synen av att "kvinnor ska vara underkastade och ta hand om hemmet och män ska dominera och försörja familjen"..
    Tycker folk nästan blivit hysteriska vad det gäller den här biten och jag förstår inte varför? 

• Svar på tråden Varför ska allt vara könsneutralt för?
  • Celia03

Min tjej älskar tjejiga rosa fluffiga kläder, rosa nagellack, att locka håret, sminka sig, ha högklackat och att leka med dockor och dansa balett. Det är helt naturligt. Min son älskar att leka med bilar, spela bollsporter, ha baggyjeans och skjortor. Också helt naturligt. Pojkar har inte klänning, inte ens homosexuella män har det så varför i helskotta ska min son ha det? Det är bara knäppt. 

• enlitenbitkaka
    Celia03 skrev 2011-02-25 17:14:00 följande:
    Min tjej älskar tjejiga rosa fluffiga kläder, rosa nagellack, att locka håret, sminka sig, ha högklackat och att leka med dockor och dansa balett. Det är helt naturligt. Min son älskar att leka med bilar, spela bollsporter, ha baggyjeans och skjortor. Också helt naturligt. Pojkar har inte klänning, inte ens homosexuella män har det så varför i helskotta ska min son ha det? Det är bara knäppt. 
    Och om det hade varit tvärt om hade det varit onaturligt? Helt otroligt att ni inte inser att det är ni och samhället som gör att de väljer som de gör.
    Ebbe BF 31/7 ♥ Bloggar på enlitenbitkaka.blogspot.com/
  • Amy1983
    Flickan och kråkan skrev 2011-02-25 13:32:25 följande:
    Men varför? Barn vill göra som oss vuxna = mamma OCH pappa (hoppas jag ) kör mig i vagn = jag vill prova samma sak. Eller försöker du även få din flickas pappa att inte köra er gemensamma dotter i vag för att det är omanligt?
    Min flickas pappa kör inte henne alls i vagn eftersom han inte finns med i hennes liv på det sättet
  • Amy1983
    Flickan och kråkan skrev 2011-02-25 13:43:16 följande:
    Måste bara fråga. Jag antar att du även ogärna skulle se din son leka med dockor om dockvagn är ett problem. Är alltså all form av omvårdnad kring bebis omanligt? Pappor ska inte blyta blöjor, trösta och vara närvarande fäder för att det är omanligt?
    Nej det tycker jag inte. Vill en framtida son leka med dockor så får han men jag tänker inte uppmuntra honom till det bara för att.
  • Rakkaani
    enlitenbitkaka skrev 2011-02-25 17:05:30 följande:
    Så du inser inte alls att du sänder ut ett budskap till henne genom allt du gör? Alla val.
    Klart, och det är att vara tjej, precis som hon är. Inget konstigt med det.
  • Amy1983
    MalinEddie skrev 2011-02-25 14:11:32 följande:
    Din man kör honom inte i vagn heller antar jag om vagn nu är för tjejer?
    Jag har ingen man. Är inte det stereotypt tänkande att anta det?
  • Amy1983
    Här och nu skrev 2011-02-25 14:12:38 följande:
    Går ditt barn i förskolan? Jag hoppas det, för då får hon lära sig att det är ok att leka med o klä sig i vad hon vill.
    Jag har inte skrivit att jag kommer neka henne nåt eller hur? Men så länge jag bestämmer så blir det "flickkläder". Men det finns ju iofs inget som heter pojk- och flick- så det kan ju inte vara nån fara på taket. När hon själv börjar säga ifrån vad hon vill så har hon givetvis rätt att påverka vad hon ska ha på sig.

Ber dig än en gång visa var jag skrev att jag nekar henne. Komiskt hur folk läser in en massa som inte står.
  • Amy1983

Visste att mitt inlgg skulle reta folk. Det jag inte förstår är varför man inte bara kan acceptera att folk uppfostrar sina barn olika. Om JAG VILL uppfostra min dotter till att det faktiskt visst det är skillnad på pojkar och flickor så låt mig göra det.

Och om ni vill uppfostra era barn till att det INTE är skillnad på pojkar och flickor, ja gör ni då det. Det skiter väl jag i. Men många här i tråden verkar vara väldigt trångsynta. My way or the highway. Tycker man inte som ni så är man si och så och som nån blev anklagad för, skaffar bara barn för att ha dom som accessoar. Herregud, för att hon vill klä sin flicka fint?! Skärp er. Det är sällan jag står för sköt dig själv och skit i andra-mentaliteten men i detta fallet gör jag faktiskt det. Sköt du ditt så sköter jag mitt. Vill jag uppfostra mitt barn till att dockor är för flickor och bilar för pojkar, för att ta ett EXEMPEL, så gör jag det sen kan ni tycka vad ni vill.

Vill ni sen uppfostra era barn annorlunda så GÖR DET DÅ. Who cares?

• Cuteknosan
    Safir skrev 2011-02-25 16:20:25 följande:
    Det spelar ingen roll om en flicka vill ha rosa hello-kitty-klänning eller om hon hellre leker pang-pang och klättrar i träd. Det spelar heller ingen roll om en pojke gillar att leka med Barbie eller om han springer runt i cowboyutstyrsel och "skjuter bovar".

Det som spelar roll är att ingen av dem ska hånas för det de gör eller är, eller tvingas vara på ett sätt som de inte vill, bara för de har ett visst kön. Alla lika, alla olika.
    Jag har alltid klätt min dotter i typiskt tjejiga kläder och hur är hon nu? JO  hon klättrar i träd, sparkar boll OCH leker mamma, pappa barn med tjejkompisarna, hon är mer vild än tam utomhus & hon har då inga problem med att klättra i träd med klänning, Men när man läser om alla sk "feminister" så borde hon INTE alls vara så eftersom hon  i princip är uppvuxen i rosa gulligaTJEJKLÄDER! utan bara vara en liten prinsessa rädd att skita ner sig men ICKE
Svar på tråden Varför ska allt vara könsneutralt för?