• Silkflower

Ej välkommen på utvecklingssamtal

För en tid sedan var det dags för utvecklingssamtal för min sambos 5-åring. Det första sen jag kom in i bilden.

Efter att han via mailkonversation med förskoleläraren kommit överens om en tid som passade, så fick jag frågan om jag också ville närvara. Jag frågade förstås om pojkens mamma, men nej, det här gällde oss, enligt hans syn på det hela så pga att de är skilda så ska de även gå på skilda utvecklingssamtal. Jag sa att jag självklart ville närvara.
      Kort därpå fick sambon, via mail, frågan om de kommer bägge två, varpå hans svarade att "nej, det blir bara jag och Madde som kommer". Det dröjde inte länge förrän nästa mail kom med kommentaren att; "Då får vi boka in en ny tid då ni bägge kan komma, för det är dig och Nellie jag vill prata med."
      Jag tog otroligt illa vid mig och kände mig utfryst och undervärderad. Var mina känslor berättigade eller bottnade dem i själva verket i något annat? 
    Min sambo blev också lite upprörd över detta och tog "mitt parti". Han svarade fröken att det skulle vara svårt att försöka hitta en tid som passar dem bägge och la fram alternativen att träffa antingen honom eller modern, eller helt enkelt boka in två olika möten med dem var för sig. Det kom aldrig något svar och ju mer vi närmade oss datumet för det första inbokade mötet, desto mer började jag tvivla på om det skulle bli av överhuvudtaget. Min sambo å andra sidan tolkade tystnaden som att det var den första överenskommelsen som gällde. Jag bestämde mig då för att inte gå på samtalet då jag kände mig ovälkommen och det framförde jag till sambon som förstod mig och sa att han skulle ta upp med personalen min roll i barnets liv.

Lite bakgrundshistoria. I samband med att jag och min sambo flyttade till hans hemort vid årsskiftet så tog vi även över vårdnaden av hans 5-årige son på heltid. Sonen har umgänge med sin mor varannan helg på annan ort och de har fortfarande gemensam vårdnad över sonen rent juridiskt. Jag har funnits i pojkens liv till viss del sen i somras då hans pappa bodde hos mig och vi hade honom de helger vi var lediga, dvs, var och varannan helg.
    Som det har sett ut sen dess så spenderar jag mer tid med pojken än vad hans far och mor gör sammanslaget.
    Är det inte då helt rimligt att jag borde ta del av hans utveckling då jag faktiskt utgör en så stor del av den?

Det är jag som hämtar på dagis varje dag, lagar och ser till att han får i sig mat varje dag, ser till att han är hel och ren, tvättar hans kläder, lyssnar på honom, uppfostrar honom, uppmuntrar honom, belönar honom när han varit duktig, leker med honom hela dagarna varannan helg medans hans pappa jobbar. Men sen vad det ger för utdelning och hur det går för honom mentalt, fysiskt, socialt, osv har jag tydligen inte med att göra? 

Till sist bestämde jag mig ändå för att följa med på samtalet, för att visa dem att jag också räknas. Andra ska inte få sätta värdet på mig.  Det blev aldrig några sura miner, utan samtalet gick bra och jag deltog även, inte bara närvarade. Ibland måste man stå upp för sig själv och ta sig själv för givet när andra inte gör det.

Min fråga till er; Hur gör ni andra bonusföräldrar? Vad har ni för erfarenheter på detta område? har ni hamnat i liknande situation? hur har ni löst den?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-03-01 15:38
    Nu ligger jag lite efter då jag inte har haft tid att uppdatera mig i diskussionen men jag ska försöka bringa klarhet i en del frågor som har dykt upp. Uppenbarligen har jag oavsiktligt utelämnat en del viktiga bitar som ni förstås undrar över.

För det första så var inte biomamman med på mötet. Förskoleläraren höll vid ett senare tillfälle ett möte med henne separat, något som man varken kan ta för givet eller kräva att dem ska göra. Det tycker jag var väldigt flexibelt och hänsynsfullt gjort av förskolan.

Angående om biomamman motsatte sig min medverkan på mötet; jag har ingen aning. Men som jag tolkade det, utifrån förskolelärarens mail där hon frågar min sambo om de bägge två ska närvara på det inbokade mötet, så hade hon inte ens blivit kontaktad/tillfrågad om utvecklingssamtal. Av svaret som sen följde finns det inget som säger att förskolan inte godkände min närvaro, utan en önskan från deras sida om att få prata med bägge föräldrarna. Jag har citerat mailen. Det var känslan jag fick av att inte vara välkommen.
    När min sambo sedan hänvisade till sitt ex i frågan om vilka tider och datum som passar henne så blev det bara tyst.
    Hade förskolan eller biomamman meddelat mig eller sambon att de motsätter sig min närvaro så hade jag definitivt inte dykt upp på samtalet.
    Biomamma nämnde dessutom för min sambo att hon inte kunde närvara på det inbokade mötet, utan att hon och förskolan skulle boka in ett framöver. Om hon hade några invändningar mot/synpunkter på om vem eller vilka som ev. skulle gå när hon inte kunde, borde hon inte yttrat sig om det då?
  • Svar på tråden Ej välkommen på utvecklingssamtal
  • Silkflower
    Anonym (tack o lov) skrev 2011-02-28 15:34:02 följande:
     Jag kan inte läsa någonstans  att TS vill ta mammans plats men ok.
    Visst, fel att säga att "de" tagit över vårdnaden.
    Men att inte rätta bvc för att de trodde att hon var mamman är väl inget lagbrott.
    Rätt barnsligt att överhuvudtaget jaga upp sig för.
    Ingen tog väl skada av det???
    Har du någon gång funderat på att bli försvarsadvokat? det tycker jag att du borde - jag skulle anlita och/eller rekomendera dig direkt! Tungan ute

Du har stått på min sida genom hela tråden och försvarat mig när det behövts då jag inte har hunnit Glad
    Tack för ditt stöd och uppmuntran Solig
  • Anonym (what?)
    Amy1983 skrev 2011-03-01 16:06:33 följande:
    Hon har kostat detta  i snitt. Dessutom ska man betala efter förmåga. Jag går minus varje månad, det gör inte han. Och ja, plumpt sagt så får han betala för sin rätt att ta beslut. Jag är inte avundsjuk, förstår inte varför detta alltid kommer upp, det jag tycker är för jävligt är att en vuxen människa är så jävla oansvarig att han lägger pengarna (t.o.m. mer än an har) på sjuka saker som t.ex. spel, men sen gnäller när det gäller saker till sitt barn.
    Kan gladeligen åka 10 mil enkel resa för att roa sig, men en extra umgängesvända i veckan var jobbigt (2,5 mil enkel resa mellan honom och  barnet).
    Hade jag vetat att han också kämpat och  verkligen prioriterat dottern hade jag inte sagtnåt. Men att hela tiden hävda att dottern kommer i allra första hand alltid och sen agera tvärtom det är så genomfalskt så det är äckligt
    Du måste ju ha dyraste ungen i snitt. Du menar alltså att barnet kostar mer än 5000 i månaden, VARJE månad??? Otroligt.

5000(+) uträknad = 2000 (som du vill ha från pappan) + 2000 (som du rimligtvis själv också ska stå för i så fall) + 1000någonting (barnbidrag). Och detta varenda månad, 12 månader om året.  Borde kanske se efter vad det är som kostar?
  • Silkflower
    h8him skrev 2011-02-28 16:35:27 följande:
    Självklart kan man komma överens oavsett vad juridiken säger men faktum är att skolan inte får bjuda in bonusföräldrar om båda vårdnadshavarna inte godkänt det. Så länge båda inte har godkänt kan man väl inte anta att det finns en överenskommelse?

Detta var jag inte medveten om så jag hade aldrig någon tanke kring det. Borde inte förskolan ha informerat mig/oss om detta då? De har aldrig sagt något i den stilen, varken före, under eller efter utvecklingssamtalet.

Någon inbjudan från förskolan hade jag aldrig väntat mig, en sådan fick jag av pappan till barnet.

/TS

• Anonym (envis)
    Anonym skrev 2011-02-28 16:35:45 följande:
    Som lärare har jag utvecklingssamtal enbart med vårdnadshavare, jag får inte ha det på något annat sätt. Detta gäller bioföräldrarnas barn inte bonusföräldrars barn. Jag får inte prata om barnets utveckling till vem som helst. Även om man har skilt sig så måste man kunna gå på möten i skolan med sitt ex, när det gäller barnen så är det bara att bita ihop. När man fick barn så fick man också sluta att vara egoistisk och börja tänka på vad som är bäst för barnet.
    Tror tillomed skolverket säger något angående vilka som ska gå på möten.

Vad som är bäst för barnet säger du. Vad är egentligen bäst för barnet i fråga? Jag kan knappt se någon i den här tråden som tar upp vad som är barnets bästa i den här frågan. Man ska endast ta hänsyn till föräldrarna, så att man inte trampar dem på tårna, och följa lagboken.

Är det bäst för barnet att endast föräldrarna delges information om barnets utveckling och hälsa och inte bonusföräldrar som barnet ev. spenderar lika mycket eller t.o.m. mer tid med? Gynnar det barnet att information och kunskap/kännedom om barnet som både bonusförälder och förskolepedagoger sitter inne med inte når fram till den/de berörda? Att kommunikationen mellan dessa bryts för att lagar och regler måste efterlevas?
    Konservativt kallas det.

Själv anser jag att Sverige behöver anpassa sig mer efter 2000-talets allt mer vanliga, olika familjekonstellationer.

”Jag får inte prata om barnets utveckling till vem som helst.
    Vem som helst? Är en bonusförälder vem som helst för dig?

• mamma madde85
    sextiotalist skrev 2011-03-01 16:09:34 följande:
    Dyr liten dotter du har, har en tonåring och nej, det är svårt att komma upp till detta belopp. även om vi räknar med datorn han fick för ett år sedan.
    tyckte det var en ganska bra uppskattning av pengar man lägger på ett barn. Ett barn kostar 1 000 000 kr och det är bara till vanliga utgifter allt utöver plussas på dessa pengarna.. Ta bara dagis avgiften.. boendet blir oftast dyrare för man kanske inte vill bo i en liten 1:a med ett barn..  tror nog att vi lägger mkt mer pengar i månaden (genomsnittligt från födslen tills nu) och vi är en "medelklass" familj.
  • Anonym (mamma)

Jag antar att någon  berättat innan för dig TS att enligt lagen får förskolan inte ha samtal om barnet med andra än lagliga vårdnadshavare och så vida du inte adopterat tösen måste förskolan ha båda föräldrarnas godkännande för att du ska få vara med . Thats the law. Du räknas i laglig mening som "vem som helst", sorry.

• sextiotalist
    Anonym (envis) skrev 2011-03-01 18:21:43 följande:

Vad som är bäst för barnet säger du. Vad är egentligen bäst för barnet i fråga? Jag kan knappt se någon i den här tråden som tar upp vad som är barnets bästa i den här frågan. Man ska endast ta hänsyn till föräldrarna, så att man inte trampar dem på tårna, och följa lagboken.

Är det bäst för barnet att endast föräldrarna delges information om barnets utveckling och hälsa och inte bonusföräldrar som barnet ev. spenderar lika mycket eller t.o.m. mer tid med? Gynnar det barnet att information och kunskap/kännedom om barnet som både bonusförälder och förskolepedagoger sitter inne med inte når fram till den/de berörda? Att kommunikationen mellan dessa bryts för att lagar och regler måste efterlevas?
    Konservativt kallas det.

Själv anser jag att Sverige behöver anpassa sig mer efter 2000-talets allt mer vanliga, olika familjekonstellationer.

”Jag får inte prata om barnets utveckling till vem som helst.”

Nu är det så att vårdnadshavarna kan ge en med nära anknytning tillåtelse, men det är fortfarande vårdnadshavarna som skall göra detta, inte skolan.
    Konservativt eller inte, vi skall vara förbaskad glada att dessa sekretesslagar finns i vårt annars väldigt väldokumenterade samhälle. Sekretesslagarna är i första han till för att skydda individen, inte för att jäklas med styvföräldrar.
    Jag kan inte se hur man skall göra på ett annat sätt, det är nog omöjligt att skriva en lag som samtidigt skyddar individen och har hur många undantag som helst.
  • Anonym
    Anonym (envis) skrev 2011-03-01 18:21:43 följande:

Konservativt kallas det.

”Jag får inte prata om barnets utveckling till vem som helst.”

Nu är ju det lagen och som lärare/pedagog kan man ju inte bryta den hur som helst.. Om sedan barnets biologiska mamma kommer och klagar så kan det bli en jobbig situation om man bryter mot detta.
     Och det är väl klart att bonusföräldern får ta del av barnets utveckling även om det inte är med på utvecklingssamtalet, jag och mitt barns pappa går inte bägge på utvecklingssamtalen varje gång, det betyder ju inte att nån av oss missar information om barnets utveckling. Man är väl kapabel att kommunicera med varandra.
  • Amy1983
    Anonym (what?) skrev 2011-03-01 17:14:15 följande:
    Du måste ju ha dyraste ungen i snitt. Du menar alltså att barnet kostar mer än 5000 i månaden, VARJE månad??? Otroligt.

5000(+) uträknad = 2000 (som du vill ha från pappan) + 2000 (som du rimligtvis själv också ska stå för i så fall) + 1000någonting (barnbidrag). Och detta varenda månad, 12 månader om året.  Borde kanske se efter vad det är som kostar?
    Barnet är 8 månader gammal. Jag har betalat allt som hon behövde sen innan födseln fram till hon var 5 månader. Så pappan ligger jä*ligt mkt efter i betalning. Dessutom vet jag inte om du missade nåt inlägg jag skrivit (kan ju varit så) för man ska för det första betala efter förmåga och för det andra har jag 3900:- som jag ska klara mig på per månad. Jag har ju som sagt fått mer än halverad inkomst för att jag går hemma med ett barn som även är hans. Ett barn han endast bytt en blöja på (på förlossningen) och som han inte kan ta ut några föräldradagar för innan hon skrivs in på dagis för att han varit så frånvarande att hon inte känner honom.
    Ändå påstår han att han är engagerad och prioriterar henne i första hand. Ja visst. så länge det inte är nån intressant hockeymatch i vägen.
    ____________________________________________________________________________________

Nu är detta som sagt OT och jag vill inte ta över TS tråd, en mkt intressant tråd f.ö. Så det är nog bäst att vi lägger ner denna delen.
  • Anonym

jag blir faktiskt riktigt trött och ledsen på att man som bonusmamma ska ta så jävla mycket ansvar, men aldrig får ta del av något viktigt..jag är skyldig att försörja barnet, då vi är gifta, men prata med skolan får jag inte...jag ska välkomna honom i mitt hem och hjälpa honom när han har det svårt, men inte får jag prata om honom med kuratorn..

så jävla orättvist, ska man verkligen bli behandlad så??? Hade det inte skadat mitt bonusbarn hade jag skitigt fullständigt i honom...

Svar på tråden Ej välkommen på utvecklingssamtal