• Angela70

Bestraffning / Belöning för prestation

Jag har i en tid använt ett system för att motivera mitt barns prestation i skolan. Det fungerar genom ett piska - morots - system som har varit mycket framgångsrikt. Låt mig förklara:

Jag ger / tar pengar till / från mitt barn beroende på hur han presterar på prov i skolan. Varje resultat adderar / subtraherar (plus och minus) ett förutbestämt belopp med pengar, och i slutet av terminen har man en summa. Om det är ett ämne där det inte görs några prov får man ta slutbetyget och multiplicera med tre (3).

Det här är tabellen vi utgår från:

Prestationstabell - Vårterminen 2011
    IG: -1000 kr
    G: -300 kr
    VG: +- 0
    MVG: +300 kr

Dessa siffor har visat sig fungera. Första terminen vi använde detta gick mitt barn minus, men efter att ha ordnat siffrorna lite har jag nu funnit en bra balans, som kan ses ovan.

Ett positivt resultat (plus) i slutet av terminen ger motsvarande insättning på min sons körkortskonto, alltså det bankkonto som används för att spara ihop till utbildningen för detta. Ett negativt resultat (minus) innebär att han är skydlig mig den summan.

Redan efter ett par prov i skolan såg vi resultat. Hans betyg är nu bland de bästa i klassen, och han presterar mycket bättre än tidigare, då det mest var tjat och andra straff som delades ut vid en undermålig prestation.

För att motivera ytterligare har vi hängt upp en whiteboard i köket för allmän beskådan. Detta gör att bekanta som besöker oss kan se mitt barns prestation. Vi brukar "i smyg" be besökarna att kommentera på det som står på tavlan, så att min son känner positiv feedback (eller negativ om han inte sköter skolan!).

Någon här som använder ett liknande system, eller blir intresserade av att höra av mitt? Jag kan komma med många bra tips i så fall.

• Svar på tråden Bestraffning / Belöning för prestation
  • Kya

Vansinnigt!

Jag håller med dig om att det är bra med ett belöningssystem, men där skiljs våra åsikter åt.

bättre detta:

IG: 0
    G: 100
    VG: 300
    MVG:500

jag tycker du ska ta en titt på hur betygssystemet egentligen ser ut. det är en enorm bedrift att få ett mvg. de allra flesta får ett g.

F och L, mina stjärnor :)
  • Angela70
    lövet2 skrev 2011-03-16 20:55:07 följande:
    Åh, så ni skriver kontrakt först? Mycket klokt av dig att komma på det!

Jag är för övrigt mycket imponerad av din uppfinningsrikedom så där i största allmänhet. All heder!
    Självklart ska allt som handlar om ekonomi signeras på kontrakt. Lär du inte ut det till dina barn? Visserligen är ett muntligt avtal också bindande, men ett skriftligt känns mer som att det är på "allvar".

Jag får tacka för din andra kommentar, jag har fått liknande indikationer från vänner och bekanta.
  • Angela70
    Kya skrev 2011-03-16 21:00:34 följande:

Vansinnigt!

Jag håller med dig om att det är bra med ett belöningssystem, men där skiljs våra åsikter åt.

bättre detta:

IG: 0
    G: 100
    VG: 300
    MVG:500

jag tycker du ska ta en titt på hur betygssystemet egentligen ser ut. det är en enorm bedrift att få ett mvg. de allra flesta får ett g.

Du skämtar hoppas jag. Enligt det där systemet är det alltså OK att få ett IG, och en belöning för ett G? En belöning är inte en belöning utan en bestraffning. Men du kanske skrev fel någonstans?

Min son är inte "de allra flesta". Han ska bli läkare, och det blir inte "de allra flesta".
  • pigglet
    Angela70 skrev 2011-03-16 20:29:18 följande:
    Förklara gärna vad du menar med "sandlådan"? Har hört detta i många andra trådar också.

Ja, visst är det en kreativ lösning. Många bekanta har faktiskt sagt samma sak. Man blir lite stolt faktiskt Glad

Har du själv några sätt att motivera dina barn i skolan? Vi kan ju diskutera andra sätt i denna tråden också, behöver ju inte bara handla om mitt system.
    Sandlådan = det "rum" där liknande trådar brukar finnas. Alltså trådar där ts skriver en helt sanslös text, som är skruvad på ett kul sätt, och där andra hakar på och vrider resonemangen på de mest underliga (och roande) sätt.

Nej, barnen är bara 4-8 år än. Behöver ingen motivation, annat än beröm och uppmärksamhet, de gillar fortfarande att lära sig saker och är oerhört stolta över allt nytt de lär sig.

Själv hade jag en mamma som också var väldigt fokuserad på betyg och resultat. Fick faktiskt 5 kronor för varje 4:a, och 10 kronor för 5:a (betygen vid terminsslut, inga prov. Kunde alltså röra sig om i bästa fall en hundring/termin).
    Och visst - jag hade väldigt bra betyg. Det var kul. Och gjorde det möjligt att söka många utbildningar.
    Något jag inte var intresserad av. Jag pluggade enbart för betygen, kom inte ihåg något efter provet och såg ingen vits med det jag "lärde" mig. Är ganska oallmänbildad. Kommer knappt ihåg något alls av det jag skulle ha lärt mig under skolan. De kunskaper jag har har jag fått "som vuxen" - nu kan det kännas superintressant att plugga! Det är ju KUL att lära sig nya saker, och jag ser sammanhang på helt andra sätt än jag gjorde då.
  • Anna Paulita

Jag vet inte hur jag ska säga detta utan att bli utslängd av FL, men helt ärligt....du verkar inte riktigt klok. Jag skulle ALDRIG i hela världen utsätta mina barn för detta. Minus 300 för G? Vad fan är det för djävla skitsnack? Det du säger är att det enda som är värt något är MVG.

Möjligen att du skapar en en unge med goda betyg, men förmodligen också en unge som lägger hela sin vikt som människa i vilka betyg han får. Du skadar honom. Men grattis till alla MVG. För det är väl dig man ska gratulera?

• Anna Paulita
    Angela70 skrev 2011-03-16 20:29:18 följande:
    Förklara gärna vad du menar med "sandlådan"? Har hört detta i många andra trådar också.

Ja, visst är det en kreativ lösning. Många bekanta har faktiskt sagt samma sak. Man blir lite stolt faktiskt Glad

Har du själv några sätt att motivera dina barn i skolan? Vi kan ju diskutera andra sätt i denna tråden också, behöver ju inte bara handla om mitt system.
    STOLT? Du ska fan skämmas! DU borde ha en whiteboard tavla i köket och bli betygsatt på din prestation som morsa, du skulle helt klart bli skyldig pengar.
  • Minimor78
    Word!
    Anna Paulita skrev 2011-03-16 21:10:28 följande:
    STOLT? Du ska fan skämmas! DU borde ha en whiteboard tavla i köket och bli betygsatt på din prestation som morsa, du skulle helt klart bli skyldig pengar.
  • Anna Paulita
    Angela70 skrev 2011-03-16 21:03:51 följande:
    Du skämtar hoppas jag. Enligt det där systemet är det alltså OK att få ett IG, och en belöning för ett G? En belöning är inte en belöning utan en bestraffning. Men du kanske skrev fel någonstans?

Min son är inte "de allra flesta". Han ska bli läkare, och det blir inte "de allra flesta".
    Vem vill det? Du eller han? Vill du det kommer det gå åt helvete och vill han det fixar han sina betyg ändå. Då är DET hans motivation och han behöver inte denna djävla idioti för att nå dit.
  • Minimor78

Det finns , för mig, ingen anledning att använda sådant negativt tryck på sina barn.
    Jag tror säkert att han hade presterat bra med bara positiv feedback.
    Kanske är det så att du inte ger honom chansen att visa hur duktig han är utan press. Ge honom lite cred...

Ska han bli läkare är det nog dags att han lär sig fatta sina egna beslut och vara studiemotiverad på egen hand, annars blir det nog svårt. Om inte du tänker hålla på med detta tills han blir 30.

• Angela70
    pigglet skrev 2011-03-16 21:04:29 följande:
    Sandlådan = det "rum" där liknande trådar brukar finnas. Alltså trådar där ts skriver en helt sanslös text, som är skruvad på ett kul sätt, och där andra hakar på och vrider resonemangen på de mest underliga (och roande) sätt.
    OK? Jag har svårt att följa ditt resonemang här. Är det "sanslöst" att man vill att ens barn ska prestera i skolan? Men tack för din beskrivning av "sandlådan", nu blev jag klokare än jag var innan. Och man lär ju sig något nytt varje dag sägs det Glad
    Anna Paulita skrev 2011-03-16 21:08:56 följande:
    Jag vet inte hur jag ska säga detta utan att bli utslängd av FL, men helt ärligt....du verkar inte riktigt klok. Jag skulle ALDRIG i hela världen utsätta mina barn för detta. Minus 300 för G? Vad fan är det för djävla skitsnack? Det du säger är att det enda som är värt något är MVG.

Möjligen att du skapar en en unge med goda betyg, men förmodligen också en unge som lägger hela sin vikt som människa i vilka betyg han får. Du skadar honom. Men grattis till alla MVG. För det är väl dig man ska gratulera?
    Nja, VG är så att säga 0, dvs det minst förväntade. Kolla gärna upp hur betygsystemet fungerar. Ett G är verkligen inte bra om man inte vill bli annat än snickare, rörmokare eller lastbilschaufför.

MVG är såklart det ALLA föräldrar vill att deras barn ska ha, därför lägger vi motivationen på det.

Är det lite avundsjuka jag hör? Ni är välkomna att använda samma system som mig, jag lovar att ni kommer se resultat.
Svar på tråden Bestraffning / Belöning för prestation