• Angela70

Bestraffning / Belöning för prestation

Jag har i en tid använt ett system för att motivera mitt barns prestation i skolan. Det fungerar genom ett piska - morots - system som har varit mycket framgångsrikt. Låt mig förklara:

Jag ger / tar pengar till / från mitt barn beroende på hur han presterar på prov i skolan. Varje resultat adderar / subtraherar (plus och minus) ett förutbestämt belopp med pengar, och i slutet av terminen har man en summa. Om det är ett ämne där det inte görs några prov får man ta slutbetyget och multiplicera med tre (3).

Det här är tabellen vi utgår från:

Prestationstabell - Vårterminen 2011
    IG: -1000 kr
    G: -300 kr
    VG: +- 0
    MVG: +300 kr

Dessa siffor har visat sig fungera. Första terminen vi använde detta gick mitt barn minus, men efter att ha ordnat siffrorna lite har jag nu funnit en bra balans, som kan ses ovan.

Ett positivt resultat (plus) i slutet av terminen ger motsvarande insättning på min sons körkortskonto, alltså det bankkonto som används för att spara ihop till utbildningen för detta. Ett negativt resultat (minus) innebär att han är skydlig mig den summan.

Redan efter ett par prov i skolan såg vi resultat. Hans betyg är nu bland de bästa i klassen, och han presterar mycket bättre än tidigare, då det mest var tjat och andra straff som delades ut vid en undermålig prestation.

För att motivera ytterligare har vi hängt upp en whiteboard i köket för allmän beskådan. Detta gör att bekanta som besöker oss kan se mitt barns prestation. Vi brukar "i smyg" be besökarna att kommentera på det som står på tavlan, så att min son känner positiv feedback (eller negativ om han inte sköter skolan!).

Någon här som använder ett liknande system, eller blir intresserade av att höra av mitt? Jag kan komma med många bra tips i så fall.

• Svar på tråden Bestraffning / Belöning för prestation
  • jådåsåatt

TS, det finns många bra böcker i ämnet. Jag skulle nog rekommendera en rätt enkel och nästan rolig bok för dig att börja med, Drivkraft av Daniel H Pink. Fattar du grunderna i den kan du ju försöka med de av mer avancerad art sen, "din son" kan kanske hjälpa dig.

• Lavish

Tycker det känns helt bisarrt att han ska betala när han får godkänt. I vissa fall kan jag hålla med om att det kan vara en bra morot att ge betalt för bra betyg, men att han kan bli skyldig dig pengar för att han "bara" fått godkänt känns motbjudande.

• Elit
    Blgebo skrev 2011-03-16 22:50:38 följande:
    Fast det är ju bevisat att fängelser inte fungerar
    Däremot vill samhället i övrigt bli skyddat mot en viss person, men fängelse i sig, nope det är ingen bra behandling för att inte återfalla i brott, snarare tvärt om.
    Så du menar att fängelse inte har en avskräckande effekt på många människor? Vi har inte pratat om behandling, vi pratar om det avskräcker eller snarare uppmuntrar människor att inte begå brott.
    BeatriceL skrev 2011-03-16 22:53:23 följande:
    Ren grundläggande inlärningsteori... eller tja, bestraffning fungera i viss utsträckning, men mycket sämre än belöningar eller total avsaknad av bekräftelse.
    Så ...
    Nja, du förenklar hela resonemanget. Om ett beteende försvinner eller inte (om du ignorerar det) beror helt på om beteendet ger andra belöningar i barnets ögon. Ditt uttalande om att man skall ignorera barn som gråter låter farligt nära det som behavioristen Skinner talade om när han tyckte att föräldrar inte skulle gå till sina gråtande barn eftersom då betingar man ett beteende (han trodde förövrigt på att vi alla var oskrivna blad ; ). Jag håller dock med dig om att positiv förstärkning är bra för inlärning av beteenden. Dock vore det helt bisarr att tro att negativa incitament inte fungerar bra. Det är nämligen det som stora delar av vårt samhälle bygger på. Genom att öka konstanterna för ett beteende kommer en rationell människa att minska beteendet i fråga. Enkelt.

Sen reagerar olika människor olika bra på straff och belöning. Om du känner till Grays biologiska personlighetsteori (Reinforcement sensitivity theory) så säger den tämligen klart och tydligt att olika människor påverkas olika mycket av straff och belöning beroende på om de har "Behavioral Activation system" eller "Behavioral Inhibition system".

• Elit
    Lavish skrev 2011-03-16 23:09:52 följande:
    Tycker det känns helt bisarrt att han ska betala när han får godkänt. I vissa fall kan jag hålla med om att det kan vara en bra morot att ge betalt för bra betyg, men att han kan bli skyldig dig pengar för att han "bara" fått godkänt känns motbjudande.
    Men fatta att killen själv gått med på detta. Inte så att detta är påtvingat honom mot hans vilja. Bara för att du verkar helt främmande för att någon går med på en uppgörelse som man kan tjäna på om man anstränger sig betyder det inte att det är det för alla.
  • BeatriceL
    Elit skrev 2011-03-16 23:14:25 följande:
    Så du menar att fängelse inte har en avskräckande effekt på många människor? Vi har inte pratat om behandling, vi pratar om det avskräcker eller snarare uppmuntrar människor att inte begå brott.
    BeatriceL skrev 2011-03-16 22:53:23 följande:
    Ren grundläggande inlärningsteori... eller tja, bestraffning fungera i viss utsträckning, men mycket sämre än belöningar eller total avsaknad av bekräftelse.
    Så ...
    Nja, du förenklar hela resonemanget. Om ett beteende försvinner eller inte (om du ignorerar det) beror helt på om beteendet ger andra belöningar i barnets ögon. Ditt uttalande om att man skall ignorera barn som gråter låter farligt nära det som behavioristen Skinner talade om när han tyckte att föräldrar inte skulle gå till sina gråtande barn eftersom då betingar man ett beteende (han trodde förövrigt på att vi alla var oskrivna blad ; ). Jag håller dock med dig om att positiv förstärkning är bra för inlärning av beteenden. Dock vore det helt bisarr att tro att negativa incitament inte fungerar bra. Det är nämligen det som stora delar av vårt samhälle bygger på. Genom att öka konstanterna för ett beteende kommer en rationell människa att minska beteendet i fråga. Enkelt.

Sen reagerar olika människor olika bra på straff och belöning. Om du känner till Grays biologiska personlighetsteori (Reinforcement sensitivity theory) så säger den tämligen klart och tydligt att olika människor påverkas olika mycket av straff och belöning beroende på om de har "Behavioral Activation system" eller "Behavioral Inhibition system".

Nej, fängelse har inte en avskräckande effekt.

Ja jag förenklar eftersom jag inte har ork eller tid att skriva en hel bok ;)
    Och jag skrev "barn som skriker och bråkar för att få uppmärksamhet" inte barn som gråter.... stor skillnad där. Skulle aldrig dröma om att låta ettbarn ligga och gråta en sekund längre än absolut nödvändigt, man gråter av en orsak (vilken oftast är någon form av obehag, fysiskt eller psykiskt).

Självklart reagerar olika människor olika starkt, men rent generellt så funkar faktiskt inlärningsteorin otäckt bra.
    Och jag vidhåller att bestraffningar inte fungerar i längden, och att det är vidrigt att bestraffa när det finns bättre och mer humana sätt att nå önskat resultat.
  • Zelmilainen

har bara läst ts, men det är sånt som gav mig sån sjuk prestationsångest att ja än idag (fyller 30 snart) ej e nöjd förrän allt e perfekt. minsta lilla detalj. det slutade med att ja i skolan gjorde allt jobb i ett grupparbete för att ha stenkoll och veta att allt blev bra, att jag vägrade räcka upp handen för att ja va livrädd för att ha fel. osv. nej jag tycker det är grymt och liknande system har fått mig att må skit. usch,

nehepp...
  • BeatriceL
    Zelmilainen skrev 2011-03-16 23:21:43 följande:
    har bara läst ts, men det är sånt som gav mig sån sjuk prestationsångest att ja än idag (fyller 30 snart) ej e nöjd förrän allt e perfekt. minsta lilla detalj. det slutade med att ja i skolan gjorde allt jobb i ett grupparbete för att ha stenkoll och veta att allt blev bra, att jag vägrade räcka upp handen för att ja va livrädd för att ha fel. osv. nej jag tycker det är grymt och liknande system har fått mig att må skit. usch,
    Tänk att det kan påverka så mycket att tro att den enda värdefulla framgången är den akademiska eller materiella..... Om fler skulle värdera det psykiska välmåendet högre så skulle vi nog ha en mycket trevligare värld :)

Hoppas du kan komma över din prestationsångest, för jag vet att sånt är otroligt energikrävande. Det finns bättre och trelvigare saker att lägga sin energi på :)
  • Lavish
    Elit skrev 2011-03-16 23:17:37 följande:
    Men fatta att killen själv gått med på detta. Inte så att detta är påtvingat honom mot hans vilja. Bara för att du verkar helt främmande för att någon går med på en uppgörelse som man kan tjäna på om man anstränger sig betyder det inte att det är det för alla.
    Jag tycker ändå det är osunt att aktivt medverka till att ge sitt barn uppfattningen att "godkänt" är ett misslyckande att skämmas över och betala för.  Det är sånt som skapar inre krav av orimliga proportioner.
  • Elit
    Lavish skrev 2011-03-16 23:25:38 följande:
    Jag tycker ändå det är osunt att aktivt medverka till att ge sitt barn uppfattningen att "godkänt" är ett misslyckande att skämmas över och betala för.  Det är sånt som skapar inre krav av orimliga proportioner.
    Men är godkänt är ett misslyckande om målet är att få MVG. För dig med låg förmåga kanske godkänt inte är ett misslyckande och förmodligen ligger dina ambitioner därefter. Det handlar inte om personens människovärde vilket vi redan skrivit.
  • Zelmilainen
    BeatriceL skrev 2011-03-16 23:24:16 följande:
    Tänk att det kan påverka så mycket att tro att den enda värdefulla framgången är den akademiska eller materiella..... Om fler skulle värdera det psykiska välmåendet högre så skulle vi nog ha en mycket trevligare värld :)

Hoppas du kan komma över din prestationsångest, för jag vet att sånt är otroligt energikrävande. Det finns bättre och trelvigare saker att lägga sin energi på :)
    sitter jag och pysslar ska det va perfekt... e ja hemma och sjuk från jobbet drar ja mig från att berätta det för mina föräldrar just för att "det är bara ta en alvedon och gå till jobbet", men nej... usch... jag tränar bort det så mkt ja kan. men sen en sep i dec (efter 6,5 år) och man börjar träffa nya så kommer osäkerheten igen... att jag inte duger för dn jag är utan att jag måste va "bäst och snyggast" typ... sen att jag fått höra av flera att jag är vacker och jättego tar tid att verkligen ta till sig. ja kan köpa ett belöningssystem visst, men INTE när det innebär bestraffningar. stackars barn.
    nehepp...
Svar på tråden Bestraffning / Belöning för prestation