• Angela70

Bestraffning / Belöning för prestation

Jag har i en tid använt ett system för att motivera mitt barns prestation i skolan. Det fungerar genom ett piska - morots - system som har varit mycket framgångsrikt. Låt mig förklara:

Jag ger / tar pengar till / från mitt barn beroende på hur han presterar på prov i skolan. Varje resultat adderar / subtraherar (plus och minus) ett förutbestämt belopp med pengar, och i slutet av terminen har man en summa. Om det är ett ämne där det inte görs några prov får man ta slutbetyget och multiplicera med tre (3).

Det här är tabellen vi utgår från:

Prestationstabell - Vårterminen 2011
    IG: -1000 kr
    G: -300 kr
    VG: +- 0
    MVG: +300 kr

Dessa siffor har visat sig fungera. Första terminen vi använde detta gick mitt barn minus, men efter att ha ordnat siffrorna lite har jag nu funnit en bra balans, som kan ses ovan.

Ett positivt resultat (plus) i slutet av terminen ger motsvarande insättning på min sons körkortskonto, alltså det bankkonto som används för att spara ihop till utbildningen för detta. Ett negativt resultat (minus) innebär att han är skydlig mig den summan.

Redan efter ett par prov i skolan såg vi resultat. Hans betyg är nu bland de bästa i klassen, och han presterar mycket bättre än tidigare, då det mest var tjat och andra straff som delades ut vid en undermålig prestation.

För att motivera ytterligare har vi hängt upp en whiteboard i köket för allmän beskådan. Detta gör att bekanta som besöker oss kan se mitt barns prestation. Vi brukar "i smyg" be besökarna att kommentera på det som står på tavlan, så att min son känner positiv feedback (eller negativ om han inte sköter skolan!).

Någon här som använder ett liknande system, eller blir intresserade av att höra av mitt? Jag kan komma med många bra tips i så fall.

• Svar på tråden Bestraffning / Belöning för prestation
  • Angela70
    Anna Paulita skrev 2011-03-16 21:36:42 följande:
    Ja, visst är det. Jättetrevligt.

Nej, genom ditt system får man bra betyg. Men inte kunskap, lärdom och allmänbildning. Man pluggar för betygen och inte kunskapen.

Jag är väl medveten om hur jag uttrycker mig och jag står för precis varenda ord jag skriver. Och även om han är med på det anser jag att det är stöld. Hur många kontrakt ni än skrivit. Inte under som helst några omständigheter tar man pengar av sitt barn.

Skulle aldrig överväga ditt system, skulle absolut kunna ge pengar för fina betyg men jag skulle aldrig dra av pengar för misslyckanden.  Så nej tack, jag är fullkommligt ointresserad. För övrigt har jag mina egna metoder att motivera barn med.
    Då tycker jag att du ska slå upp "stjäla" i en ordbok. Jag har inte stulit en krona från mitt barn.
    Hur du väljer att motivera dina barn att prestera i skolan är så klart upp till dig, men Låt-Gå fungerar inte. Hör gärna av dig om du ångrar dig, mitt system fungerar utmärkt.
    Minimor78 skrev 2011-03-16 21:36:55 följande:
    Får man fråga vad du jobbar som? Med tanke på att du inte vill at sonen ska ha "lågstatusjobb".
    På mitt visitkort står det "Avdelningschef". Ett yrke jag inte kunnat betitla mig utan en akademisk utbildning.
    vittra skrev 2011-03-16 21:40:11 följande:
    Dags att klippa navelsträngen då kanske... eller tänkte du passa upp på honom med straff och belöning tills du själv ligger på dödsbädden?
    Fast vi behöver inte överdriva? Detta handlar om motivation, och kan utövas oavsett ålder och relation.
  • Angela70
    vittra skrev 2011-03-16 21:42:45 följande:
    Ärligt talat, är du inte ens lite medveten innerst inne om hur sjukt detta faktiskt är?!
    Vad? Att jag betalar min son pengar när han får bra betyg? Jag vet att pengar är omdiskuterat, men det är samtidigt ett bra sätt att lära ut "hårt arbete = belöning". Pengar är en bra belöning för en tonåring, tycker jag. Speciellt när det går till något han gärna vill ha, dvs körkortet.

"Sjukt" tycker jag är att ta i en smula.
  • Anna Paulita
    Angela70 skrev 2011-03-16 21:44:58 följande:
    Då tycker jag att du ska slå upp "stjäla" i en ordbok. Jag har inte stulit en krona från mitt barn.
    Hur du väljer att motivera dina barn att prestera i skolan är så klart upp till dig, men Låt-Gå fungerar inte. Hör gärna av dig om du ångrar dig, mitt system fungerar utmärkt.
    Minimor78 skrev 2011-03-16 21:36:55 följande:
    Får man fråga vad du jobbar som? Med tanke på att du inte vill at sonen ska ha "lågstatusjobb".
    På mitt visitkort står det "Avdelningschef". Ett yrke jag inte kunnat betitla mig utan en akademisk utbildning.Fast vi behöver inte överdriva? Detta handlar om motivation, och kan utövas oavsett ålder och relation.
    Jag behöver inte slå upp det, jag anser att du stjäl av honom och du anser att du inte gör det. Men så länge du kan sova gott med sin sons MVG under kudden så visst, kör på. Jag lovar, jag kommer aldrig ångra mig.
  • Angela70
    Anna Paulita skrev 2011-03-16 21:50:07 följande:
    Jag behöver inte slå upp det, jag anser att du stjäl av honom och du anser att du inte gör det. Men så länge du kan sova gott med sin sons MVG under kudden så visst, kör på. Jag lovar, jag kommer aldrig ångra mig.
    Då kan vi sammanfatta att jag har rätt, eftersom jag inte har "stulit" någonting från min son enligt den allmänt vedertagna definitionen. Om vi går efter ditt resonemang skulle han alltså stjäla från mig när han får MVG (vilket han har många vid det här laget).

Man ska aldrig säga aldrig Glad
  • Anna Paulita
    Angela70 skrev 2011-03-16 21:53:38 följande:
    Då kan vi sammanfatta att jag har rätt, eftersom jag inte har "stulit" någonting från min son enligt den allmänt vedertagna definitionen. Om vi går efter ditt resonemang skulle han alltså stjäla från mig när han får MVG (vilket han har många vid det här laget).

Man ska aldrig säga aldrig Glad
    Hoppas du blir lycklig när din son blir läkare.
  • Fridell1

Som nybliven mamma undrar jag när det är dags att börja "bestraffa" sina barn (ironi). Som tidigare nämnts här i tråden så är det inte fel med belöningar och morötter för att få sina barn att ge det där lilla extra...det fungerar väl hyfsat bra även på vuxna. Bestraffningar tenderar att slå fel i väldigt många fall och har en negativ klang som bara får, i alla fall mig, att tänka på att man gjort något uppenbart fel - oftast medvetet och med vilje. Jag tror inte att barn, i vilken ålder de än må vara, med flit misslyckas i skolan (då tycker jag att ett G eller VG inte är att se som ett misslyckande för de allra flesta - det kan dock upplevas som det om man bestraffats för att "endast" åstadkomma detta). 

Att kalla hantverksyrken för "lågstatusjobb är bara kränkande och dumt - lever vi inte i ett samhälle där alla behövs. Snickare såväl som läkare och likväl som jag vill att en kunnig snickare bygger mitt hus vill jag att en kunnig läkare tar hand om mig när jag är sjuk.

Din son är säkert duktig och bra på alla sätt och vis men om jag var som du skulle jag radera bestraffningarna i systemet och bara behålla belöningarna - jag skulle tom uppvärdera "G" och "VG" en stor smula - och se vad som händer. Tänk om resultaten står sig. Då kanske din son lär sig att det visst lönar sig att anstränga sig men att det inte är hela världen att ha en dålig dag (eller t.o.m månad) - för det är så livet är...ibland kan man inte prestera på topp - men man är helt ok ändå!

(Bara för att ha det sagt, jag har lång erfarenhet av att arbeta med ungdomar och jag har ALDRIG varit med om att bestraffningar fungerar i längden, belöningar ger ganska omedelbart OCH hållbart resultat) 

• Angela70
    Fridell1 skrev 2011-03-16 21:58:06 följande:

Som nybliven mamma undrar jag när det är dags att börja "bestraffa" sina barn (ironi). Som tidigare nämnts här i tråden så är det inte fel med belöningar och morötter för att få sina barn att ge det där lilla extra...det fungerar väl hyfsat bra även på vuxna. Bestraffningar tenderar att slå fel i väldigt många fall och har en negativ klang som bara får, i alla fall mig, att tänka på att man gjort något uppenbart fel - oftast medvetet och med vilje. Jag tror inte att barn, i vilken ålder de än må vara, med flit misslyckas i skolan (då tycker jag att ett G eller VG inte är att se som ett misslyckande för de allra flesta - det kan dock upplevas som det om man bestraffats för att "endast" åstadkomma detta). 

Att kalla hantverksyrken för "lågstatusjobb är bara kränkande och dumt - lever vi inte i ett samhälle där alla behövs. Snickare såväl som läkare och likväl som jag vill att en kunnig snickare bygger mitt hus vill jag att en kunnig läkare tar hand om mig när jag är sjuk.

Din son är säkert duktig och bra på alla sätt och vis men om jag var som du skulle jag radera bestraffningarna i systemet och bara behålla belöningarna - jag skulle tom uppvärdera "G" och "VG" en stor smula - och se vad som händer. Tänk om resultaten står sig. Då kanske din son lär sig att det visst lönar sig att anstränga sig men att det inte är hela världen att ha en dålig dag (eller t.o.m månad) - för det är så livet är...ibland kan man inte prestera på topp - men man är helt ok ändå!

(Bara för att ha det sagt, jag har lång erfarenhet av att arbeta med ungdomar och jag har ALDRIG varit med om att bestraffningar fungerar i längden, belöningar ger ganska omedelbart OCH hållbart resultat) 

Tack för ett välformulerat inlägg. Som jag sa innan så är en belöning inte en riktig belöning om man inte ställer det i relation till någonting (alltså bestraffningen). Har man något att förlora känns det mycket bättre när man vinner - det är helt enkelt så människan fungerar.

Att ta bort bestraffningen i detta fall är inte aktuellt. Antagligen kommer min son då att slappna av och nöja sig med VG. Eftersom han ska bli läkare är det inte relevant att få lägre betyg än MVG.
  • jådåsåatt

Om du nu är så utbildad och kunnig som du påstår dig vara borde du ju vara medveten om att forskningen säger att yttre belöningar såsom morot och piska bara funkar kortsiktigt. Vill du att de ska bli något av "din son" så är det en ganska korkad väg att ta alltså.

• Ramborg

Vill din son bli läkare?

Eller vill du att han skall bli det, och han vill göra kära mor nöjd? 

Google Is Your Friend
Svar på tråden Bestraffning / Belöning för prestation