• Angela70

Bestraffning / Belöning för prestation

Jag har i en tid använt ett system för att motivera mitt barns prestation i skolan. Det fungerar genom ett piska - morots - system som har varit mycket framgångsrikt. Låt mig förklara:

Jag ger / tar pengar till / från mitt barn beroende på hur han presterar på prov i skolan. Varje resultat adderar / subtraherar (plus och minus) ett förutbestämt belopp med pengar, och i slutet av terminen har man en summa. Om det är ett ämne där det inte görs några prov får man ta slutbetyget och multiplicera med tre (3).

Det här är tabellen vi utgår från:

Prestationstabell - Vårterminen 2011
    IG: -1000 kr
    G: -300 kr
    VG: +- 0
    MVG: +300 kr

Dessa siffor har visat sig fungera. Första terminen vi använde detta gick mitt barn minus, men efter att ha ordnat siffrorna lite har jag nu funnit en bra balans, som kan ses ovan.

Ett positivt resultat (plus) i slutet av terminen ger motsvarande insättning på min sons körkortskonto, alltså det bankkonto som används för att spara ihop till utbildningen för detta. Ett negativt resultat (minus) innebär att han är skydlig mig den summan.

Redan efter ett par prov i skolan såg vi resultat. Hans betyg är nu bland de bästa i klassen, och han presterar mycket bättre än tidigare, då det mest var tjat och andra straff som delades ut vid en undermålig prestation.

För att motivera ytterligare har vi hängt upp en whiteboard i köket för allmän beskådan. Detta gör att bekanta som besöker oss kan se mitt barns prestation. Vi brukar "i smyg" be besökarna att kommentera på det som står på tavlan, så att min son känner positiv feedback (eller negativ om han inte sköter skolan!).

Någon här som använder ett liknande system, eller blir intresserade av att höra av mitt? Jag kan komma med många bra tips i så fall.

• Svar på tråden Bestraffning / Belöning för prestation
  • BeatriceL
    Elit skrev 2011-03-16 23:29:26 följande:
    Men är godkänt är ett misslyckande om målet är att få MVG. För dig med låg förmåga kanske godkänt inte är ett misslyckande och förmodligen ligger dina ambitioner därefter. Det handlar inte om personens människovärde vilket vi redan skrivit.
    Ok att kille kanske vill bli läkare, men då har han redan motivation att få höga betyg och behöver inte bestraffas om det någon gång går dåligt... han kommer ju rent känslomässigt och tankemässigt att bestraffa sig själv.
  • Lavish
    Elit skrev 2011-03-16 23:29:26 följande:
    Men är godkänt är ett misslyckande om målet är att få MVG. För dig med låg förmåga kanske godkänt inte är ett misslyckande och förmodligen ligger dina ambitioner därefter. Det handlar inte om personens människovärde vilket vi redan skrivit.
    Håhå, för mig med låg förmåga. Det fanns inga godkänt i mitt gymnasiebetyg . Inte så värst många VG heller. Men så är jag en sån jävla duktig flicka också. Och det är inte bra. Ingen jävel har tackat mig för mina toppbetyg. Varken förr eller senare. Framgång kommer ner till helt andra saker, som man inser efter att man blivit lurad

Jag behövde inte stressas ytterligare av att omvärlden talade om för mig att ett godkänt skulle varit ett misslyckande. Som det var nu fick jag iaf en kort stund känna att i princip 100% MVG betydde att jag hade lyckats med något. Med TS system hade jag istället känt att det var det lägsta man kunde ha förväntat av mig.

Idag önskar jag att jag hade haft några fler godkänt och några färre MVG. 
  • BeatriceL
    Zelmilainen skrev 2011-03-16 23:30:51 följande:
    sitter jag och pysslar ska det va perfekt... e ja hemma och sjuk från jobbet drar ja mig från att berätta det för mina föräldrar just för att "det är bara ta en alvedon och gå till jobbet", men nej... usch... jag tränar bort det så mkt ja kan. men sen en sep i dec (efter 6,5 år) och man börjar träffa nya så kommer osäkerheten igen... att jag inte duger för dn jag är utan att jag måste va "bäst och snyggast" typ... sen att jag fått höra av flera att jag är vacker och jättego tar tid att verkligen ta till sig. ja kan köpa ett belöningssystem visst, men INTE när det innebär bestraffningar. stackars barn.
    Jag håller helt med dig.... här hemma har barnen belöningssystem för allt möjligt, just för att vi ska slippa tjata... som exempel det här att plocka undan efter sig när man ätit... att få sätta ett klistermärke på en tavla för att tjäna ihop till en present fungerar såååå bra, och inget mer tjat, det bara funkar. Istället för tjat och hot "om du inte plockar undan så blir det  inget lördagsgodis/datorförbud osv"... så skönt att hitta bra metoder som funkar både för föräldrar och barn... OCH på lång sikt.
  • Elit
    BeatriceL skrev 2011-03-16 23:19:24 följande:
    Nej, fängelse har inte en avskräckande effekt.

Ja jag förenklar eftersom jag inte har ork eller tid att skriva en hel bok ;)
    Och jag skrev "barn som skriker och bråkar för att få uppmärksamhet" inte barn som gråter.... stor skillnad där. Skulle aldrig dröma om att låta ettbarn ligga och gråta en sekund längre än absolut nödvändigt, man gråter av en orsak (vilken oftast är någon form av obehag, fysiskt eller psykiskt).

Självklart reagerar olika människor olika starkt, men rent generellt så funkar faktiskt inlärningsteorin otäckt bra.
    Och jag vidhåller att bestraffningar inte fungerar i längden, och att det är vidrigt att bestraffa när det finns bättre och mer humana sätt att nå önskat resultat.
    Ja då kanske du skulle ta och läsa på lite till. Med den inledningen blev det ju pinsamt uppenbart. Är du marxist? Så vi kan ta bort alla böter för olika saker också och räkna med att folk av ren välvilja betalar alla fakturor i tid? Inte kör mer olagligt än de gör idag?

Jag skrev "farligt nära..." sen pratar vi inte om barn utan om en 17 åring.

Ja det gör den, bestraffning funkar otäckt bra. Tur du aldrig kommer hamna på någon bestämmande position i samhället för då kommer vi halka tillbaka till 70-talet där man trodde man bland annat att brottsligheten skulle upphöra när levnadsstandarden ökade för fler människor och att vi var oskrivna blad som kunde formas genom social indoktrinering.
  • Zelmilainen
    BeatriceL skrev 2011-03-16 23:36:37 följande:
    Jag håller helt med dig.... här hemma har barnen belöningssystem för allt möjligt, just för att vi ska slippa tjata... som exempel det här att plocka undan efter sig när man ätit... att få sätta ett klistermärke på en tavla för att tjäna ihop till en present fungerar såååå bra, och inget mer tjat, det bara funkar. Istället för tjat och hot "om du inte plockar undan så blir det  inget lördagsgodis/datorförbud osv"... så skönt att hitta bra metoder som funkar både för föräldrar och barn... OCH på lång sikt.
    precis. hoten leder sällan nånstans... ja va sån/har alltid varit sån (vilket jag tränat bort mkt som vuxen) att ja sket i konsekvenserna bara ja fick som ja ville. ja va sällan nöjd om ja ej hade nästan alla rät på prov. kom ja hem med en teckning (och jag va BRA på att rita) hette det, nej men den va ju helt ok...
    nehepp...
  • Livisu
    Elit skrev 2011-03-16 23:17:37 följande:
    Men fatta att killen själv gått med på detta. Inte så att detta är påtvingat honom mot hans vilja. Bara för att du verkar helt främmande för att någon går med på en uppgörelse som man kan tjäna på om man anstränger sig betyder det inte att det är det för alla.
    Det går att diskutera huruvida det handlar om frivillighet eller inte, när det gäller unga människor och deras närmaste omgivning.
  • BeatriceL
    Elit skrev 2011-03-16 23:37:19 följande:
    Ja då kanske du skulle ta och läsa på lite till. Med den inledningen blev det ju pinsamt uppenbart. Är du marxist? Så vi kan ta bort alla böter för olika saker också och räkna med att folk av ren välvilja betalar alla fakturor i tid? Inte kör mer olagligt än de gör idag?

Jag skrev "farligt nära..." sen pratar vi inte om barn utan om en 17 åring.

Ja det gör den, bestraffning funkar otäckt bra. Tur du aldrig kommer hamna på någon bestämmande position i samhället för då kommer vi halka tillbaka till 70-talet där man trodde man bland annat att brottsligheten skulle upphöra när levnadsstandarden ökade för fler människor och att vi var oskrivna blad som kunde formas genom social indoktrinering.
    Jag har läst sammanlagt över 300 poäng psykologi, så jag vet vad jag pratar om.

Marxist? varför skulle jag vara det? Och varför personliga påhopp när jag endast redovisat evidensbaserade teorier? har du inte bättre att komma med?
    Böter fungerar sällan, mer än som extra inkomst för staten. Du kör aldrig för fort eller parkerar fel?
    Även en 17-åring är ganska nära att vara barn, och inlärningsteori fungerar på både vuxna och barn.

Folk kan formas, men inte hur mycket som helst. Brottlsighet beror ju knappast på avsaknad av lagar eller risk att åka i fängelse, för då skulle vi inte ha någon brottslighet i sverige alls.

Viss brottslighet minskar när levnadsstandarden ökar, men det beror på vilka brott man pratar om och vilka som får det bättre. Glömde jag nämna att 90 av de 300 poängen har varit kriminalpsykologi? ;)
  • Elit
    Lavish skrev 2011-03-16 23:35:53 följande:
    Håhå, för mig med låg förmåga. Det fanns inga godkänt i mitt gymnasiebetyg . Inte så värst många VG heller. Men så är jag en sån jävla duktig flicka också. Och det är inte bra. Ingen jävel har tackat mig för mina toppbetyg. Varken förr eller senare. Framgång kommer ner till helt andra saker, som man inser efter att man blivit lurad

Jag behövde inte stressas ytterligare av att omvärlden talade om för mig att ett godkänt skulle varit ett misslyckande. Som det var nu fick jag iaf en kort stund känna att i princip 100% MVG betydde att jag hade lyckats med något. Med TS system hade jag istället känt att det var det lägsta man kunde ha förväntat av mig.

Idag önskar jag att jag hade haft några fler godkänt och några färre MVG. 
    Tråkigt att du känner dig stressad för att klara MVG i Sveriges flumskola. Särskilt beaktande att tjejer får omotiverat högre betyg än killar och allmän betygsinflation. Du hade ju fått kontant belöning för mödan om du haft en mor som givit dig ett liknande incitamentssystem som TS. Det kanske hade varit tack nog ; )
    Gillar du inte kunskap eller har du inte kommit in på den linje du sökte eller varför så bitter?
  • Livisu

Man kan bara lyckas med INRE motivation - inte yttre! Att muta någon till högre betyg är som gjort för att ett misslyckande ger ett ännu större magplask än om han INTE haft pengar som drivkraft.

Dessutom låter det rätt patetiskt om han som vuxen ska studera till läkare och fortfarande mutas av sin mamma för höga betyg på universitetsnivå...

Ni har säkert en underbart kylig mor- och sonrelation...

• Lavish
    Elit skrev 2011-03-16 23:44:37 följande:
    Tråkigt att du känner dig stressad för att klara MVG i Sveriges flumskola. Särskilt beaktande att tjejer får omotiverat högre betyg än killar och allmän betygsinflation. Du hade ju fått kontant belöning för mödan om du haft en mor som givit dig ett liknande incitamentssystem som TS. Det kanske hade varit tack nog ; )
    Gillar du inte kunskap eller har du inte kommit in på den linje du sökte eller varför så bitter?
    Jovisst kom jag in på min linje. Men man behövde bara 17,5 i snitt för att komma in där. Så vad skulle jag med resten av poängen till? Annars finns ju högskoleprovet dessutom.

Mycket av det jag lärde mig var helt värdelös kunskap. Jag hade kunnat göra roligare saker med tiden istället. Bättre saker. Ingen arbetsgivare har någonsin velat se mitt gymnasiebetyg ändå.

Visst, hade jag varit TS barn hade jag kunnat inkassera åtskilliga tusenlappar. Men inte fan hade det varit värt några ynka tusenlappar för att få veta från min egen mamma att godkänt aldrig duger?

Jag var aldrig stressad för att klara MVG. Det krävde ingen stor ansträngning. Jag är stressad av att jag ställer för höga krav på mig själv. Att jag inte nöjer mig med mindre än att alltid vara bäst. Det skulle vara bättre att kunna njuta mer av andra värden i livet.  
Svar på tråden Bestraffning / Belöning för prestation