• Angela70

Bestraffning / Belöning för prestation

Jag har i en tid använt ett system för att motivera mitt barns prestation i skolan. Det fungerar genom ett piska - morots - system som har varit mycket framgångsrikt. Låt mig förklara:

Jag ger / tar pengar till / från mitt barn beroende på hur han presterar på prov i skolan. Varje resultat adderar / subtraherar (plus och minus) ett förutbestämt belopp med pengar, och i slutet av terminen har man en summa. Om det är ett ämne där det inte görs några prov får man ta slutbetyget och multiplicera med tre (3).

Det här är tabellen vi utgår från:

Prestationstabell - Vårterminen 2011
    IG: -1000 kr
    G: -300 kr
    VG: +- 0
    MVG: +300 kr

Dessa siffor har visat sig fungera. Första terminen vi använde detta gick mitt barn minus, men efter att ha ordnat siffrorna lite har jag nu funnit en bra balans, som kan ses ovan.

Ett positivt resultat (plus) i slutet av terminen ger motsvarande insättning på min sons körkortskonto, alltså det bankkonto som används för att spara ihop till utbildningen för detta. Ett negativt resultat (minus) innebär att han är skydlig mig den summan.

Redan efter ett par prov i skolan såg vi resultat. Hans betyg är nu bland de bästa i klassen, och han presterar mycket bättre än tidigare, då det mest var tjat och andra straff som delades ut vid en undermålig prestation.

För att motivera ytterligare har vi hängt upp en whiteboard i köket för allmän beskådan. Detta gör att bekanta som besöker oss kan se mitt barns prestation. Vi brukar "i smyg" be besökarna att kommentera på det som står på tavlan, så att min son känner positiv feedback (eller negativ om han inte sköter skolan!).

Någon här som använder ett liknande system, eller blir intresserade av att höra av mitt? Jag kan komma med många bra tips i så fall.

• Svar på tråden Bestraffning / Belöning för prestation
  • Fridell1

JAg ville verkligen inte skriva det här men...vem är det som vill att han ska bli läkare? När jag var 17 ville jag bli 1000 olika saker...inte hade jag någon aning då - det hör väl till?!

Förlusten som du pratar om är bortfallet av belöningen - för övrigt tror jag mer på belöningar av självstärkande art än ekonomisk kompensation exempelvis uppmuntran genom verbala "hejarop" och  "du duger som du är uppmuntran" (vilket jag anar att "jadåsåatt" också är ). Men eftersom du valt den metod du har så var mitt förslag ett mjukare sätt att tillämpa den.

Jag undrar bara varför du har så lite tilltro till din sons förmåga att prestera - om du varit en så god förälder som du vill påskina och stödjer din son i hans beslut att bli läkare så torde väl inte betygen dala för att bestraffningar uteblir!?

• Angela70
    jådåsåatt skrev 2011-03-16 22:12:22 följande:
    Om du nu är så utbildad och kunnig som du påstår dig vara borde du ju vara medveten om att forskningen säger att yttre belöningar såsom morot och piska bara funkar kortsiktigt. Vill du att de ska bli något av "din son" så är det en ganska korkad väg att ta alltså.
    Det är inte sant, jag är dock medveten om att det är tvärtom. Med andra ord är det inte en korkad väg att gå, tvärtom.
    Ramborg skrev 2011-03-16 22:18:15 följande:
    Vill din son bli läkare?

Eller vill du att han skall bli det, och han vill göra kära mor nöjd? 
    Han vill bli läkare, arkitekt eller ingenjör. Men läkare är vårt främsta mål.
  • Ramborg
    Angela70 skrev 2011-03-16 22:27:26 följande:
    Han vill bli läkare, arkitekt eller ingenjör. Men läkare är vårt främsta mål.
    Om han vill bli något av dessa tre yrken, som alla kräver ganska höga betyg... varför behöver han då mutas? Är han inte tillräckligt klok att själv se sambandet mellan hans betyg och den framtid han önskar sig?
    Google Is Your Friend
  • Angela70
    Ramborg skrev 2011-03-16 22:29:23 följande:
    Om han vill bli något av dessa tre yrken, som alla kräver ganska höga betyg... varför behöver han då mutas? Är han inte tillräckligt klok att själv se sambandet mellan hans betyg och den framtid han önskar sig?
    "Muta" är ett ganska starkt ord i sammanhanget, tycker du inte? Jag vill råda dig att också använda en ordbok för att slå upp dess definition.

"Motivera" är ett bättre ordval, och motivation behöver alla.
  • BeatriceL

Hemskt system tycker jag som förälder. varför inte bara använda "morot"? Rent psykologiskt är det nämligen det enda som fungerar för att öka ett önskat beteende på lång sikt.

Här använder vi belöningssystem friskt och barnen mår toppenbra av det, skulle aldrig drömma om att ge en bestraffning för något som faktiskt inte är så viktigt. Betyg går att läsa upp om man vill det, hade det handlat om att han slogs eller dylikt, DÅ hade jag kunnat köpa bestraffningstänket.

har iofs läs några av dina tidigare trådar och som blivande psykolog tycker jag på allvar synd om din son, men det är sånna famljer som eran som gör att jag har jobb i framtiden.

• Ramborg
    Angela70 skrev 2011-03-16 22:32:40 följande:
    "Muta" är ett ganska starkt ord i sammanhanget, tycker du inte? Jag vill råda dig att också använda en ordbok för att slå upp dess definition.

"Motivera" är ett bättre ordval, och motivation behöver alla.
    Vill han själv bli läkare borde hans inre drivkraft räcka som motivation. Räcker den inte, kommer dina mutor inte att hjälpa när han väl sitter med böckerna på universitetet. Eller när han har långa jourpass som AT-läkare. 

Muta = pengar för att förmå någon att göra något han annars inte skulle.
    Motivering = Om du gör detta, kommer du kunna uppfylla din dröm. 
    Google Is Your Friend
  • Elit
    Angela70 skrev 2011-03-16 20:11:08 följande:
    Jag har i en tid använt ett system för att motivera mitt barns prestation i skolan. Det fungerar genom ett piska - morots - system som har varit mycket framgångsrikt. Låt mig förklara:
    Jag tycker du gör helt rätt som uppmuntrar killen. Han är ju gammal nog att fatta vad han ger sig in i och har förmågan att lösa uppgiften för att få den om han vill.

Klart det svider i ögonen på många här på FL att du säger att g inte är okey och lågstatusjobb inte är någon höjdare. Det är för att de flesta här har många g och lågstatusjobb.

Vad jag dock skulle vara försiktig med att det faktum att du kan tränga bort det instrinsikala värdet genom att belöna något som killen redan tycker är kul. Risken finns att han slutar med det när den belöningen försvinner trots att han kanske tyckte det var kul från början. Dock ämnar du ju fortsätta med systemet även när han fortsätter till högre studier vilket är bra. Många killar blir motiverade av att tävla (även mot sig själva) och prestera och du verkar hittat helt rätt.

Sist vill jag bara säga att det, ur en ren psykologisk synvinkel, är lämpligt att du talar om för killen att du älskar honom oavsett men att systemet finns där för att motivera honom att prestera bra.

Kör hårt = )
  • Elit
    BeatriceL skrev 2011-03-16 22:37:41 följande:
    Hemskt system tycker jag som förälder. varför inte bara använda "morot"? Rent psykologiskt är det nämligen det enda som fungerar för att öka ett önskat beteende på lång sikt.

Här använder vi belöningssystem friskt och barnen mår toppenbra av det, skulle aldrig drömma om att ge en bestraffning för något som faktiskt inte är så viktigt. Betyg går att läsa upp om man vill det, hade det handlat om att han slogs eller dylikt, DÅ hade jag kunnat köpa bestraffningstänket.

har iofs läs några av dina tidigare trådar och som blivande psykolog tycker jag på allvar synd om din son, men det är sånna famljer som eran som gör att jag har jobb i framtiden.
    Hum, vad grundar du ditt uttalande om att bestraffning (negativa incitament) inte fungerar? Det var det mest absurda jag hört. Det är ju som att säga att vi skulle kunna ta bort fängelserna och belöna de som inte begår brott? Märkligt.
  • Blgebo
    Elit skrev 2011-03-16 22:45:22 följande:
    Hum, vad grundar du ditt uttalande om att bestraffning (negativa incitament) inte fungerar? Det var det mest absurda jag hört. Det är ju som att säga att vi skulle kunna ta bort fängelserna och belöna de som inte begår brott? Märkligt.
    Fast det är ju bevisat att fängelser inte fungerar
    Däremot vill samhället i övrigt bli skyddat mot en viss person, men fängelse i sig, nope det är ingen bra behandling för att inte återfalla i brott, snarare tvärt om.
  • BeatriceL
    Elit skrev 2011-03-16 22:45:22 följande:
    Ren grundläggande inlärningsteori... eller tja, bestraffning fungera i viss utsträckning, men mycket sämre än belöningar eller total avsaknad av bekräftelse.
    Så här säger inlärnings- och beteendeteorierna: Positiv förstärkning (alltså belöningar) är det som bäst öka rett önskat beteende. ALL uppmärksamhet innebär positiv förstärkning, så om man ignorerar ett oönskat beteende så kommer det efter ett tag att försvinna (efter att först ha ökat kortvarigt). Om ett barn skriker och bråkar för att få uppmärksamhet ska man försöka ignorera det för att sedan ge uppmärksamhet så fort barnet gör nånting bra.
    När det kommer till bestraffning så är inlärningstiden längre än för ignorans (avsaknad av belöning) även om det fungerar om bestraffningen är tillräckligt hård. Våra fängelser fungerar inte som bestraffning då närmare 80% återfaller i brott. Detta av många anledningar men ska man se på det enbart inlärningsteoretiskt så handlar det om att de i fängelset får positiv förstärkning av sitt brott, och därmed har man misslyckats.
    Fängelse har dock inte enbart som uppdrag att straffa, utan snarare att skydda samhället. Plus att det ska vara "vårdande" och inte bestraffande, men jag vet att inte särskilt mycket vård förekommer tyvärr
Svar på tråden Bestraffning / Belöning för prestation