• Angela70

Bestraffning / Belöning för prestation

Jag har i en tid använt ett system för att motivera mitt barns prestation i skolan. Det fungerar genom ett piska - morots - system som har varit mycket framgångsrikt. Låt mig förklara:

Jag ger / tar pengar till / från mitt barn beroende på hur han presterar på prov i skolan. Varje resultat adderar / subtraherar (plus och minus) ett förutbestämt belopp med pengar, och i slutet av terminen har man en summa. Om det är ett ämne där det inte görs några prov får man ta slutbetyget och multiplicera med tre (3).

Det här är tabellen vi utgår från:

Prestationstabell - Vårterminen 2011
    IG: -1000 kr
    G: -300 kr
    VG: +- 0
    MVG: +300 kr

Dessa siffor har visat sig fungera. Första terminen vi använde detta gick mitt barn minus, men efter att ha ordnat siffrorna lite har jag nu funnit en bra balans, som kan ses ovan.

Ett positivt resultat (plus) i slutet av terminen ger motsvarande insättning på min sons körkortskonto, alltså det bankkonto som används för att spara ihop till utbildningen för detta. Ett negativt resultat (minus) innebär att han är skydlig mig den summan.

Redan efter ett par prov i skolan såg vi resultat. Hans betyg är nu bland de bästa i klassen, och han presterar mycket bättre än tidigare, då det mest var tjat och andra straff som delades ut vid en undermålig prestation.

För att motivera ytterligare har vi hängt upp en whiteboard i köket för allmän beskådan. Detta gör att bekanta som besöker oss kan se mitt barns prestation. Vi brukar "i smyg" be besökarna att kommentera på det som står på tavlan, så att min son känner positiv feedback (eller negativ om han inte sköter skolan!).

Någon här som använder ett liknande system, eller blir intresserade av att höra av mitt? Jag kan komma med många bra tips i så fall.

• Svar på tråden Bestraffning / Belöning för prestation
  • Angela70
    Minimor78 skrev 2011-03-16 21:16:54 följande:
    Det finns , för mig, ingen anledning att använda sådant negativt tryck på sina barn.
    Jag tror säkert att han hade presterat bra med bara positiv feedback.
    Kanske är det så att du inte ger honom chansen att visa hur duktig han är utan press. Ge honom lite cred...

Ska han bli läkare är det nog dags att han lär sig fatta sina egna beslut och vara studiemotiverad på egen hand, annars blir det nog svårt. Om inte du tänker hålla på med detta tills han blir 30.
    Vi kommer antagligen att använda något liknande på universitetet också, fast då med lite andra summor. Sen är det förstås ett annorlunda betygsystem när man studerar på riktigt (efter gymnasiet), så man får väl anpassa lite efter det också.
  • Anna Paulita
    Angela70 skrev 2011-03-16 21:16:58 följande:
    OK? Jag har svårt att följa ditt resonemang här. Är det "sanslöst" att man vill att ens barn ska prestera i skolan? Men tack för din beskrivning av "sandlådan", nu blev jag klokare än jag var innan. Och man lär ju sig något nytt varje dag sägs det Glad
    Anna Paulita skrev 2011-03-16 21:08:56 följande:
    Jag vet inte hur jag ska säga detta utan att bli utslängd av FL, men helt ärligt....du verkar inte riktigt klok. Jag skulle ALDRIG i hela världen utsätta mina barn för detta. Minus 300 för G? Vad fan är det för djävla skitsnack? Det du säger är att det enda som är värt något är MVG.

Möjligen att du skapar en en unge med goda betyg, men förmodligen också en unge som lägger hela sin vikt som människa i vilka betyg han får. Du skadar honom. Men grattis till alla MVG. För det är väl dig man ska gratulera?
    Nja, VG är så att säga 0, dvs det minst förväntade. Kolla gärna upp hur betygsystemet fungerar. Ett G är verkligen inte bra om man inte vill bli annat än snickare, rörmokare eller lastbilschaufför.

MVG är såklart det ALLA föräldrar vill att deras barn ska ha, därför lägger vi motivationen på det.

Är det lite avundsjuka jag hör? Ni är välkomna att använda samma system som mig, jag lovar att ni kommer se resultat.
    Eh, jag är väl  medveten om hur betygssystemet fungerar jag arbetar som studie och yrkesvägledare. Och det är inget fel på att bli något av de yrkena du nämner.

Jag vill att mina barn ska få kunskaper i skolan, lärdom, allmänbildning och bli sugna på att lära sig mer. Genererar det MVG så är jag glad, genererar det G är jag glad. Bara de gör sitt bästa. Och då menar jag inte genom att jag bestraffar dem att stjäla deras pengar.

Min äldsta dotter går i förskoleklass, så jag vet inte vad jag ska vara avundsjuk på? Men det är kanske din "kreativitet" du syftar på? I sådana fall, not so much!
  • Anna Paulita
    Angela70 skrev 2011-03-16 21:18:56 följande:
    Vi kommer antagligen att använda något liknande på universitetet också, fast då med lite andra summor. Sen är det förstås ett annorlunda betygsystem när man studerar på riktigt (efter gymnasiet), så man får väl anpassa lite efter det också.
    Jag vill verkligen veta, är det du eller din son som vill bli läkare? Jag vill bara att du är medveten om att om han tvingas in i utbildning och in i ett yrke så kan det göra honom djupt olycklig under hela sin yrkesverksamma tid.

Är du intresserad (fast det är du säkert inte) kan jag leta fram artiklar och böcker om detta, jag har läst om det i skolan och intervjuat faktiskt just läkare om detta.
  • Minimor78

Nja, jag vet faktiskt inte om ALLA föräldrar bara vill ha MVG. Många inser nog att barn har olika förutsättningar, och en bra prestation är utifrån den unika individens förmåga.

Jag skulle gärna vilja diskutera dett mer eftersom ämnet ligger mig varmt om hjärtat, men det känns som om du är medvetet provocerande i dina inlägg så jag vet inte om det går att föra en saklig diskussion.

• Angela70
    Anna Paulita skrev 2011-03-16 21:26:01 följande:
    Eh, jag är väl  medveten om hur betygssystemet fungerar jag arbetar som studie och yrkesvägledare. Och det är inget fel på att bli något av de yrkena du nämner.

Jag vill att mina barn ska få kunskaper i skolan, lärdom, allmänbildning och bli sugna på att lära sig mer. Genererar det MVG så är jag glad, genererar det G är jag glad. Bara de gör sitt bästa. Och då menar jag inte genom att jag bestraffar dem att stjäla deras pengar.

Min äldsta dotter går i förskoleklass, så jag vet inte vad jag ska vara avundsjuk på? Men det är kanske din "kreativitet" du syftar på? I sådana fall, not so much!
    Trevligt att du har ett arbete. Nej, det må inte vara några fel på lågstatusyrken, men jag vill inte att min son ska arbeta med ett sådant. Han ska gå på universitet, och då krävs det bra betyg och att vara redo för högre akademiska studier. Det får man genom motivation och hård disciplin.

Kunskaper, lärdom och allmänbildning är PRECIS vad mitt barn får genom mitt system. Det handlar inte om att "stjäla" pengar. Mitt barn är medveten om förutsättningarna, och då är det inte "stöld". Var vänlig och tänk efter vilka ord du använder innan du trycker på "Posta inlägget"-knappen.

Tänk gärna över mitt system. Det kan säkert användas redan från grundskolan, fast då får man hitta något annat sätt att belöna / bestraffa på, förstås. Tyvärr har vi ju inte betyg i sådan tidig ålder i detta land.
  • Anna Paulita
    Angela70 skrev 2011-03-16 21:31:46 följande:
    Trevligt att du har ett arbete. Nej, det må inte vara några fel på lågstatusyrken, men jag vill inte att min son ska arbeta med ett sådant. Han ska gå på universitet, och då krävs det bra betyg och att vara redo för högre akademiska studier. Det får man genom motivation och hård disciplin.

Kunskaper, lärdom och allmänbildning är PRECIS vad mitt barn får genom mitt system. Det handlar inte om att "stjäla" pengar. Mitt barn är medveten om förutsättningarna, och då är det inte "stöld". Var vänlig och tänk efter vilka ord du använder innan du trycker på "Posta inlägget"-knappen.

Tänk gärna över mitt system. Det kan säkert användas redan från grundskolan, fast då får man hitta något annat sätt att belöna / bestraffa på, förstås. Tyvärr har vi ju inte betyg i sådan tidig ålder i detta land.
    Ja, visst är det. Jättetrevligt.

Nej, genom ditt system får man bra betyg. Men inte kunskap, lärdom och allmänbildning. Man pluggar för betygen och inte kunskapen.

Jag är väl medveten om hur jag uttrycker mig och jag står för precis varenda ord jag skriver. Och även om han är med på det anser jag att det är stöld. Hur många kontrakt ni än skrivit. Inte under som helst några omständigheter tar man pengar av sitt barn.

Skulle aldrig överväga ditt system, skulle absolut kunna ge pengar för fina betyg men jag skulle aldrig dra av pengar för misslyckanden.  Så nej tack, jag är fullkommligt ointresserad. För övrigt har jag mina egna metoder att motivera barn med.
  • Minimor78

Får man fråga vad du jobbar som? Med tanke på att du inte vill at sonen ska ha "lågstatusjobb".

• vittra
    Angela70 skrev 2011-03-16 21:18:56 följande:
    Dags att klippa navelsträngen då kanske... eller tänkte du passa upp på honom med straff och belöning tills du själv ligger på dödsbädden?
  • vittra

Ärligt talat, är du inte ens lite medveten innerst inne om hur sjukt detta faktiskt är?!

• Anna Paulita
    vittra skrev 2011-03-16 21:42:45 följande:
    Ärligt talat, är du inte ens lite medveten innerst inne om hur sjukt detta faktiskt är?!
    Jag vet inte vad som är värst, att det görs eller att personen i fråga inte alls verkar kunna se problematiken med att göra så....
Svar på tråden Bestraffning / Belöning för prestation