• anette30

Börjat med pergotime

Hej! Jag har precis påbörjat behandling med pergotime. Vad jag har kommit fram till genom att läsa här på familjeliv så kollar man antal ägg som mognat innan äl? Stämmer det? Jag fick inte tid för undersökning förren efter beräknad mens.. Men tänk om fler ägg lossnar o många blir befruktade?  Då är det ju lite sent att göra något åt det vid tidpunkten för mens..Har jag fattat helt fel? Ser ju att det står att en del får sexförbud när det är 2 ägg el flera som mognat..

• Svar på tråden Börjat med pergotime
  • Laura88

Samma här, fick inte heller någon tid för att kolla hur många ägg lossnade. Ska börja äta Pergo så fort jag är klar med Provera (alltså 10 dagar provera, blödning - på 5:e dagen pergo) och då först ska jag ringa gyn för att se vad vi gör sen.....
    Jag frågade henne om just flerbarnsgraviditet men hon sa att det händer väldigt sällan om man bara äter enkeldos pergo. Jag litar på henne :) 

• Hjärtefröjd

Jag kollar alltid med VUL när jag äter pergo. Däremot har jag aldrig fått sexförbud/avbutit en inseminationsbehandling, trots att jag fått 3-5 stora äggblåsor några gånger.

• Hjärtefröjd

Chansen för tvillingar vid normal befruktning är 1 på 100, vid användning av Pergotime är chansen 1 på 10. Så nog är det förhöjd chans (eller risk) alltid.

Personligen skulle vi inte ha något emot tvillingar, de skulle vara så välkomna så.

• Laura88

Hjärtans fröjs - samma här, har inget emot att få tvilligar om det skulle bli så ;)

Bokar du din VUL i förväg då eller hur gör du? 

• Hjärtefröjd
    Laura88 skrev 2011-03-28 16:36:40 följande:
    Hjärtans fröjs - samma här, har inget emot att få tvilligar om det skulle bli så ;)

Bokar du din VUL i förväg då eller hur gör du? 
    Min läkare bokar in det på dag 12 i cykeln, sen gör jag ytterligare några VUL eftersom jag insemineras och läkaren följer äggblåsornas tillväxt på det sättet.
  • FMA

Har precis ätit min första kur med pergo och ägglossningstestet visa att jag har ägglossning snart men ska inte heller på någon kontroll. tycker att det verkar som att alla läkare gör väldigt olika. fast har inget emot tvillingar =)

• Laura88

Hjärtans fröjd - okej, då har du en läkare som följer dig riktig noga med andra ord. Jag går genom landstinget och tyvärr men min läkare jobbar både på gyn, förlossning, operation och gud vet var mer så hon får "trycka" in mig mellan där nånstans, kanske därför inget koll på mig.

FMA - eller hur? Blir det twins så blir det, man kommer älska dem lika mycket :) 

• Marzenie o dziecko

Favorit - tänker be om prego snart och vill gärna läsa mer om det :)

• rky

Jag började äta min pergokur i går och jag ska in på måndag för vul, jag tror det är olika mellan olika landsting :D 

• anette30

Va kul med så många svar!! Vi kan ju följas åt här o se hur det går.. Har börjat testa med äl-stickor idag, beräknar ägglossning framåt helgen :) Vet ej om jag haft äl tidigare, mina test visar inte så starkt.. bara en liten stegring. Återstå att se om det blir skillnad nu efter första kuren pergo

Svar på tråden Börjat med pergotime