• anette30

Börjat med pergotime

Hej! Jag har precis påbörjat behandling med pergotime. Vad jag har kommit fram till genom att läsa här på familjeliv så kollar man antal ägg som mognat innan äl? Stämmer det? Jag fick inte tid för undersökning förren efter beräknad mens.. Men tänk om fler ägg lossnar o många blir befruktade?  Då är det ju lite sent att göra något åt det vid tidpunkten för mens..Har jag fattat helt fel? Ser ju att det står att en del får sexförbud när det är 2 ägg el flera som mognat..

• Svar på tråden Börjat med pergotime
  • Mumman
    JM76 skrev 2011-05-16 12:24:35 följande:
    Hej!

Får man hänga på i er tråd? Jag börjar min första Pergotimekur (trippel) vid nästa mens (äter Divina Plus). Har ett barn sedan tidigare som jag fick med hjälp av sprutor, men min nya gyn tycker att vi ska prova med bara Pergo först och se vad som händer. Hon säger att förutsättningarna kan ha förändrats efter första graviditeten. Står samtidigt i kö för sprutbehandling.
    Välkommen! :)

Så du ska alltså ta trippel på en gång?

Sprutbehandling; Gör man det på IVF eller är det gyn som gör sådant också?
  • JM76

Tack!

Ja, jag kommer att böra med trippel direkt. Förra gången försökte vi oss inte ens på Pergotime utan gick direkt på sprutor.

Ja, sprutor kräver mer VUL och uppikt så det gör man hos en IVF-klinik. Fast man gör inte "hela IVF:en", utan befruktar på egen hand.

Känns både jättejobbigt och roligt och förväntansfullt att ge sig på det här igen... Det är alltså syskon till  min 2-åring som vi hade tänkt försöka skaka fram...

• Mumman
    JM76 skrev 2011-05-17 08:48:45 följande:
    Tack!

Ja, jag kommer att böra med trippel direkt. Förra gången försökte vi oss inte ens på Pergotime utan gick direkt på sprutor.

Ja, sprutor kräver mer VUL och uppikt så det gör man hos en IVF-klinik. Fast man gör inte "hela IVF:en", utan befruktar på egen hand.

Känns både jättejobbigt och roligt och förväntansfullt att ge sig på det här igen... Det är alltså syskon till  min 2-åring som vi hade tänkt försöka skaka fram...
    Ja, okej. Men räknas det då som ett IVF försök som man måste betala för? Är ju olika i olika landsting, får ju några gratis sen betala. men räknas det då som ett försök när man tar sprutorna?
  • Mumman
    Hjärtefröjd skrev 2011-05-17 11:25:01 följande:
    Att ta sprutor istället för pergo räknas inte som ett IVF-försök.
    Okej, tack då vet jag!
  • JM76

Precis somm Mamman säger. Sprutor är helt enkelt bara en annat sätt att tillföra hormoner. Sedan används sprutor ofta vid IVF eftersom det är ett effektivt sätt att få många ägg.

• Mumman
    JM76 skrev 2011-05-17 11:46:36 följande:
    Precis somm Mamman säger. Sprutor är helt enkelt bara en annat sätt att tillföra hormoner. Sedan används sprutor ofta vid IVF eftersom det är ett effektivt sätt att få många ägg.
    Jo, det var det jag tänkte då jag vet en som gör IVF och fick ta sprutor.

Då har man även chans med sprutor innan man behöver gå över på IVF då med andra ord.
  • JM76

Ja, det har man. Men det kan vara lite klurigt att hitta en lagom dos för att få till bara ett ägg och en tillräckligt tjock slemhinna. För mig fick man höja dosen så att flera ägg mognade (för att slemhinnan skulle hinna med) och sedan gå in och punktera två äggblåsor (hade ett på en sidan och två på den andra som var ungefär jämnstora). Sedan låta det som var kvar växa några millimeter till innan jag tog ägglossningssprutan.

Väldigt mycket pysslande, men det funkade och resulteade i världens underbaraste unge. Nu vill jag ha en till.

• Mumman
    JM76 skrev 2011-05-18 11:00:38 följande:
    Ja, det har man. Men det kan vara lite klurigt att hitta en lagom dos för att få till bara ett ägg och en tillräckligt tjock slemhinna. För mig fick man höja dosen så att flera ägg mognade (för att slemhinnan skulle hinna med) och sedan gå in och punktera två äggblåsor (hade ett på en sidan och två på den andra som var ungefär jämnstora). Sedan låta det som var kvar växa några millimeter till innan jag tog ägglossningssprutan.

Väldigt mycket pysslande, men det funkade och resulteade i världens underbaraste unge. Nu vill jag ha en till.
    Oj, ja det låter lite krångligare det :)
    Men härligt att höra att det trots allt gav resultat!! :)
Svar på tråden Börjat med pergotime