• anette30

Börjat med pergotime

Hej! Jag har precis påbörjat behandling med pergotime. Vad jag har kommit fram till genom att läsa här på familjeliv så kollar man antal ägg som mognat innan äl? Stämmer det? Jag fick inte tid för undersökning förren efter beräknad mens.. Men tänk om fler ägg lossnar o många blir befruktade?  Då är det ju lite sent att göra något åt det vid tidpunkten för mens..Har jag fattat helt fel? Ser ju att det står att en del får sexförbud när det är 2 ägg el flera som mognat..

• Svar på tråden Börjat med pergotime
  • tjockisen86

Nu har jag ätit upp mina 10 tabletter provera och 5 dagar efter piller-stopp fick jag min mens. Är på cykel-dag 2 idag, å ska börja med Pergotime på torsdag, dvs cykeldag 5. Men i min stad är Pergotime slut!!!, Jag får paniiiiik!!!...vad ska jag ta mig till?...snyft. :(

• maddosi
    tjockisen86 skrev 2011-04-25 23:00:09 följande:
    Nu har jag ätit upp mina 10 tabletter provera och 5 dagar efter piller-stopp fick jag min mens. Är på cykel-dag 2 idag, å ska börja med Pergotime på torsdag, dvs cykeldag 5. Men i min stad är Pergotime slut!!!, Jag får paniiiiik!!!...vad ska jag ta mig till?...snyft. :(
    Du kan förhandsboka på ditt apotek så kommer de dit inom kort. Men apoteken har inte tabl. på lager då de är svåra att framställa!
  • maddosi
    melea skrev 2011-04-03 00:00:54 följande:
    har du pco eller skrev de bara ut det ändå?

jag och min man var först tvunga att genomgå utredning innan vi fick pergo, onödigt att äta hormoner om nåt annat är galet tyckte gyn, och det håller jag med om. Jag har PCO. ska göra VUL på mån för att se så jag får ÄL, annars ska dosen justeras. Ska även kolla med ett blodprov en vecka efter ÄL för att se att ägget verkligen släppt, men detta prov fick jag be om, men det var inga problem, inte rutin bara sa gyn.
    Jag fick lämna blodprover. De var lite förhöjda så kanske pco. Det var vad jag fick veta. Pröva med Pergotime sa läkaren. Jag har aldrig gjort någon riktigt undersökning. Vilket gör att jag känner ännu mer oro nu när jag är inne på min 4.de kur Pergo o det verkar inte ha tagit sig denna gången heller. Läkaren sa att proverna var så lite förhöjda att han "slog vad" om att jag var gravid på 2 månader. Tsssss
  • rky
    Laura88 skrev 2011-04-14 11:34:23 följande:
    rky - det låter ju sjukt att du ska vänta på din egna mens om du alltid fick medicin annars! jag är ingen läkare, men efter allt jag genomgått kan jag nog säga att det finns de läkare som fick nog läkarlicens i ett paket flingor....
    varför har du bytt gyn om man får fråga? 
    Mumman skrev 2011-04-14 21:45:38 följande:
    så har min gyn sagt flera ggr också... MEN ingen mens kommer, någonsin :(
    L- Saken är den att min vanliga gyn har varit sjuk och bortrest, därför fick jag gå till en annan. I fredags kom min vanliga gyn tillbaka. Hon ringde och frågade hur det gick och jag berättade hur det låg till... Hon sa som jag, att någon mens kommer jag inte få, så jag fick tid redan nu i eftermiddag, så vi kan diskutera hur vi ska vidare.

M- det är så himla tråkigt, man vet ju så väl själv och så kommer det ngåon anna  och påstår motsatsen
  • Mumman
    rky skrev 2011-05-09 12:48:31 följande:
    Mumman skrev 2011-04-14 21:45:38 följande:
    så har min gyn sagt flera ggr också... MEN ingen mens kommer, någonsin :(
    L- Saken är den att min vanliga gyn har varit sjuk och bortrest, därför fick jag gå till en annan. I fredags kom min vanliga gyn tillbaka. Hon ringde och frågade hur det gick och jag berättade hur det låg till... Hon sa som jag, att någon mens kommer jag inte få, så jag fick tid redan nu i eftermiddag, så vi kan diskutera hur vi ska vidare.

M- det är så himla tråkigt, man vet ju så väl själv och så kommer det ngåon anna  och påstår motsatsen
    Vad sa hon, vad ska du göra härnäst? :)
  • tjockisen86

Åååå är på dag 18 i cykeln idag, å inget positivt ÄL-test ännu! :(
    På dag 15 var det som starkast, dock långt ifrån positivt. Efter dag 15 blev det svagare igen. (använder stickor från planera-graviditet.se) Jag har inte haft några ÄL-känningar över huvudtaget, men är det "obligatoriskt" att man måste ha det när man äter pergo?
    När brukar ni med pergo ha ÄL?..
    Kommer inte få nån ÄL denna månad, känner det på mig. Får väl bli Provera igen å sen en dubbelkur med Pergo.
    Fan, kan det inte bara ta sig!..Den här barnlängtan börjar göra mig galen!..

• Mumman
    tjockisen86 skrev 2011-05-11 23:04:10 följande:
    Åååå är på dag 18 i cykeln idag, å inget positivt ÄL-test ännu! :(
    På dag 15 var det som starkast, dock långt ifrån positivt. Efter dag 15 blev det svagare igen. (använder stickor från planera-graviditet.se) Jag har inte haft några ÄL-känningar över huvudtaget, men är det "obligatoriskt" att man måste ha det när man äter pergo?
    När brukar ni med pergo ha ÄL?..
    Kommer inte få nån ÄL denna månad, känner det på mig. Får väl bli Provera igen å sen en dubbelkur med Pergo.
    Fan, kan det inte bara ta sig!..Den här barnlängtan börjar göra mig galen!..
    Visst är det jobbigt när man aldrig får positiva äl tester. Men rätt var det är så dyker två lika starka streck upp. Jag hade negativt på kvällen och på morgon så var det helt plötsligt positivt! hade inga äl känningar då heller.
    Jag fick positivt äl test på dag 18, så det är inte konstigt att det blir sen äl av pergotime.

Det är absolut inte alla som känner av när dom har ägglossning!
  • rky
    Mumman skrev 2011-05-09 21:29:58 följande:
    Vad sa hon, vad ska du göra härnäst? :)
    Nu kör jag på med primolut igen började i tisdags, sen blir det dubbelkur av pergo, så nu håller jag tummarna :D
  • Mumman
    rky skrev 2011-05-12 17:18:24 följande:
    Nu kör jag på med primolut igen började i tisdags, sen blir det dubbelkur av pergo, så nu håller jag tummarna :D
    Då får jag önska lycka till och hoppas att dubbel kuren ska göra susen :)
  • JM76

Hej!

Får man hänga på i er tråd? Jag börjar min första Pergotimekur (trippel) vid nästa mens (äter Divina Plus). Har ett barn sedan tidigare som jag fick med hjälp av sprutor, men min nya gyn tycker att vi ska prova med bara Pergo först och se vad som händer. Hon säger att förutsättningarna kan ha förändrats efter första graviditeten. Står samtidigt i kö för sprutbehandling.

Svar på tråden Börjat med pergotime