• anette30

Börjat med pergotime

Hej! Jag har precis påbörjat behandling med pergotime. Vad jag har kommit fram till genom att läsa här på familjeliv så kollar man antal ägg som mognat innan äl? Stämmer det? Jag fick inte tid för undersökning förren efter beräknad mens.. Men tänk om fler ägg lossnar o många blir befruktade?  Då är det ju lite sent att göra något åt det vid tidpunkten för mens..Har jag fattat helt fel? Ser ju att det står att en del får sexförbud när det är 2 ägg el flera som mognat..

• Svar på tråden Börjat med pergotime
  • Laura88

liilaamys - det kan fortfarande bli ett plus  

kul att du vill följas med oss :) 

• rky
    Laura88 skrev 2011-04-12 22:08:04 följande:
    rky - det var synd, men som du själv skriver "påt igen"  vet du inte när mensen kommer pga. långa perioder eller? om så är fallet är kanske provera något för dig?
    Jag har ingen egen mens alls, så det är med hjälpa av primolut och provera jag brukar få den, men denna gången hade jag en annan gyn än vad jag brukar och hon sa att jag skulle få mens av mig själv, vilket jag tyckte var konstigt, men om hon så envist säger det så är det väl så...
  • anette30

Inväntar mens jag med.. har lite oregelbunden cykel så vet inte riktigt när bara.. men fredag är det 2 veckor sen "äl" så kan ju hoppas cykeln rättat till sej. Inget plus än heller iaf.. :(

• tjockisen86

Här har ni en till som ska börja med Pergotime. Jag äter just nu Provera för att få igång en mens. Är inne på 4:e dagen. Jag har inte haft varkens mens eller ÄL på över 1,5 år.
    Jag ska börja med enkelkur, vilket jag känner på mig inte kommer räcka. Men det är bara på att hoppas och hållarna tummarna hårt.
    Tänk å få en liten 2012:a, vilken lycka! :)

• liillaamys

Jag började med enkel dos pergo förra månaden. Var på vul och de visade att det inte hade hjälpt. Men för säkerhets skull skulle jag ett par veckor efter ta ett blodprov. Och där visade det sig att jag haft äl och att enkelkur var det rätta för mig! Alla mina tårar var för gäves den gången. Man blir ju så besviken! Nu är vi inne på andra försöket med pergon och jag har fortfarande inte fått min mens. Hoppas enkelkur räcker för dig också tjockisen86 :) Så slipper du vänta längre på att få veta rätt dos!

• Laura88

rky - det låter ju sjukt att du ska vänta på din egna mens om du alltid fick medicin annars! jag är ingen läkare, men efter allt jag genomgått kan jag nog säga att det finns de läkare som fick nog läkarlicens i ett paket flingor....
    varför har du bytt gyn om man får fråga? 

• tjockisen86

Förresten allesammans så undrar jag en liten sak.
    Jag äter ju provera nu, har ätit min 5:e tabett av 10. OM jag skulle få min mens innan
    jag hunnit ta alla 10, ska jag fortsätta äta dem då eller ska jag tvärt sluta å sedan börja med pergo på 5:e dan?
    Å sen undrar jag en sak till. Om jag inte får någon ÄL trots pergotime, då får jag ju ingen mens, när ska jag då börja med proveran igen?

• Mumman
    tjockisen86 skrev 2011-04-14 13:55:16 följande:
    Förresten allesammans så undrar jag en liten sak.
    Jag äter ju provera nu, har ätit min 5:e tabett av 10. OM jag skulle få min mens innan
    jag hunnit ta alla 10, ska jag fortsätta äta dem då eller ska jag tvärt sluta å sedan börja med pergo på 5:e dan?
    Å sen undrar jag en sak till. Om jag inte får någon ÄL trots pergotime, då får jag ju ingen mens, när ska jag då börja med proveran igen?
    Du ska börja med proveran igen när du vet att du inte är gravid. 2 veckor efter ÄL kan man ju se på grav test tidigast om man är gravid om man inte får mensen. Min gyn sa att jag skulle ta primolut nor (samma som provera) när jag vet om jag blev gravid eller ej. Så tidigast 2 veckor efter beräknad ÄL
  • Mumman
    rky skrev 2011-04-13 19:56:09 följande:
    Jag har ingen egen mens alls, så det är med hjälpa av primolut och provera jag brukar få den, men denna gången hade jag en annan gyn än vad jag brukar och hon sa att jag skulle få mens av mig själv, vilket jag tyckte var konstigt, men om hon så envist säger det så är det väl så...
    så har min gyn sagt flera ggr också... MEN ingen mens kommer, någonsin :(
  • tjockisen86
    Mumman skrev 2011-04-14 21:45:04 följande:
    Du ska börja med proveran igen när du vet att du inte är gravid. 2 veckor efter ÄL kan man ju se på grav test tidigast om man är gravid om man inte får mensen. Min gyn sa att jag skulle ta primolut nor (samma som provera) när jag vet om jag blev gravid eller ej. Så tidigast 2 veckor efter beräknad ÄL
    Ok, tack så mycket! =)
Svar på tråden Börjat med pergotime