• Topdog

Vi som tar Fragmin/Innohep

Jag tänkte att det vore bra med en tråd för oss som tar blodförtunnande sprutor under graviditeten. Här kan vi ställa frågor, vertilera oro och funderingar vi har kring graviditeten, sprutorna och förlossningen.

Vi som tar blodförtunnande spruto under graviditeten:

TOPDOG, BF 31 oktober, tar Fragmin pga upprepade missfall där bebisarna dött i vecka 13+

• Svar på tråden Vi som tar Fragmin/Innohep
  • Den lilla M

hej på er! Här har ni en till som tar fragmin. Har tagit fragmin sen jag var 4+2 och ska ta fram till förlossning (möjligtvis fram till 5dagar efter förlossning). Tar fragmin pga att jag har Faktor V leiden och har haft 4st tidiga MF, alla innan vecka 10. Det verkar gå bättre denna gång, är nu i vecka 23 med beräknad BF i början av sept.

bara om man inte ger upp finns chansen att lyckas
  • Tessan8308
    Den lilla M skrev 2012-05-11 09:15:06 följande:
    hej på er! Här har ni en till som tar fragmin. Har tagit fragmin sen jag var 4+2 och ska ta fram till förlossning (möjligtvis fram till 5dagar efter förlossning). Tar fragmin pga att jag har Faktor V leiden och har haft 4st tidiga MF, alla innan vecka 10. Det verkar gå bättre denna gång, är nu i vecka 23 med beräknad BF i början av sept.

grattis hoppas de går hela vägen
  • mlane

Hej! Är i v. 15+4 och har tagit Fragmin sen v.12 och ska fortsätta 6v efter bf. Fick en blodpropp i benet för 5-6 år sen pga mina p-piller. Har inga problem med att ta sprutorna, men tycker det svider irriterande flera minuter efteråt.  

Inga extra kontroller förutom blodprov v.33 och kan föda som vanligt har läkaren sagt

• mlane

Han sa även att det var helt ofarligt för barnet med amning. Den lilla dos fragmin som fanns i bröstmjölken kunde barnet bryta ner utan problem. Jag tar en låg dos, 0,2ml om dagen

• TantForm

Så är TS tillbaka med ett nytt nick. Förra graviditeten gick inte bra, bebisen visade sig vara död i vecka 16. 3:e missfallet i andra trimestern. Dock visade fostervattensprovet som gjordes efter att bebisen dött att den lilla hade Downs Syndrom. Så vi hoppas på att sprutorna gör susen den här graviditeten. Började med Fragmin i onsdags vecka 7+0. Har känts som ett getingstick varenda morgon.

• majsanna

Hej!
    Jag var lite aktiv i den här tråden för lite mer än ett år sedan då jag var gravid efter ivf. Tog då Trobyl och Innohep. Tyvärr fick vi avbryta den graviditeten då det på RUL visade sig att vår pojke hade grava hjärnskador.
    Blev även gravid på femte ivf-försöket med fick MA i vecka . Har sedan gjort ytterligare två försök som inte lett till plus.

Jag har alltid använt Innohep. Är det någon som vet varför vissa får innohep och vissa får Fragmin? Vad är det för skillnad? Finns det någon skillnad mellan de två olika preparaten? 

• mlane

Tråkigt att höra om två sena "missfall", hoppas ni mår bra idag!

Tantform: tog du inga sprutor första graviditeten?

Usch jag är orolig för att allt inte ska stå rätt till på mitt RUL om 2v :(

• Lattelower

Åh va kul att det är lite fart i tråden igen. Vart tar ni era sprutor när magen sen blivit spänd? Eller när det helt enkelt är blåmärken överallt på magen. Jag menar att om man ska hitta ett ställe under naveln där man inte har ett blåmärke då får då jag leta.

• TantForm
    mlane skrev 2012-05-20 18:55:50 följande:
    Tråkigt att höra om två sena "missfall", hoppas ni mår bra idag!

Tantform: tog du inga sprutor första graviditeten?

Usch jag är orolig för att allt inte ska stå rätt till på mitt RUL om 2v :(
    Nej, varken vid första eller andra sena missfallet. Efter andra sena missfallet gjordes en missfallsutredning. Man inte hittade något annat en att jag var heterozygot för faktor VIII, så satte man in Fragmin för säkerhetsskull.
  • Görling

Här är en till Fragmin-sprutare som har haft 4 tidiga missfall och två sena ( i v 15 och 17) och nu har fått Fragmin utskrivet. Har tidigare enbart ätit Trombyl, vilket uppenbarligen inte har hjälpt så bra (har dock fått ett levande barn mellan missfallen). Är nu gravid igen i v 10. jag tycker också att det är svår tatt hitta ställen att sticka på nu när magen har ett antal blåmärken. Har ganska många "fina" valkar och jag misstänker att det hjälper mot smärtan...

Svar på tråden Vi som tar Fragmin/Innohep